Second Origin: Osiřelý snímek Bigase Luny má nového otce
21. 5. 2013 # 12.46 # Aktuálně # Bez komentářeŠestého dubna se i v českém tisku rozšířila zpráva, že zemřel jeden z nejpozoruhodnějších španělských režisérů Bigas Luna. Jeho jméno se ovšem připomínalo spíše kvůli objevu filmových hvězd Penélope Cruz a Javiera Bardema, a již méně pro osobitost režisérovy tvorby. Filmová kariéra katalánského rodáka má kořeny v polovině sedmdesátých let, tedy v období překotné liberalizace po smrti diktátora Franka. Tomuto období „utrženému z řetězu“ odpovídá jeho dnes již takřka kultovní film Bilbao (1978) s postavou sexuálního psychopata. Film je dodnes pozoruhodný aplikováním prvků filmů noir, vyšinutou vnitřní zpovědí protagonisty a nelítostným pohledem na probuzené konzumní vztahy ve společnosti, jež se mění ve vypjatý fetišismus a v pouhou iluzi nabyté svobody. Snímek je zajímavý i z hlediska subjektivního vyprávění, které stále více znejisťuje diváka a nutí ho uvažovat nad tím, zda-li se vše reálně odehrává, či jsou to pouhé erotické fantazie vyvolávané při důkladné ranní hygieně.
Jednotlivci „věznění“ svými pudy a touhami posloužili od té doby jako hlavní téma Lunových snímků. Sexuální patologičnost spojená se symboly konzumerismu a s kritikou machismu se opět objevila například v jeho bizarním a mezinárodně úspěšném melodramatu Šunka, šunka (1992), záměrně připomínajícím a nadsazujícím prvky typické pro žánr espanolády, který byl tak typický pro období frankismu. Abychom si udělali o originálním režisérovi co nejúplnější obraz, je na místě zmínit i dva jeho méně známé, leč výsostně originální snímky. Prvním z nich je horor Angustia (1987) o maniakovi ovládaném matčinou hypnózou a nuceném sbírat pro ni lidské oční bulvy. To, jak polozapomenutý film pracuje s tématem filmového diváctví (jedná se vlastně o film ve filmu) a jak si zároveň pohrává s lidským zrakem, jednoduše nemá v kinematografii obdoby. Jako protipól bych zmínil poetickou komedii La Teta i la lluna (1994), která je postavena na jednoduché premise: malý chlapec žárlí na právě narozeného sourozence, a jelikož již ho maminka nechce kojit, rozhodne se najít vlastní kojnou, a tak začíná být zvláště fascinován ňadry všech žen z jeho okolí.
Od konce devadesátých let se Luna začal více přiklánět ke klasické kinematografii, i když nadprůměrné zaujetí erotickými scénami jeho filmy stále doprovázelo. Pozdní Lunovy počiny však příliš zájmu ze strany diváků a kritiky nevzbudily a poslední dotočený snímek Di Di Hollywood (2010) o španělské herečce, která zažívá hollywoodskou slávu jen proto, že ji chce producent využít k utajení homosexuality jejího hvězdného partnera, byl hodnocen velmi nízko.
Bigas Luna zemřel uprostřed příprav svého nejnovějšího filmu Second Origin. Producent Oscar Rodriguez ze společnosti Antartida Productions ale nyní oznámil, že v natáčení se bude pokračovat. Na režisérskou židli usedne Carles Porta, scenárista a druhý producent tohoto filmu. Natáčení je naplánováno na léto a Rodriguez se bude dle svých slov snažit naplnit Lunovo vlastní přání, aby byl film dokončen a věnován jeho právě narozenému vnukovi.
Carles Porta pracoval s Lunou na tomto snímku více než tři roky a cítí, že jeho jmenování režisérem má smysl: „Znám zvláštní situace, které plánoval natočit a jeho celkovou vizi. Máme k dispozici koncepty, technický scénář a dokončený storyboard. Věřím, že to bude velký posmrtný film, který dokončíme jako poctu Lunovi.“
Second Origin měl být dosud nejdražším Lunovým snímkem. Jedná se o 3D postapokalyptickou romanci odehrávající se v Katalánsku a zároveň o adaptaci španělského bestselleru 70. let Mecanoscrit del Segon Origen spisovatele Manuela de Pedrola. Protagonisty příběhu jsou bílá dívka a devítiletý černý chlapec, kteří jediní po mimozemské invazi přežili holocaust lidského rodu na Zemi. Rozhodnou se i přes svůj nízký věk k obtížnému úkolu – zachovat lidskou kulturu a stát se počátkem nové generace, být nositeli „druhého počátku“. V hlavní roli se objeví éterická herečka Rachel Hurd-Wood, kterou proslavila především role rusovlasé Laury v Parfému: příběhu vraha. Snaha dokončit toto „velké plátno“ i změna na režisérské židli je velmi podporována také ze strany zahraničních koproducentů z Velké Británie a z Belgie. Premiéra filmu je naplánována již na příští rok.
Zdroj: Screendaily.com