Neuromancer: Bible kyberpunku na filmovém plátně
30. 5. 2013 # 9.39 # Aktuálně # Bez komentářeŘíká se, že současnost dostihla Williama Gibsona, autora slavné „bible” kyberpunku Neuromancer. Při srovnání aktuální technologicko-společenské úrovně globalizovaného světa s prostředím prvního dílu knižní Trilogie Sprawlu zjistíme, že řada současných civilizačních fenoménů se Gibsonovu fikčnímu světu podobá. V prvé řadě jej připomíná všudypřítomný kyberprostor v podobě World Wide Web, konkurující fyzickému světu svou virtuální realitou s bezpočtem nových možností (v negativním i pozitivním smyslu). Povědomě dnes působí i globalizovaný mix politických či obchodních zájmů komerčních gigantů a státních útvarů, nebo narůstající prolínání komunikačních technologií s fyzickým osobním prostorem, jehož nejnovějším výdobytkem jsou např. „kyborgovské“ Google brýle. Možná proto se nejnovější autorova trilogie (z níž první dva díly Rozpoznání vzorů a Země slídilů již vyšly i v českém překladu) odehrává teď a tady, a tudíž se striktně vzato už nejedná o science fiction.
O to víc je ovšem s podivem, že slavné Gibsonovy romány doposud nikdo odpovídajícím způsobem filmově nezadaptoval. Zvláště po komerčním úspěchu slavné pseudokyberpunkové trilogie Matrix bratří Wachowských, jež z žánru těží, leč zpracovává jej spíše v duchu klasických sci-fi zápletek typu Čapkova R.U.R. či Wellsovy Války světů. Existuje sice několik ne příliš oceňovaných adaptací Gibsonových povídek (např. Johnny Mnemonic, 1995; Lovci mozků, 1998 – v originále New Rose Hotel), ale žádná filmová verze jeho románů, natožpak toho nejvěhlasnějšího. Třicet let od uvedení Scottova Blade Runneru, který se svým univerzem Gibsonově Čiba City velmi podobá, a poté, co mainstreamové publikum bez problému zvládá sofistikované fantastické hříčky na způsob Nolanova Počátku, lze říci, že už by bylo načase.
Adaptace Neuromancera se však skutečně připravuje, jenže se chystá již několik let. Projektu zřejmě stále něco stojí v cestě. V roce 2000 se počítalo s tím, že snímek bude točit Chris Cunningham, který si už i vytvořil storyboard a vizuální koncept díla, nakonec ale od projektu odstoupil. Mimo jiné zřejmě proto, že mu smlouva s producentem nedávala poslední slovo nad výsledným sestřihem filmu. Poté jej měl nahradit Joseph Khan, režisér snímku Torque: Ohnivá kola. Přestože se Kahn ohrazoval, že Torque byl pouze komerční projekt, a v žádném případě ne autorská záležitost, nedůvěra fanoušků Neuromancera v jeho filmařské schopnosti se v příslušných diskuzích projevovala dosti masivně. Ať již byl důvod jakýkoliv, po několikaletém odkladu projekt v roce 2010 získal režisér Vincenzo Natali (Kostka, Cypher, Splice), který také údajně přepsal scénář. Od té doby však na veřejnost neproniklo o mnoho více než vizuální návrhy podoby hlavní postavy – hackera Casea. Ze slov Vincenza Nataliho, uveřejněných v nedávném článku z Moviepilot.com, vyplývá, že dosud stále probíhá casting, neboť vybrat ty správné protagonisty je v tomto případě poměrně obtížný úkol. Zdá se, že odpovědnost plynoucí z nároků obdivovatelů Gibsonových knih je skutečně svazující. Jediné, co již několik let zůstává beze změny, je návrh filmového plakátu. Doufejme, že nezůstane jen u přání a výsledné podoby adaptace se v kinech skutečně dočkáme. Uvedení snímku je aktuálně plánováno na rok 2015.