Domů » Festivaly

Asijské filmové ceny ovládl Strýček Bunmí

Strýček Bunmí - nejlepší film
V Hongkongu se včera večer popáté rozdávaly ceny za nejlepší asijské počiny minulého roku. Vítěz tentokrát není pro evropského diváka žádným velkým objevem, ani překvapením. Nejlepším filmem byl totiž vyhlášen Strýček Bunmí režiséra Apichatponga Weerasethakula, jenž si již získal starý kontinent jako držitel Zlaté palmy. Závěrečná ceremonie se však nenesla pouze ve slavnostní a uvolněné náladě. I na ni padl stín japonské tragédie a jí zapříčiněná nepřítomnost nominovaných herců (např. Rinko Kikuchi za Norské dřevo) při předávání cen silně ovlivnila atmosféru večera.

Dle režiséra vítězného filmu nadšené přijetí jeho mystického a kontemplativního snímku jasně signalizuje nelibost nad vzrůstajícím vlivem západní komerční kinematografie, univerzálností stylu a vyprávění, touhu po odlišnosti a rozličnosti, jež se mění až v potřebu.

Ostatní z celkem šesti nominovaných snímků na nejlepší film již dokázaly rovněž vstoupit do celosvětového povědomí – čínský velkofilm Aftershock, japonský kandidát na Oscara Confessions (viz zde), drama Poezie, bollywoodská komedie Peepli live (Cinemamundi 2011). Zvědavost tak budí asi jen čínsko-hongkongská  akční komedie Let the Bullets Fly o banditovi, jenž se ve dvacátých letech objevuje v odlehlém městečku a díky cizí identitě se stává jeho starostou. Tím, že se nechce dělit o finanční zisky, však vstoupí do otevřeného smrtícího boje s tyranským gangsterem z citadely s důvtipnými důsledky. Divácky úspěšný snímek získal alespoň cenu za nejlepší kostýmy.

Ani nejlepší režisér není pro českého festivalového diváka obestřen tajemstvím. Jihokorejský tvůrce Lee Chang-dong na loňském karlovarském festivalu osobně uvedl své drama Poezie. Jím opět triumfuje meditativní tempo a lyrismus, avšak v dynamizujícím propojení detektivní zápletky a černého humoru, čímž vznikla podmanivá směs, tematizující smysl básnické tvorby v dnešních dnech,  sama aspirující na označení filmová báseň. Snímek si z Hongkongu odváží i cenu za nejlepší scénář, čímž i on kopíruje úspěch na loňském festivalu v Cannes.

Poezie - nejlepší režie
Jižní Korea se však blýskla i v hereckých kategoriích. Herec Ha Jung-woo získal cenu za film The Yellow Sea, kde ztvárnil potomka korejských válečných imigrantů v Číně, jenž kvůli gamblerství spadne do velkých dluhů a jeho manželka odjíždí do Jižní Koreji s nadějí, že se jí podaří vydělat více peněz. Muž však začne mít noční můry o její nevěře a poté co je vyhozen z práce a jeho věřitelé začnou vyhrožovat, přijímá nabídku z podsvětí a vydává se do vlasti svých předků jako nájemný vrah. Zaplétá se však s tamní mafií a postupně se ocitá čím dál blíže zničující katastrofě.

Ocenění pro nejlepší herečku putuje do Číny díky Xu Fan, ztvárňující truchlící vdovu v katastrofické superprodukci Aftershock, jež  s jistotou sáhla i po ceně za nejlepší vizuální efekty. S hollywoodskou rozmáchlostí pojatý snímek o ničivém zemětřesení v Tangshanu roku 1976 zvítězil i v kategorii nejúspěšnějšího snímku roku díky jeho opravdu masivním tržbám.

Japonsko oproti minulému roku nezůstalo jen v rovinách nominací, ale muselo se spokojit s vedlejšími cenami -  za nejlepší kameru pro Norské dřevo a pro nejlepšího producenta Yuji Hayashidu, oceněného za film 13 Assassins. Pompézní remake stejnojmenného samurajského filmu z roku 1963 natočil mezinárodně proslulý žánrový chameleon Takashi Miike (Ichi the Killer), překvapivě poprvé vstupující na tuto tematickou půdu. Na ceremoniálu nepřítomný producent bezesporu oslovil zabezpečením podmínek pro vznik jedné z nejepičtějších a choreograficky nejpropracovanějších bitevních scén současného filmového plátna, k níž od počátku celý film přímo směřuje.

