Co nás čeká na LFŠ: Film a živá hudba
22. 7. 2009 # 2.13 # Festivaly # Bez komentářeMinulý rok se na LFŠ objevil cyklus Film a živá hudba. Tento rok pokračuje a v souladu se zaměřením letošního ročníku (Fokus: Rakousko) předvede především tvorbu související s německým a rakouským expresionismem (Orlakovy ruce, Pražský student, Metropolis ) či rakouskou tvorbu vůbec (Sodoma a Gomora, Café Electric). Cyklus ale také uvede dvě dokumentární klasiky (Nanuka – člověk primitivního a Muže s kinoaparátem), klenot klasické hollywoodské produkce (Slepí manželé), pásmo krátkých raných filmů George Méliese a dojde také k nečekané venkovní projekci modeního sci-fi THX 1138. O hudební doprovod se postarají především atmosféru zaručující experimentálně elektronické projekty, uslyšíme ale také klasické piano či jazzovou improvizaci.
Projekce s živým hudebním doprovodem odstartují 24.7. ve 14:30 v kině Hvězda hollywoodští Slepí manželé. Jedná se o režijní debut slavného Ericha von Stroheima (Chamtivost) pojednávající o manželské nevěře, který svého tvůrce proslavil. Projekci doprovodí George Bagdasarov, jehož hudba se dá zařadit do minimalistické elektroniky. Můžete si ji poslechnout zde.
25.7. nás od 17:30 v Redutě čeká projekce dvou rakouských filmů najednou – fragmentu Café Elektric (snímek se bohužel nedochoval celý) s v té době ještě neznámou Marlene Dietrich a krátkého trikového filmu Vídeňské tablo číslo 1. O hudbu se postará zkušený pianista Gerhard Gruber, který na LFŠ předvede asi nejklasičtější přístup k doprovodu němých filmů.
Tentýž den večer (od 21:30) se v letním kině Smetanovy sady odehraje projekce kultovního Lucasova sci-fi THX 1138 z roku 1971, který spíše než jako výtvor budoucího stvořitele Star Wars působí jako dílo George Orwella. Pomalou, nemluvnou a vizuálně působivou vizi odlidštěné budoucnosti doprovodí německá elektronická umělkyně AGF (její hudební spolupraci s Delay si můžete poslechnout zde ).
26.7. nás v devět večer v Redutě čeká projekce Sodomy a Gomory ještě mladého Michaela Curtize, nákladného kostýmního velkofilmu, který si po vzoru Intolerance pohrává se spojováním několika historických dějů. Bude uveden předprojekcí Amaranty, krátkého trikového snímku. O doprovod se opět postará již zmiňovaný klavírista Gerhard Gruber.
Flahertyho Nanuka – člověka primitvního, v mnohém předobraz současných populárně naučných dokumentů doprovodí známý jazzman Jiří Stivín, který se sice proslavil jako flétnista, je ale také zdatný multiinstrumentialista (na youtube lze nalézt řadu jeho vystoupení). Promítá se 27.7. od 14:30 v kině Hvězda.
28.7. nás ve stejnou dobu a na stejném místě (14:30, kino Hvězda) čeká projekce Orlakových rukou, rakouského hororu zakladatele filmového expresionismu Roberta Wieneho, ve kterém opětovně zazářil Conrad Veidt, hvězda z Wieneho nejslavnějšího snímku Kabinet doktora Claigariho. O hudbu se postará dvojice Floex/Líba. Jejich hudba užívá ambientní plochy ve spojení s minimalistickými melodickými nápady. Spolupracovali například s Vladimírem Václavkem, jehož vystoupení na loňské LFŠ sklidilo velký úspěch. Jejich youtube kanál naleznete zde.
Den poté, opět ve hvězdě a od půl třetí bude promítán snímek mnohými považovaný za předchůdce filmového expresionismu – Pražský student. Snímek vypráví příběh o souboji muže s jeho vraždícím oživlým obrazem. O doprovod se postarají Kazety, kapela vycházející z post-punkových tradic a vůbec prostředí raných synťákových osmdesátek (myspace zde). Uvidíme, jak se bude jejich rozjuchaná taneční hudba hodit k tak ponurému filmu…
30.7. se přesuneme z Hvězdy do Míru (14:30) na projekci pásma krátkých filmů George Méliese, včetně slavné a opakovaně citované Cesty na měsíc. Tyto rané snímky kombinují hravost s řadou jednoduchých triků a dokáží okouzlit dodnes. Doufejme, že se na LFŠ dostanou jejich ručně kolorované verze – v Národní filmovém archivu dostupné jsou. O zajímavý hudbení doprovod se postará duo DVA, kombinující experimentální elektronickou hudbu s atypicky užitými živými nástroji a občasnou hip(trip)-hopovou rytmikou (myspace).
Poslední červencový den nám chystá projekci slavného Vertovova Muže s kinoaparátem, dodnes fascinujícího dokumentu pozorujícího život ve městě Oděsa ryze filmovými prostředky (neužívá mezititulků ani klasické dramatizace). Jeho dokonalá montáž a působivý rytmus přitahuje bez přestání až dodnes velkou řadu diváků i hudebníků (můžeme jmenovat například The Cinematic Orchestra). O doprovod se na LFŠ postará Magnetik, projekt Peter Van Krbtze a Moimira Papalescu, členů dnes již zaniklých The Nihilists, který se alepohybuje v klidnějších a experimentálnějších vodách než jejich předchozí projekt (myspace).
Prvního srpnového dne zakončí celý cyklus projekce Langova sci-fi Metropolis, snad nejslavnějšího německého filmu všech dob, který by určitě neměl ujít nikomu, kdo se o film více zajímá. Metropolis je vizuálně vytříbeným pohledem do budoucnosti se silným sociálním apelem. O doprovod se postará oblíbený elektronický projekt MIDI LIDI, který na svém webu dává možnost stažení a poslechu svého příhodně odlidštěného doprovodu k filmu (zde).