Domů » Výhled

Nejočekávanější filmy roku 2017

Jakub Jiřiště

Square (Ruben Östlund)

Představte si čtverec vytyčený uprostřed náměstí v jednom západoevropském městě, který dává lidem uvnitř jeho hranic stejná práva, ale také po nich vyžaduje zodpovědnost a vzájemnou důvěru. Novinka provokatéra, který rád pokouší aktuálně vytyčené sociální hranice, těží z tohoto utopického záblesku a zaměřuje se především na eskalující konflikt jedinců, již nesdílejí stejný socioekonomický rámec. Bude po jejich intervenci malý kousek městského prostoru stále místem „veřejného zájmu“? Satirický pohled na motivace našeho pasivního postoje tváří v tvář hrozbám veřejného prostoru i na důsledky lehkovážně podněcovaného altruismu si po intenzivní vztahové analýze Vyšší moc (2014) rozhodně nenechám ujít.

Luxembourg (Miroslav Slaboshpitsky)

Naprosto nesmlouvavý debut ukrajinského tvůrce Kmen (2014) z prostředí bezprizorní hluchoněmé mládeže zvedl z kinosedačky jak ty, co uhranul, tak ty, co se vzápětí dali na znechucený úprk. I ve svém druhém snímku navazuje Slaboshpitsky tematicky na své předchozí kraťasy, konkrétně na film Jaderný odpad (2012) o rytmu každodenního života dvou současných obyvatel černobylské zóny. Ve své neonoirové novince zasazuje do prostředí poznamenaného stále přítomnou katastrofou apokalypticky laděný příběh policisty, který vzdoruje radiaci, systému a temným vášním. Slaboshpitsky čerpal ve scénáři z vlastní zkušenosti žurnalisty operujícího po havárii přímo v uzavřené zóně a do filmu obsadil téměř výhradně neherce, již v zóně dnes žijí a pracují. Úspěch jeho připravovaného projektu na festivalu Sundance a jeho ocenění na CineMartu 2015 dávají tušit, že vstup režiséra na pole velké evropské koprodukce nebude kompromisem, který již zlomil mnoho nadějných vizionářů.

Domestik (Adam Sedlák)

Adam Sedlák budil pozornost již svými nápaditými studentskými filmy a v roce 2015 nečekaně porazil řadu dobře zavedených scenáristů v soutěži Filmové nadace právě svým projektem Domestik. Poté se jeho internetová minisérie Semestr (2016) stala nejoriginálnějším počinem na poli české audiovize v minulém roce. O to větší očekávání nyní budí minimalistický a nízkorozpočtový „body thriller“, jehož natáčení je na spadnutí. Na půdorysu vztahové krize cyklistického závodníka, jehož soukromí pohltí posedlé zlepšování vlastní formy, a jeho manželky uvězněné v představě dokonalého zdraví a plánovaného mateřství se rozpoutává destruktivní drama požírajících tužeb a extrémního vztahu k vlastnímu tělu. Do detailů promyšlená narativní a vizuální koncepce dává naději, že vznikne mimořádně znepokojivé a sžíravé dílo, které bude pastvou pro festivalové dramaturgy.

The Death of Stalin (Armando Iannucci)

Tvůrce brilantních britských satirických sérií (Je to soda /2005/, Time Trumpet /2006/, Viceprezident(ka) /2012/) podrobí tento rok obdobně ironické perspektivě konspiračními teoriemi opředené okolnosti smrti sovětského generalissima.  Poslední dny se smrtí na jazyku a následný chaos po odchodu třicet let panujícího vládce poskytly režisérovi, stejně jako komiksová předloha, celou řadu absurdních motivů, v nichž je však i místo pro tragédii, hrdinství, zbabělství a lži. Francouzská produkce s pozoruhodným hereckým mixem (Steve Buscemi, Michael Palin či Olga Kurylenko) nyní směřuje ke světové premiéře na mezinárodním filmovém festivalu v Cannes.

Zuzana Černá

Happy End (Michael Haneke)

V roce 2015 jsme se marně těšili na to, jak Haneke ve svém avizovaném filmu Flashmob uchopí netradiční akce, na kterých se na předem určeném místě v určitý čas sejde skupina lidí za účelem plánované zábavné performance, po níž se rozejde, jako by se nic nestalo. Režisér projekt bez bližších důvodů opustil, místo něj však letos v Cannes představí Happy End. Film má vyprávět o dobře situované rodině žijící ve francouzském Calais. Podle dosavadních zpráv půjde o kontrast života zajištěných Evropanů a lidí v uprchlických táborech. V tomto případě tedy od Hanekeho můžeme čekat spoustu nepříjemných otázek, které zcela jistě nepovedou k optimistickému sdělení.

