MFF Karlovy Vary: Den pátý
8. 7. 2009 # 18.12 # Festivaly # Bez komentářeNa poslední chvíli byl do soutěže zařazen ruský snímek Vlček. Jako filmové překvapení festivalu se letos představí nový film Kena Loache Hledá se Eric, který letos soutěžil v Cannes, uveden bude 8. a 9. července. V úterý proběhla premiéra filmu T.M.A. Juraje Herze – bohužel se (což potvrzují reakce všech diváků i níže uvedená minirecenze) stal jedním z největších propadáků festivalu. V Karlových Varech můžete od úterka na kolonádě potkat Alana Rudolpha a od středy i Johna Malkoviche.
Minirecenze Hany Šilarové
T.M.A. (ČR, 2009, rež. Juraj Herz) slabý
Uvedeno v sekci: Hlavní program – mimo soutěž
Snímek T.M.A., který má být horrorem, není schopen z tohoto žánru čerpat nic než klišé. Hlavní hrdina se odstěhuje do starého domu v pohraničí, ale nemá k tomu jasnou motivaci. V tomto filmu nefunguje nic tak, jak by mělo. Scény, které mají být strašidelné, působí spíš směšně. Objevují se zde naprosté nelogičnosti, mladá (a nahá) slečna jde například hledat hlavního hrdinu se svíčkou v ruce do sklepa, kde normálně funguje světlo. V příštím týdnu naleznete na našem serveru samostatnou recenzi.
Minirecenze Martina Horyny
Na sever (Norsko, 2008, rež. Rune Denstad Lango ) průměrný
uvedeno v sekci: Jiný pohled
Až příliš urputně se tlačí snímek Na sever do pozice diváckého hitu festivalu. Přitom jde o běžnou komedii severského ražení – s depresivním hrdinou, táhlými obrazy, jemným humorem. V ničem ovšem nepřevyšuje ostatní kvalitní komedie, které jsme letos měli šanci shlédnout; naopak oproti nim je nevýrazným pokusem zaujmout festivalové publikum.
Sexykiller (Španělsko, 2008, rež. Miguel Martí) slabý
uvedeno v sekci: Půlnoční filmy
Nudný španělský krvavý horor ztroskotává na své indiferentnosti. Místy jde o parodii, místy o syrový horor, ale po celou dobu opakuje to, co už jsme viděli dříve v jiných filmech (Úsvit mrtvých, …). Ani postava hlavního zabijáka – brutálně zvrácená sexy studentka – nezaručí, že pokus o „originální excentrickou komedii“ bude úspěšný.
Minirecenze Huberta Poula
Věčné okamžiky (Švédsko/Dánsko/Norsko/Finsko, 2008, rež. Jan Troell) slabý
uvedeno v sekci: Horizonty
Podle knižní předlohy režisérovy ženy Agnety Ulfsäterové-Troellové vznikl film o životních osudech početné rodiny, zasazené do Švédska na počátku dvacátého století. Otec je alkoholik a sukničkář, matka zase pomalu propadá kouzlu fotografie. Jejich vášně jim sice pomáhají vyrovnat se s tvrdou životní situací, pomalu však mezi nimi staví těžko překonatelné bariéry. Styl, jaký Jan Troell používá, je pak naprostým opakem. Neklade na diváka žádné nároky a v sépiově zabarvených záběrech předkládá akademicky čistým jazykem prvoplánovité obrazy, jež se až příliš snadno zalíbí.
Vlček (Rusko, 2008, rež. Vasili Sigarev) dobrý
uvedeno v sekci: Soutěžní sekce
Pomalu rozehraná meditace, okořeněná táhlými ambientními zvuky, sleduje vztah matky a dcery, odehrávající se na blíže nespecifikované samotě. Dívka pomalu roste a uvědomuje si, že je pro matku spíše přítěží. I přesto, že spolu mají mnoho ostrých konfliktů, film se těmto dramatickým scénám snaží co nejvíce vyhnout. Právě proto se většina zásadních akcí odehrává mimo záběr kamery, divák si je musí domýšlet a vidí až jejich následky. Snímek navíc vyzývá k více interpretacím, které mohou otevírat jeho další rozměry a proměnit poměrně jednoduchý snímek v intelektuální atrakci.