Cena za celoživotní dílo byla předána hongkongskému producentovi Raymondu Chowovi, jenž vedl kariéry Bruce Leeho a Jackieho Chana. Výjimečný přínos asijské kinematografii byl přiznán Kimu Dong-ho, zakladateli mezinárodního filmového festivalu v Pusanu.

NEJLEPŠÍ FILM
Strýček Bunmí (Thajsko)
režie: Apichatpong Weerasethakul

NEJLEPŠÍ REŽIE
Lee Chang-dong za film Poezie (Jižní Korea)

NEJLEPŠÍ SCÉNÁŘ
Lee Chang-dong za film Poezie (Jižní Korea)

NEJLEPŠÍ HEREC V HLAVNÍ ROLI
Ha Jung-woo za film The Yellow Sea (Jižní Korea)
režie: Hong-jin Na

NEJLEPŠÍ HEREČKA V HLAVNÍ ROLI
Xu Fan za film Aftershock (Čína)
režie: Xiaogang Feng

NEJLEPŠÍ HEREC VE VEDLEJŠÍ ROLI
Sammo Hung Kam-po za film Yip Man 2 (Hongkong)
režie: Wilson Yip

NEJLEPŠÍ HEREČKA VE VEDLEJŠÍ ROLI
Yoon Yeo-jeong za film The Housemaid (Jižní Korea)
režie: Sang-soo Im

NEJLEPŠÍ HERECKÝ OBJEV
Mark Chao Yu-Ting za film Monga (Taiwan)
režie: Doze Niu

NEJLEPŠÍ KAMERA
Mark Lee Ping-Binza film Norské dřevo (Japonsko)
režie: Ang Hun Tran

NEJLEPŠÍ PRODUCENT
Yuji Hayashida za film 13 Assassins (Japonsko)
režie: Tsai Ming-Liang

NEJLEPŠÍ HUDBA
Indian Ocena za film Peepli Live (Indie)
režie: Anusha Rizvi, Mahmood Farooqui

NEJLEPŠÍ STŘIH
Nam Na-Young za film I Saw the Devil (Jižní Korea)
režie: Jee-woon Kim

NEJLEPŠÍ VIZUÁLNÍ EFEKTY
Phil Jones za film Aftershock (Čína)
režie: Xiaogang Feng

NEJLEPŠÍ KOSTÝMY
William Chang Suk-pingza film Let the Bullets Fly (Čína, Hongkong)
režie: Wen Jiang

CENA ZA VÝJIMEČNÝ PŘÍNOS ASIJSKÉ KINEMATOGRAFII
Kim Dong-ho

CENA ZA CELOŽIVOTNÍ DÍLO
Raymond Chow

CENA PRO NEJÚSPĚŠNĚJŠÍHO REŽISÉRA
Xiaogang Feng

Zdroj: Asianfilmawards.asia

Doporučujeme

Odejít a odpovědět

Přidat příspěvek níže či na něj upozornit ze své vlastní stránky. Můžete také sledovat tyto komentáře přes RSS.

Udržujte pravidla diskuze. Vyjadřujte se k tématu. Žádné spamy.

Můžete použít tyto tagy:
<a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>

Tato stránka podporuje systém Gravatar. Pro vytvoření svého vlastního avataru (ikonky) se stačí registrovat na Gravatar.

Poznámky

Tento příspěvek byl napsán uživatelem dne 22. 3. 2011 ve 23.17 a zařazen do kategorie Festivaly ..

Můžete příspěvek okomentovat nebo na něj upozornit ze své vlastní stránky. Pro aktuální přehled o diskuzi, můžete sledovat tyto komentáře přes RSS.

Toto je Gravatar-enabled weblog. Pro vytvoření svého vlastního avataru (ikonky) se stačí registrovat na Gravatar.

Nejnovější komentáře

Creative Commons License

Kalendář



Pro kompletní výhled přejděte na stranu kalendáře.