Zigi Zigi Bom! (Olmo Omerzu)

Olmo Omerzu, autor jednoho z nejlepších českých dramatických filmů loňského roku Rodinný film, uvede letos svůj další snímek. Film Zigi Zigi Bom! (dříve zmiňován pod pracovním názvem Kavky na cestě) bude komediální roadmovie o dospívajícím chlapci, který údajně projel autem celou republiku, aby navštívil svého dědečka. Režisér sice mění žánr, nicméně opět pracuje s netradiční konstrukcí děje. V centru celého snímku by totiž mělo stát samo vyprávění, podle režiséra až rašomónovské, založené na nespolehlivém vypravěči a mnoha možných perspektivách, z nichž lze příběh nahlédnout.

Austerlitz (Sergei Loznitsa)

Ukrajinský režisér Sergei Loznitsa na sebe upozornil především snímkem Majdan z roku 2014, který prostřednictvím statických záběrů zachycoval dění probíhajících protestů v ulicích Kyjeva. Ve svém novém snímku Austerlitz autor zachovává formu, nicméně nyní se od zaznamenávání přítomnosti posouvá k prožívání minulosti. Observací návštěvníků koncentračních táborů si divák může klást otázky, jak přistupovat k děsivé minulosti a udržet pietu v místě, kterým denně projdou masy lidí, a jestli je vůbec něco jako konzumní cestovní ruch do těchto míst vhodné. Film byl již premiérován na některých zahraničních festivalech v druhé půlce loňského roku, můžeme tedy doufat, že se letos objeví i v české festivalové distribuci.

Jiří Anger

Mektoub is Mektoub (Abdellatif Kechiche)

O plánovaném počinu francouzsko-tuniského tvůrce zatím není známo příliš mnoho, nicméně víme, že bude založený na předloze Françoise Bégaudeaua s názvem La blessure, la vraie (2011). Románový příběh začínajícího muslimského scenáristy reflektuje zkušenost imigrantů ve Francii, tedy motiv, který je režisérovi velmi blízký, a zároveň slibuje vhled do zákoutí filmového průmyslu. Lze doufat, že  Kechiche přijde s podnětným (byť zjevně odlišným) následovníkem Života Adéle (2013).

Wonderstruck (Todd Haynes)

Mistr revizionistických melodramat si tentokrát zvolil adaptaci stejnojmenného grafického románu Briana Selznicka z roku 2011. Dílo sleduje propojené osudy dívky a chlapce, kteří ve dvou rozdílných érách (20. a 70. léta) pátrají po neznámých zdrojích fascinace. Silným lákadlem budiž přítomnost Julianne Moore, jež zazářila v Haynesových ústředních dílech Safe (1995) a Daleko do nebe (2002), a také Michelle Williams.

Song to Song (Terrence Malick)

Malickův očekávaný projekt, nedávno přejmenovaný z Weightless na Song to Song, bude opět postaven na milostném příběhu se spirituálním přesahem, tentokrát na pozadí rockové hudební scény. Herci jako Ryan Gosling, Rooney Mara, Michael Fassbender či Natalie Portman se zde potkají například s Patti Smith, Iggy Popem či členy Red Hot Chili Peppers. Uvidíme, co z této paradoxní kombinace vzejde.

Tituly, které by s trochou štěstí mohly vyjít:

The Trap (Harmony Korine)

Donde nace la vida (Carlos Reygadas)

The Modern Ocean (Shane Carruth)

Martin Mišúr

Jelikož nemám ve zvyku si vytipovávat měsíce dopředu jednotlivé chystané projekty, zůstávají osamocená dvě kritéria, pomocí nichž seznám, že bych neměl určitý snímek minout. Tím prvním je osobnost režiséra, jemuž zarputile věřím i v případě, že si posledních pár let směle pohrává s trpělivostí svých příznivců. A druhým kritériem budiž konkrétní téma nebo obecnější trend, který mne dlouhodobě fascinuje. Přiznávám nicméně předem, že zejména festivalová nabídka v průběhu roku podobné předpovědi pravidelně rozmetá.

Suburbicon (George Clooney)

George Clooney sezval pár přátel. Se scénářem vypomůžou bratři Coenové, kteří o námět pečují údajně více než tři desetiletí. Snad nás čeká bodavý i zábavný vhled do zákoutí amerického maloměsta padesátých let; čili období, jemuž se Coenové vcelku úspěšně věnovali v loňském filmu Ave, Caesar! (2016). A poněvadž byl do hlavní role Clooneyho projektu obsazen Matt Damon, lze očekávat, že levicově liberální hollywoodská smetánka získá další slušné želízko. Míněno bez (větší) ironie, neb postupy i postoje režiséra Clooneyho stojí dlouhodobě za pozornost. Snad lehce angažované projekty jeho i mnohých dalších nepostihne v následujících letech syndrom únavy.

