LFŠ 2010: Sekce Inventura
16. 7. 2010 # 22.59 # Festivaly # Bez komentářeV dalším článku věnujícím se jednotlivým programovým sekcím a tipům, co v nich nepřehlédnout, vám představíme cyklus Inventura, v němž se letos objeví retrospektiva Jacquese Tatiho, francouzského režiséra a herce čerpajícího z tradice grotesky, první polovina obsáhlé filmografie Rainera Wernera Fassbindera a také přehlídka filmů žánru noir.
Inventura: Jacques Tati
Jak jsme již informovali dříve, v Uherském Hradišti budete mít možnost poprvé shlédnout kompletní filmografii francouzského režiséra, jehož snímky se ve své době do naší distribuce nedostaly. Tati je známý především díky postavě pana Hulota, kterou ztvárnil v mnoha svých dílech, počínaje Prázdninami pana Hulota. Jacques Tati postavil svou komiku na kontrastu starého světa a příchodu modernity, která je nahlížena jako nepřirozená a směšná. Pan Hulot, typický pro svou výšku a s ní spojenou neobratnost, má problém adaptovat se na nové poměry a vynálezy své doby. Ve filmu Můj strýček se v duchu této komiky objevuje rodina sestry pana Hulota, jež žije v moderním domě. Tato sestra je ženou v domácnosti, jejíž jedinou denní náplní je uklízení. Dům i život rodiny se drží pevného řádu, který čas od času porušuje malý synovec pana Hulota a nechtěně i pan Hulot. Stejně jako ve svých ostatních dílech i v tomto využívá Tati zvuku jako výrazového prostředku, aniž by používal dialogy. V ukázce (viz. níže) můžete shlédnout známou scénu z kuchyně.
Inventura: Neznámý Rainer Werner Fassbinder
Fassbinderovo dílo čítá na čtyřicet filmů, a tak se jeho kompletní retrospektiva rozdělila do letošního a následujícího ročníku. Na 36. LFŠ budou, jak je z názvu sekce patrné, uvedeny především jeho méně známá díla. Režisér se stal jedním z představitelů nového německého filmu, který se inspiroval francouzskou novou vlnu a ve svých filmech často zobrazuje sociálně-kritická témata a vypořádává se s homosexualitou.
Inventura: Film noir
Dramaturgové LFŠ se letos rozhodli v rámci Filmové čítanky představit žánr filmu noir. Ten se zrodil v USA ve čtyřicátých letech a jako první bývá označován snímek Maltézský sokol. Tento režisérský debut Johna Hustona ustanovil některé konvence noiru, jako například typické ostré stíny nebo postavy drsného detektiva (převzatého z knižních detektivek americké školy) a femme fatale. Stejně jako v Maltézském sokolovi, i v Hlubokém spánku (režie Howard Hawks) hraje Humphrey Bogart, který se v rolích soukromých detektivů objevoval pravidelně. Hluboký spánek má ale na rozdíl od Maltézského sokola spletitý, až nepřehledný děj, je ale významný pro svůj důraz na styl, dialogy a dekorace. Kromě těchto dvou snímků z počátku filmů noir si rozhodně nenechte ujít ani Dámu ze Šangaje od Orsona Wellese. V ní režisér znovu dokazuje svou pozici jednoho z nejinvenčnějších tvůrců. K vyprávění mistrně používá mizanscény, stejně jako novinek v technologickém pokroku. Při natáčení Welles několikanásobně převýšil rozpočet. Producenti měli navíc problém s režisérskou verzí a do kin se dostala verze sestříhaná studiem, která byla oproti původní zkrácena asi o hodinu. Dáma ze Šangaje nebyla v době svého uvedení příliš úspěšná a oceněna byla až po několika dekádách, podobně jako nejznámější Wellesův snímek, Občan Kane.
Články obsahující informace o LFS:
5. 8. 2017 16.05
27. 7. 2017 20.57
5. 1. 2015 14.49
5. 8. 2014 18.59