KVIFF: Ukolébavka a All Inclusive dokazují, jak se z nejniternější osobní zkušenosti rodí mimořádné filmové debuty
9. 11. 2022 # 10.20 # Festivaly, Filmy, Recenze # Bez komentářeV karlovarském programu na sebe upozornila dvojice nenápadných evropských snímků s tematikou intimních rodinných svazků. Z čeho vychází jejich vnitřní intenzita, jež svým účinkem překonávala společensky okázalejší a dějově vyhrocenější počiny?
Ukolébavka
Narazit ve festivalovém programu na nenápadně se tvářící snímek Ukolébavka (2022) je přesně tím šťastným setkáním, před kterým rázem vyblednou ukázkově tíživá dramata i formálně vytříbené kousky.
Debutující režisérka Alauda Ruiz de Azúa se inspirovala vlastní mateřskou zkušeností a využila osobní paniku spjatou s markantní životní změnou jako odrazový můstek k obohacujícímu zkoumání rodinných vztahů. Nejistoty dcery, jež se v záchvatu bezmoci s novorozenětem v náruči vrací do rodičovského domu, se stávají podnětem k nahlížení pouta mezi ní a matkou v nové a objevné perspektivě. Oboustranně zásadní životní úsek, který společnými silami zvládají a překonávají, dceři umožní pevně vykročit k návratu do vlastního domova, který se mezitím nenápadně přesunul z rodného baskického městečka.
Ukázkově sklenutá a na plátno přenesená životní zkušenost bez jakýchkoliv zábran vrší důvěrně známé situace, kolem kterých obdobné rodinné sondy přešlapují, a vyniká přirozeně živelnou souhrou předních španělských herců. Snad si ani nevybavíte větší otravu, než sledovat cizí rodinná videa, v rukou režisérky se však právě tento okamžik stává podmanivě sdíleným zážitkem. Ve scénáři sice nešetří velkými životními pravdami, ale díky nepolevujícímu břitkému nadhledu a investované upřímnosti jistě nehrozí na straně publika zábrany je skutečně nechat dospět až k srdci.
Podle slov režisérky bude možnost brzy Ukolébavku zhlédnout v nabídce HBO, kde se snad naplní potenciál tohoto dílka zapůsobit na širší publikum.
All Inclusive
Východiskem snímku All Inclusive (2022) je autobiografická reminiscence debutující britské režisérky na zdánlivě obyčejný prázdninový pobyt v Turecku, který absolvovala s otcem na prahu dospívání. Ve fikčním zpracování umocňuje oprašované emoční stopy novými podtexty. Za klidným plynutím dnů naplněným drobnými kratochvílemi a zabíjením času postihuje jemné emocionální předivo osobních a vztahových proměn probíhajících mezi dcerou vstupující prvními krůčky do světa dospělých a otcem balancujícím na hraně bolestné ztráty životních jistot.
Pojetí snímku působí jako zpětné přehrávání situací doplňujících uchované nahrávky z videokamery a vsazování momentů, které pro již dospělou ženu představují indicie o blížící se tragédii. Skutečné následky divák může jen odtušit, jejich melancholická tíže však od samého počátku prostupuje společné aktivity ústřední dvojice a vystupuje explicitněji do popředí v okamžicích, kdy se protagonisté na krátko rozdělují. Z momentů, které jsou již pro oba zavedenou dovolenkovou tradicí a rutinou, proniká na povrch pocit, že tentokrát jejich zavedený cyklus dospívá k nevyhnutelnému konci a že se snad jedná o vůbec poslední setkání dcery a otce. Případně o poslední strávené chvíle před tím, než se jejich osobnosti během dalšího odloučení zcela promění.
All Inclusive je jedinečně citlivým počinem, který dokáže jakoukoliv všední momentku obohatit hlubším prožitkem. Pokud patříte mezi ty, co si mohou a chtějí připomenout v intenzivnější formě pocitové křižovatky z poslední rodinné dovolené či mají zájem o jedinečnou souhru teprve 25letého irského herce Paula Mescala (Normální lidé) s naprosto přirozenou Frankie Corio, vyhlížejte bedlivě film na některé z vod platforem.
Jakub Jiřiště