Anon (Andrew Niccol)

Pochopitelně nečekám intelektuální masáž. Jenomže Andrew Niccol mi imponoval ještě v době, kdy jsem teprve hledal rozum a jeho filmy Gattaca (1997) nebo Simone (2002) pokládal za gigantický výkon. Pravda, od pubertálních let se leccos změnilo a sledování Hostitele (2013) představovalo zážitek srovnatelný s návštěvou sibiřské pitevny během Velikonoc. Přesto dostane Niccol – za zásluhy – další šance. Mimoto jeho chystaný snímek o světě bez anonymity a zločinu s Amandou Seyfried slibuje další pop-filozofující science fiction, kterými uměl tak uhranout. V roce návratu Strážců vesmíru (2017) trocha infantilní nostalgie neuškodí.

David Hecht

Okja (Joon-ho Bong)

Jihokorejský film zažil silný rok. Nové počiny známých režisérů Chan-wook Parka a Jee-woon Kima si spolu s thrillerem Kvílení (Hong-jin Na) odbyly premiéry na prestižních filmových festivalech. Zombie horor Vlak do Pusanu (Sang-ho Yeon) se pak stal vůbec nejúspěšnějším korejským filmem na zahraničních trzích. Rok 2016 však také bývá považován za mezník, kdy se hollywoodským studiím podařilo proniknout do korejského filmového průmyslu.

Tento trend v nadcházejícím roce jistě hned tak nezanikne: po společnostech Warner Bros a 20th Century Fox se totiž hlásí o slovo také Netflix, a to s chystaným filmem režiséra Bong Joon-hoa s titulem Okja. Okja je název stydlivého a introvertního tvora, který je shodou okolností nejlepším přítelem mladé dívky Miji (Ahn Seo-hyun), jež ho brání před únosem nadnárodní korporací. Sám Joon-ho Bong pak prohlásil, že jeho chystaný snímek nebude ani tolik o setkání s cizí bytostí jako spíše o kapitalismu. Ať už si pod informačně skoupou premisou představíme cokoliv, zdá se být jisté, že podobně jako ve starším díle Mutant (Goimool, Joon-ho Bong, 2006) bude i zde Bong kombinovat žánrová schémata filmů o monstrech se sociální kritikou. Obsazení jsou například Tilda Swinton, Jake Gylleenhaal nebo Paul Dano, snímek by se měl v nabídce Netflixu objevit během léta 2017.

The Beguiled (Sofia Coppola)

Jako nový projekt si režisérka Sofia Coppola zvolila po čtyřleté odmlce remake snímku Oklamaný (Don Siegel, 1971). V novém provedení příběhu z dob americké občanské války o zraněném vojákovi Unie, kterého zachrání dívky na internátní škole, se v hlavní roli namísto Clinta Eastwooda objeví Collin Farrel, ve vedlejších rolích pak Nicole Kidman, Elle Fanning nebo Kirsten Dunst. V Siegelově snímku původně dobře míněný skutek zachránit zraněného muže za stěnami internátní školy ve skutečnosti zafunguje jako rozbuška, jež zavdá sérii oboustranných nevraživostí, lží a manipulací. Natáčení začalo v listopadu a spekuluje se, že by si film měl stihnout odbýt premiéru v Cannes.

Ondřej J. Kosnar

I právě uplynulý rok se mohl pochlubit řadou výrazných televizních událostí. Co se na nás ale pohrne z televizních obrazovek a streamovacích služeb v roce letošním? Až na dvě důležité výjimky uvádím pouze nové seriály, nikoliv další řady seriálů bežících aktuálně nebo v minulosti (takový systém by vyžadoval vlastní článek), a zmiňuji pouze ty projekty, které jsou ohlášené do chvíle, v níž je tento text psán. Kvůli prostoru se rozepisuji pouze o některých seriálech, zbytek těch nejzajímavějších je uveden jmenovitě na konci příspěvku.

První výjimkou je pokračování jednoho z nejvýznamnějších seriálových počinů vůbec. Po (značně rozpačitém) revivalu Akt X (1993–současnost) se letos dočkáme obnovení další televizní legendy 90. let: aktuálně natáčené nové řady Twin Peaks. Po počátečních zmatcích nakonec za kormidlo opět usedli oba původní tvůrci David Lynch a Mark Frost, hudbu složí Angelo Badalamenti a ve svých rolích se vrátí i většina původních herců. K nim se přidají nováčci jako např. Naomi Watts, Michael Cera, Laura Dern nebo Tim Roth.

Druhou výjimkou je pak druhá série autorského počinu Jane Campion a Gerarda Lee Top of the Lake. Seriál, (nejspíš z nedostatku srovnání) často označovaný jako ženský True Detective (2014–2015), nabral hereckou posilu v podobě Nicole Kidman a na rozdíl od první série, která se odehrávala v enigmatické krajině Nového Zélandu, by se měl děj (vyšetřování vraždy čínské dívky) přesunout do australského Sydney a nejspíše i do Hong Kongu.

