MFF Cartagena de Indias ovládl snímek Gigante
6. 3. 2010 # 13.27 # Festivaly # Bez komentáře
Včera skončil jubilejní 50. Ročník nejstaršího latinskoamerického mezinárodního filmového festivalu, konajícího se od 25. 2. v největším kolumbijském přímořském letovisku Cartagena. Jeho hlavním záběrem jsou především filmy z produkce jihoamerických kinematografií, pro něž jsou určeny hlavní soutěžní sekce, dále ocenění domácích distribučních a televizních snímků, krátkých filmů a videofilmů (kam mají přístup i země mimo jihoamerické teritorium). Dle koordinátorky festivalu Liny Rodriguez byl letošní ročník „více kompaktní, menší, ale díky tomu kvalitnější.“ Dohromady bylo promítnuto 75 filmů celovečerních a 28 krátkometrážních počinů.
V nejsledovanější sekci oficiální soutěže latinskoamerických a španělských filmů porazil konkurenci 13 snímků uruguaysko-argentinský snímek Gigante o nesmělém procesu vzniku platonické lásky v kulisách supermarketu, který si získal mezinárodní renomé na loňském Berlinale, kde byl jeho režisér Adrián Biniez oceněn za nejlepší debut a film získal i Velkou cenu poroty, rovněž zvítězil v sekci Horizonty na MFF San Sebastian a byl uveden i v Karlových Varech. Tento snímek obdržel čtyři ceny India Catalina, které jsou v Cartageně udělovány. Ovládl kategorie nejlepší film, režie, scénář a čtvrtou sošku si odnesl uruguayský herec Horacio Camandule. V hlavní soutěžní sekci se objevili silní soupeři jako snímky Alamar (účastník letošního festivalu v Rotterdamu - viz zde), Contracorriente oceněný v San Sebastianu a v Sundance, kde získal cenu publika či formálně vytříbená, španělský snímek Cell 211, jenž s přehledem ovládl loňské národní ceny Goya, ale i myšlenkově hluboká argentinská variace na film noir El Secreto de sus ojos, která si letos vysloužila nominaci na Oscara.
Ocenění pro nejlepší debutový snímek připadlo kolumbijskému filmu Carlose Gavirii Retratos para un mar de mentiras o boji fotografa a jeho sestřenice o půdu, která kdysi náležela jejich rodině poté, co zjišťují, že se v regionu stále drží drsné polovojenské pořádky. Speciální cena poroty ocenila argentinsko-španělský film El Ultimo verano de la boyita (rež. Julia Solomonoff), jenž získal cenu i za nejlepší kameru. Jedná se o příběh osamělého chlapce, který o prázdninách kolem sebe za překvapivých okolností objevuje tajemný svět dospívání a probouzející se sexuality.
Letošní festival se tentokrát zaměřil na španělskou kinematografii, promítáno bylo 16 nových španělských snímků a na programu byla i retrospektiva Saurovy tvorby. Největší událostí se však stala premiéra adaptace Marquézova románu O lásce a jiných běsech Del amor y otros demons v koprodukci Kostariky a Kolumbie (rež. Hilda Hidalogo), která si díky své kvalitě a respektu ke spisovatelově rukopisu vysloužila nadšené ovace i kritické ohlasy. Stejně tak se psalo o pozoruhodně vysokých kvalitách letošních soutěžních snímků, které jen dodali na lesku jubilejního ročníku. Pro nás stojí také za zmínku, že v porotě zasedl režisér Jiří Menzel.
NEJLEPŠÍ FILM
Gigante
režie: Adrián Biniez
NEJLEPŠÍ REŽIE
Adrián Biniez za film Gigante
NEJLEPŠÍ SCÉNÁŘ
Adrián Biniez za film Gigante
NEJLEPŠÍ HEREC V HL. ROLI
Horacio Camandule za film Gigante
režie: Adrián Biniez
NEJLEPŠÍ HEREČKA V HL. ROLI (cena rozdělena mezi dvě herečky)
Alma Blanco za film La Yuma
režie: Florence Jaugey
a
Teresa Riuiz za film Viaje redondo
režie: Gerardo Tort
NEJLEPŠÍ HEREC VE VEDL. ROLI
Eliézer Traña za film La Yuma
režie: Florence Jaugey
NEJLEPŠÍ HEREČKA VE VEDL. ROLI
Mirella Pascual za film El último verano de la boyita
režie: Julia Solomonoff
NEJLEPŠÍ KAMERA
Lucio Bonelli za film El último verano de la boyita
režie: Julia Solomonoff
NEJLEPŠÍ DEBUT
Carlos Gaviria za film Retratos para un mar de mentiras
ZVLÁŠTNÍ CENA POROTY
El último verano de la boyita
režie: Julia Solomonoff
Zdroj: que.es
Články obsahující informace o Cartagena:
6. 3. 2010 13.27