Domů » Festivaly

LFŠ 2010: Nový latinskoamerický film

Sekce Nového latinskoamerického filmu patří na letošní LFŠ dost možná mezi to nejzajímavější. Dramaturg David Čeněk se snažil sestavit co nejširší pohled na tento současný fenomén, který se rázně prosazuje i mimo svůj kontinent. V záplavě jmen, které v programu najdeme, stojí za to upozornit především na několik autorů, jenž si svými filmy vydobyli mezinárodní renomé.

Teď zcela pominu trojici mexických režisérů Alejandro González Iñárritu, Guillermo del Toro a Alfonso Cuarón. Jejich celovečerní snímky, natočené ještě před jejich hollywoodským angažmá, jsou totiž běžně dostupné a poměrně i známé a není tedy proto nutné je nějak vyzdvihovat. Jako zástupce mexické filmové tvorby však bude bezesporu interesantní povídkový film Revoluce, na kterém spolupracovalo deset zdejších režisérů. Tématicky se všechny příspěvky dotýkají tématu mexické revoluce desátých let dvacátého století. Autoři jsou Mariana Chenilloová, Fernando Eimbcke, Amat Escalante, Gael García Bernal, Rodrigo Plá, Rodrigo García, Diego Luna, Gerardo Naranjo, Carlos Reygadas a Patricia Riggenová.

Z výše jmenovaných se na LFŠ dočká větší pozornosti pouze Carlos Reygadas, jehož dva celovečerní snímky budou také uvedeny. Bude to debut Japonsko, vyprávějící o malíři, který putuje do hor, aby zde spáchal sebevraždu. Ubytovává se však u starší věřící ženy, k níž brzy začne pociťovat duševní pouto. Tiché světlo je zatím jeho posledním samostatným dílem, jenž je zasazený do striktně náboženské komunity mennonitů, kde ženatý muž bojuje se svou láskou k jiné ženě. Reygadas ve svých filmech vytváří osobitou estetiku, jejíž hlavní funkcí je navození specifické atmosféry a duchovního přesahu. Patří mezi mexické autory, jejichž filmy jsou pravidelně uváděny na festivalu v Cannes.

Největším tahákem je však retrospektiva Lisandro Alonsa, který své filmy přijede osobně uvést a následně i diskutovat s diváky. Podobně jako Carlos Reygadas, i tento (tentokráte argentinský) režisér bývá řazen mezi současné kontemplativní filmaře, pro něž je příběh filmu zcela vedlejší, ale daleko více se soustředí na atmosféru jednotlivých situací, originalitu zobrazení, celkového minimalismu snímku a namísto dramatické situace dávají do popředí pozornosti samotnou časovost snímku. Alonso bývá označován za velkou postavu současného argentinského filmu. Do Uherského Hradiště se dostanou všechny čtyři snímky, které pětatřicetiletý režisér natočil. Ve Svobodě zachycuje každodenní dřinu argentinského dřevorubce, film Mrtví zase sleduje staršího muže, který po propuštění z vězení proplouvá džunglí, aby našel svou dceru. Podobně „nepříběhový“ je i jeho středometrážní snímek Fantasma i zatím poslední dílo Liverpool, sledující cestu námořníka ke své rodině.

Retrospektiva Lisandro Alonsa je spolu s retrospektivou Bély Tarra (které se budeme věnovat v příštím článku) tím nejpodstatnějším, co letošní Letní filmová škola nabídne, a proto by neměla návštěvníkům ani jedna z výrazných postav současných „auteurů“ rozhodně ujít pozornosti.

Ze směsi filmů, které jsou dále do sekce vybrány, lze doporučit festivalové jistoty od mezinárodně oceňovaných režisérů. Tím je například první samostatný celovečerní film Rodriga Morena s názvem Bodyguard. Snímek o muži, který kvůli své práci zcela začne ztrácet svou identitu, získal například v San Sebastiánu Speciální uznání v sekci Horizonty a na Berlinale cenu Alfreda Bauera. Tou byl oceněn i deset let starý snímek Bažina režisérky Lucrecii Martel. Nepříliš optimistický příběh je zasazen na drsný argentinský sever, kde neustále roste nevraživost a závist mezi dvěma rodinami.

Dva snímky budou promítnuty i režisérovi Pablu Traperovi. Svět jeřábů byl na konci devadesátých let jedním z prvních příznaků změny v argentinském filmu. Nízkorozpočtový film, který nespoléhal na osvědčené herecké tváře, se soustředí na příběh dělníka, jehož život je po ztrátě práce stíhán jednou nepříjemností za druhou. Realistickým zpracováním oslovil festivalové poroty v Rotterdamu i Benátkách. Podobnému tématu se věnuje i jeden z jeho dalších filmů Narozen a vychován, ve kterém je muž po nešťastné autonehodě stíhán nejrůznějšími neštěstími a traumaty.

Kompletní program sekce Nový latinskoamerický film můžete samozřejmě nalézt na oficiálním webu festivalu: lfs.cz.

Doporučujeme

Odejít a odpovědět

Přidat příspěvek níže či na něj upozornit ze své vlastní stránky. Můžete také sledovat tyto komentáře přes RSS.

Udržujte pravidla diskuze. Vyjadřujte se k tématu. Žádné spamy.

Můžete použít tyto tagy:
<a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>

Tato stránka podporuje systém Gravatar. Pro vytvoření svého vlastního avataru (ikonky) se stačí registrovat na Gravatar.

Poznámky

Tento příspěvek byl napsán uživatelem dne 19. 7. 2010 ve 13.05 a zařazen do kategorie Festivaly ..

Můžete příspěvek okomentovat nebo na něj upozornit ze své vlastní stránky. Pro aktuální přehled o diskuzi, můžete sledovat tyto komentáře přes RSS.

Toto je Gravatar-enabled weblog. Pro vytvoření svého vlastního avataru (ikonky) se stačí registrovat na Gravatar.

Nejnovější komentáře

Creative Commons License

Kalendář



Pro kompletní výhled přejděte na stranu kalendáře.