Televizní veterán David Simon, stojící za zásadním seriálovým počinem The Wire (2002–2008) a nově třeba za minisérií Show Me a Hero (2015), tvoří pro HBO nový projekt s názvem The Deuce. Jeho děj by se měl točit kolem porno průmyslu 70. a 80. let a do hlavních rolí byli obsazeni James Franco, Maggie Gyllenhaal nebo Emily Meade. Vzhledem k předchozí Simonově tvorbě můžeme nejspíš očekávat plastický, syrový obraz rozvíjejícího se odvětví, vzrůstajícího objemu násilí a užívání drog, realitního boomu nebo nástupu HIV.

Stejného období by se měl částečně dotknout i projekt s názvem When We Rise, za nímž stojí tvůrci dramatu Milk (2008). Ten by měl vyprávět o vývoji práv LGBT menšiny v USA od stonewallských protestů po současnost. Kromě scénáristy Dustina Lance Blacka budeme moci počítat s účastí Guse Van Santa nebo herců, jako jsou Guy Pearce a Whoopi Goldberg.

Do minulosti vykročí i Jenji Kohan, stojící za výborným seriálovým hitem Orange is the New Black (2013–současnost). Její novinka G.L.O.W. by se měla odehrávat v prostředí ženského wrestlingu 80. let, přičemž hlavní role připadla Alison Bree.

Streamingový portál Hulu zase přichází s adaptací slavného dystopického románu Margaret Atwood The Handmaid’s Tale (u nás vyšel pod názvem Příběh služebnice). Román (i seriál) se odehrává ve fiktivní republice Gilead, teokraticko-militantní zemi, která vznikla na troskách Spojených států, a měl by prozkoumávat roli ženy v této (a přeneseně i v naší) společnosti.

Dalším seriálem, vycházejícím z románové předlohy, jsou American Gods (u nás jako Američtí bohové). Městská fantasy o starých a nových bozích křižujících současnou Ameriku z pera Neila Gaimana se po řadě přesunů nakonec usadila pod hlavičkou televizní stanice Starz a byla zaštítěna osobou Bryana Fullera (Pushing Daises /2007/, Hannibal /2013–2015/). Fullerovo jméno i trailer slibují značně manýristickou podívanou, což sice do jisté míry odpovídá Gaimanovu stylu psaní, ale zároveň postrádá jeho civilnější tón.

Z netflixovské stáje pochází i Godless, westernový projekt Stevena Soderbergha a Scotta Franka. Děj by se měl točit kolem renegáta, kterého boj se svým bývalým partnerem ve zločinu zavede do tajemného města, obývaného jenom ženami. Z obsazení lze jmenovat Jeffa Danielse, Michelle Dockery nebo Jacka O’Connella.

Ze skupiny komiksových adaptací vybírám novinku, jež se zabývá marvelovskou postavou napojenou na filmovou sérii X-Men. Showrunner Noah Hawley, stojící za vynikajícím seriálovým Fargem (2014 – současnost), se ujal příběhu mutanta jménem Legion, který byl v raném věku diagnostikován jako schizofrenik. Nyní ale zjišťuje, že ne vše je tak, jak se zdá být, a za jeho nemocí možná stojí něco víc. Trailery slibují značně halucinogenní podívanou a zručnou kombinaci akce s psychologickým dramatem i humorem.

Zmínky hodné: Big Little Lies, Iron Fist, Powerless, Room 104, Sharp Objects, Dear White People, Taboo, The Defenders, Watership Down

Doporučujeme

Odejít a odpovědět

Přidat příspěvek níže či na něj upozornit ze své vlastní stránky. Můžete také sledovat tyto komentáře přes RSS.

Udržujte pravidla diskuze. Vyjadřujte se k tématu. Žádné spamy.

Můžete použít tyto tagy:
<a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>

Tato stránka podporuje systém Gravatar. Pro vytvoření svého vlastního avataru (ikonky) se stačí registrovat na Gravatar.

Poznámky

Tento příspěvek byl napsán uživatelem dne 12. 1. 2017 ve 14.33 a zařazen do kategorie Výhled ..

Můžete příspěvek okomentovat nebo na něj upozornit ze své vlastní stránky. Pro aktuální přehled o diskuzi, můžete sledovat tyto komentáře přes RSS.

Toto je Gravatar-enabled weblog. Pro vytvoření svého vlastního avataru (ikonky) se stačí registrovat na Gravatar.

Nejnovější komentáře

Creative Commons License

Kalendář



Pro kompletní výhled přejděte na stranu kalendáře.