Domů » Aktuálně

Televizní týden 1.6. – 7.6.: Gilliam a Polanski

Profil bratří Dardennů pokračuje snímkem Slib (Belg/Fr/Lucemb, 1996). Opět jde o syrové drama, které dobře prezentuje schopnost režisérské dvojice přesvědčivě vyprávět silné realistické příběhy. Mimo jiné se mezi řádky táží, zda-li je multikulturalismus, alespoň v současném chápání tohoto pojmu Evropou, realizovatelný. Odlišná mentalita, kulturní zakořenění a způsoby, jakýmy jsou z dětí vychováni dospělí lidé, staví bariéry mezi přistěhovalci a zbytkem populace – a to napříč celou Evropou. O tom ale českého diváka není nutno nijak zvláště přesvědčovat, jelikož domácí prostředí mu nabízí analogických problémů k zamyšlení až dost. U bratří Dardennů se ale nesetkáme s prezentací idejí ani politiky. Mluví vždy o jedincích v jejich unikátních osudech.

Pro mnoho diváků bude nejatraktivnějším filmem tohoto televizního týdne Král Rybář (USA, 1991) expythonovce  Terryho Gilliama. Výtvarná stylizace, kde se realita prolíná s až fantasmagoricky vyhlížející fikcí a motivy překračují hranice myslitelného – tím Terry Gilliam vyniká už od svého prvního samostatného počinu  Brazil (tedy bez zbytku skupiny Monty Python), přes tento film až k pozdějším Strach a hnus v Las Vegas a Krajina přílivu. Popisovat obsah Krále rybáře postrádá smysl. Představte si, že by bylo mým úkolem popsat některý ze snímku Monty Pythonů ve třech větách. Stejně absurdní úkol by přede mnou stál i v tomto případě. Nezbývá, než se koukat na Novu Cinema ve středu. V případě, že Gilliam nenadchne či dostatečně neuspokojí, lze pokračovat v televizí řízené domácnosti snímkem Bye bye Shanghai (ČR/Argentina, 2008). Jana Boková, česká exilová dokumentaristka, se snaží vypořádat s tím, co to znamená slovo exil. Skrze návrat do vlasti a kontakt s přáteli z mládí (např. Václav Bělohradský) se dostává k otázce, jak exilový pobyt jedince vykořeňuje a ptá se, zda-li je možné znovu zakořenit.

Dalším hitem je Chaplin (VB/USA/Fr/It, 1992) Richarda Attenborougha. Téměř dvě a půl hodiny trvající životopisný snímek ukazuje, že Attenborough má pro sledování slavných osudů výjimečný talent. Po Gándhím, kritiky opěvovaném a cenami (včetně oskarů) ověnčeném, si vybral britský režisér další velké jméno. 88 let života Charlieho Chaplina nabízí  neuvěřitelné množství materiálu, zvláště pokud si uvědomíme, že téměř celý život byl v zájmu médií a pobýval v Hollywoodu. To, co ovšem přetváří zajímavý námět v kvalitní životopis na plátně, je bezesporu herecké ztvárnění. To je v případě Chaplina, spolu s živelným sledem momentů z života krále komiků, klíčem k úspěchu.

Jeden z nejproslulejších českých filmů 60. let Žert (Československo, 1968) Jaromila Jireše nabídne možná pro někoho překvapivě TV Barrandov. Lze očekávat, že film nepojme plný obsah a myšlenkovou mnohost Kunderova románu, postihuje ale skvěle atmosféru zobrazované doby. Situace, kdy nevinné konání způsobilo systémovou eliminaci jedince (ať již fyzickou nebo společenskiou), lze považovat za jeden z nejtypyčtějších syndromů zhoubnosti komunistického režimu. Koho nepřitáhne k obrazovce Žert, může se nechat zlákat Hořkým měsícem (Fr/VB, 1992) Romana Polanskiho. Jeden z nejslavnějších režisérů střední Evropy všech dob rozehrává pod šokujícím povrchem velmi údernou destrukci mýtu o věčné a čisté lásce. Jde o film, který lze číst jako střízlivou odpověď na otázku po původci rozpadu tolika vztahů, ale i jako vyjádření principiální nedůvěry k dlouhodobému párovému soužití. Polanski je natolik významově subjektivně čitelný, že výsledný efekt se může divák od diváka diametrálně lišit.

Zlatá šedesátá nabídnou Moravskou Hellas (Československo, 1963) Karla Vachka. Kontroverzní dokumentarista filosofického ražení absolvoval tímto snímkem pražskou FAMU. Vzhledem ke kritickému náhledu na lidové slavnosti, kdy polemizuje s hodnotou folklóru a ukazuje jeho kýčovitou povahu, byl film do roku 1968 zakázán.

Na závěr upozorněme na desetidílný dokument České televize Proces H probíhající od neděle 31. května až do dalšího týdne. V hodinových úsecích bude prezentován proces s Miladou Horákovou – originální obrazový materiál je doplněn původní zvukovou stopou, aby tak vznikl konstruovaný přímý záznam. Doufejme, že ambiciózní projekt neutrpí kvalitou komentáře a případných vstupů.

Pondělí 0:50 (ČT2) Slib

Středa   21:00 (Nova Cinema) Král rybář

Středa   23:20 (ČT2) Bye bye Shanghai

Pátek   20:20 (Nova Cinema) Chaplin

Pátek   22:40 (Barrandov) Žert

Pátek   22:55 (ČT1) Hořký měsíc

Sobota   21:05 (ČT2) Moravská Hellas

Doporučujeme

Odejít a odpovědět

Přidat příspěvek níže či na něj upozornit ze své vlastní stránky. Můžete také sledovat tyto komentáře přes RSS.

Udržujte pravidla diskuze. Vyjadřujte se k tématu. Žádné spamy.

Můžete použít tyto tagy:
<a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>

Tato stránka podporuje systém Gravatar. Pro vytvoření svého vlastního avataru (ikonky) se stačí registrovat na Gravatar.

Poznámky

Tento příspěvek byl napsán uživatelem dne 1. 6. 2009 ve 2.38 a zařazen do kategorie Aktuálně ..

Můžete příspěvek okomentovat nebo na něj upozornit ze své vlastní stránky. Pro aktuální přehled o diskuzi, můžete sledovat tyto komentáře přes RSS.

Toto je Gravatar-enabled weblog. Pro vytvoření svého vlastního avataru (ikonky) se stačí registrovat na Gravatar.

Nejnovější komentáře

Creative Commons License

Kalendář



Pro kompletní výhled přejděte na stranu kalendáře.