Aktuálně: „Je tam příliš análního znásilňování“ vtipkuje Fincher o svém novém filmu
16. 11. 2011 # 17.07 # Aktuálně # 2 komentářůBlíží se uvedení jednoho z nejočekávanějších filmů roku 2011 – Muži, kteří nenávidí ženy (The Girl with the Gragon Tattoo) v režii Davida Finchera. Světová premiéra proběhne 21. prosince, do našich kin snímek vpluje 12. ledna příštího roku. Po relativním úspěchu loňského The Social Network se Fincher vrhnul na adaptaci světového bestselleru – detektivní románové trilogie Milénium, jejímž autorem je již zesnulý švédský spisovatel Stieg Larsson.
Fincherův film odpovídá prvnímu dílu trilogie, jehož původní švédský název ctí i český překlad (na rozdíl od anglického). Snímek vypráví o Mikaelovi Blomkvistovi (Daniel Craig), novináři najatém k vyšetření 40 let starého kriminálního případu. Tehdy se slehla zem po Harriet Vangerové, vnučce průmyslníka Vangera. Její strýc je přesvědčen, že se jednalo o vraždu, v níž má prsty někdo z mocného rodinného klanu. Blomkvistovi určí značně výstředního partnera, svéhlavou a potrhlou mladou hackerku Lisbeth Salanderovou (Rooney Mara). O této postavě sám Larsson, který krátce před smrtí poskytl jediné interwiev týkající se knihy, řekl: „Jak by Pipi (Dlouhá punčocha, poz. red.) vypadala jako dospělá? Jak bychom jí říkali? Sociopatka? Hyperaktivní dítě s poruchou soustředění? Dívá se na společnost jinak než ostatní. Udělal jsem z ní Lisbeth Salanderovou, pětadvacetiletou ženu, která se cítí jako naprostý outsider. S nikým se nestýká a neosvojila si žádné sociální dovednosti.“ Zprvu zdánlivě nesourodá vyšetřovací dvojice se brzy prokáže jako dokonalý tým, který postupně rozkrývá spletité vztahy v rodině zavražděné a odhaluje souvislosti případu s dalšími a dalšími vraždami.
Fincherovi jistě vyhovoval styl předlohy. Ta, ač psána běžným a nepříliš čtenářsky atraktivním jazykem, je kritikou vyzdvihována – díky bravurně vykresleným postavám a pečlivé strukturaci vyprávění, které i přes svou spletitost zůstává neobyčejně strhujícím (Larsson si ještě před začátkem práce na prvním díle přichystal detailní synopsi deseti knih, dokončit stihl tři, čtvrtou měl rozepsanou). A právě takové jsou, zjednodušeně řečeno, i Fincherovy filmy. Velmi hutné, prosycené napětím, neponechávají divákovi chvilku k oddechu. Atmosféru budují jakoby mimoděk, hloubková profilace postav probíhá výlučně skrze dramatické či akční sekvence.
Snímek Muži, kteří nenávidí ženy sice stále dlí v postprodukci, už teď se však jeho jméno skloňuje při nezávazných debatách o oscarovém klání. Sám Fincher, kterému byla otázka ohledně cen akademie adresována, lakonicky a s určitou skepsí odvětil: „Je v něm příliš análního znásilňování.“, čímž, ač v nadsázce, vznáší otázku, nakolik bude věrný literární předloze. Larsson se totiž v popisu zločinů nepouští do přílišných detailů, vystačí si s náznakem páchaných zvěrstev a spoléhá na čtenářovu představivost. Pokud bychom měli usuzovat z minulosti – v Sedm, svém typově nejbližším díle, si počínal Fincher stejně. Pro představu o vizuálním hávu přikládáme oficiální český trailer.
Zdroj: insidemovies.ew.com
Ani zmínka o tom, že knihy už byly dávno zfilmované švédskými filmaři, a že Fincher vlastně vytváří další remake atraktivního švédského literárního a posléze filmového díla, mezinárodně už populárního? (Viz také Ať vejde ten pravý – a US verze Let Me In.) Proč to zamlčení?
Není tomu sice dávno, jak píšete, nicméně máte pravdu. A určitě máte pravdu i v tom, že Fincherův film bude těžit nejen z popularity knih, ale i z komerčního a diváckého úspěchu původních snímků. Zfilmována byla už celá trilogie, Niels Arden Oplev režíroval první díl, Daniel Alfredson druhý a třetí (všechny 2009). Existuje i šestidílná rozšířená verze pro TV od týchž režisérů. Paralela s Ať vejde ten pravý mě nenapadla, jelikož o americké verzi jsem dosud neměl tušení, díky za upozornění!