Oceněné snímky z festivalu Tribeca 2010
2. 5. 2010 # 19.10 # Festivaly # Bez komentáře30. dubna byly vyhlášeny výsledky devátého ročníku filmového festivalu Tribeca, jehož osobitost určuje spojování důrazu na nezávisle laděné snímky a málo známé tvůrce, pro něž bývá Tribeca slibným odrazovým můstkem a prezentací pro zrak distributorů, se snahou představit je co nejširšímu publiku (především mladší generace), hraničící až s mainstreamovými praktikami, což letos potvrdila i předpremiéra čtvrtého Shreka či složení poroty (Jessica Alba, Whoopi Goldberg).
V tomto duchu se objevila i zajímavá a velmi sympatická inovace – omezenost projekcí byla překonána tak, že si diváci mohli zařídit on-line pas a sledovat vybrané filmy přes internet či si dokonce filmy objednávat skrze satelitní a kabelovou televizi. Na programu letos bylo 85 celovečerních filmů, včetně 30 dokumentů a 47 kraťasů. V soutěžní sekci, v níž se bojuje o ceny v celkové hodnotě 100 000 dolarů, se utkalo dvanáct hraných filmů a stejný počet dokumentů.
Letošní ročník nakonec ovládl německý snímek Die Fremde (When We Leave), který natočila režisérsky debutující rakouská herečka Feo Aladag. Sibel Kekilli (Proti zdi), jež si vysloužila cenu za nejlepší ženský herecký výkon, zde s odvážnou upřímností hraje mladou Turkyni, prchající z malým synkem z područí manžela do svobodného světa Berlína, v němž žije její rodina. Svým činem však krajně naruší reputaci své přízně a ocitá se v novém bludném kruhu, avšak její blízcí se rozhodnou společně s ní pustit do nerovného boje o ženino vlastní sebeurčení.
Za nejlepší herecký výkon byl odměněn Eric Elmosnino za ztvárnění titulní postavy v životopisném snímku Gainsbourg. Zvláštní cena poroty připadla nové tragikomedii Ferzana Ozpeteka Loose Cannons (Mine vaganti), o gayovi, který před rodinou úspěšně skrývá život se svým přítelem, do té doby, kdy musí vypomoci s rodinným těstovinovým podnikem v rodném městě na konzervativním jihu Itálie. Jakmile se odhodlá vyjít s pravdou ven, nečekaně situaci zkomplikuje jeho bratr a hlavní hrdina se ocitne na cestě, které se chtěl zdaleka vyhnout.
Nejlepším novým filmovým tvůrcem se stal francouzský režisér Kim Chapiron, jenž zde soutěžil s intenzivním snímkem Dog Pound z prostředí nápravného ústavu pro mladistvé, v němž musí tři hlavní hrdinové bojovat o uchování vlastního těla a ducha v navenek fungujícím, ale ve skutečnosti selhávajícím systému této instituce.
Co se týče dokumentů, nejlepším celovečerním počinem byl vyhlášen americký snímek Alexandry Codin Monica and David, mapující rok života mladé dvojice postižené downovým syndromem. Ta je sledována od svatebních příprav po jejich společné soužití pod dohledem dívčiny matky, která společně s matkou svého zetě bojuje proti netolerantnímu světu a jeho vlivu na dva zcela nevinné novomanželi. Zvláštní cenu poroty získal izraelsko-palestinsko-americký dokument Budrus (rež.: Julia Bacha), což je jméno městečka na pomezí dvou znepřátelených území, jež uměle vytvořenou hranicí přišlo o veškeré zdroje živobytí. V ohnisku příběhu se ocitá již vězněný aktivista, který se s touto situací nehodlá smířit.
Jako objev mezi dokumentaristy byl oceněn britský tvůrce Clio Barnard za film The Arbor, v němž nekonvenční koláží přibližuje život předčasně zesnulé anglické dramatičky Andrey Dunbar, skrze její blízké, dceru, která nyní dosáhla věku její smrti a nyní hledá jisté paralely v jejich životech, a její dramatické dílo, které je inscenováno přímo na ulici, ve které žila.
V soutěži krátkých snímků nejvíce zazářil jihoafrický film Father Christmas Doesn´t Come Here (rež.: Bheki SIbiya), v němž se malá dívenka chce podobat své krásné matce a napíše jihoafrickému Santa Clausovi, avšak odpověď se jí dostává od cynického muže, který jí v její snaze dovede až k extrémům a pomoc může nabídnou pouze starostlivá babička. V dokumentární kategorii zvítězil film White Lines and The Fever: The Death of DJ Junebug (rež.: Travis Senger), který diváka zavádí do počátků hip hopu, nebezpečného Bronxu a legendárního diska Fever a na tomto pozadí přibližuje zničující život DJ a drogového dealera Junebuga.
Internetové diváky nejvíce oslovil americký snímek Spork režiséra J. B. Ghumana Jr. , originální černá komedie ze života „obyčejného“ hermafrodita na střední škole, pro nějž se naskytne velká příležitost změnit své nezáviděníhodné postavení ve společnosti, pro níž je něco „mezi“ čímsi nepřijatelným.
NEJLEPŠÍ FILM
Die Fremde
režie: Feo Aladag
ZVLÁŠTNÍ CENA POROTY PRO HRANÝ FILM
Mine Vaganti
režie: Ferzan Ozpetek
NEJLEPŠÍ HEREC V HL. ROLI
Eric Elmosnino za film Gainsbourg
režie: Joann Sfar
NEJLEPŠÍ HEREČKA V HL. ROLI
Sibel Kekilliová za film Die Fremde
režie: Feo Aladag
NEJLEPŠÍ NOVÝ REŽISÉR – HRANÝ FILM
Kim Chapiron za film Dog Pound
NEJLEPŠÍ DOKUMENTÁRNÍ FILM
Monica and David
režie: Alexandra Codin
ZVLÁŠTNÍ CENA POROTY PRO DOKUMENTÁRNÍ FILM
Budrus
režie: Julia Bacha
NEJLEPŠÍ NOVÝ REŽISÉR – DOKUMENTÁRNÍ FILM
Clio Barnard za film The Arbor
CENA MĚSTA NEW YORK ZA NEJLEPŠÍ HRANÝ FILM
Monogramy
režie: Dana Adam Shapiro
CENA MĚSTA NEW YORK ZA NEJLEPŠÍ DOKUMENT
The Woodmans
režie: C. Scott Willis
NEJLEPŠÍ KRÁTKÝ FILM – HRANÝ
Father Christmas Doesn´t Came Here
režie: Bekhi Sibiya¨
NEJLEPŠÍ KRÁTKÝ FILM – DOKUMENT
White Lines & The Fever: The Death of DJ Junebug
režie: Travis Senger
STUDENT VISIONARY AWARD
Some boys don´t leave
režie: Maggie Kiley
TRIBECA FILM FESTIVAL VIRTUAL – NEJLEPŠÍ CELOVEČERNÍ FILM
Spork
režie: J. B. Ghuman, Jr.
TRIBECA FILM FESTIVAL VIRTUAL – NEJLEPŠÍ KRÁTKÝ FILM
Delilah, before
režie: Melanie Schiele
zdroj: tribecafilm.com
Články obsahující informace o tribeca:
8. 3. 2011 23.21
2. 10. 2010 12.59
2. 5. 2010 19.10
14. 3. 2010 20.10