Domů » Festivaly

Berlinale 2013: vrcholky festivalu?

Berlínský festival bude letos opět rozdávat své Medvědy. Od 7. 2. do 17. 2. budou mít ti úspěšnější návštěvníci a novináři, kteří se zdárně prohrabali tlustou programovou brožurou, možnost zhlédnout řadu zajímavých titulů. Hlavní soutěžní sekce zahrnuje dvacet čtyři filmů, ze kterých ten vítězný vybere odborná porota sestavená z řady zvučných jmen. Letošním prezidentem mezinárodní poroty  je čínský režisér Wong Kar Wai, který bude předsedat dánské režisérce Susanne Bier, jejíž filmy mohl český divák zaznamenat i v naší distribuci (Lepší svět, Svatba mezi citróny), německému režisérovi Andreasi Dresenovi, jenž je autorem filmu Konečná uprostřed cesty uvedeného loni na Febiofestu, nebo americké kameramance Ellen Kuras (Kokain, Věčný svit neposkvrněné mysli). Sedmero porotců uzavře íránská režisérka Shirin Neshat, americký herec Tim Robbins  a producentka filmů ,,řecké nové vlny“ (Alpy, Špičák), zároveň i režisérka (Attenberg), Athina Rachel Tsangari. Jaký film se bude pyšnit „zlatým medvídětem“, bude ohlášeno na slavnostním zakončení festivalu 16. 2. 2013.

Naši dva redaktoři se letos budou programem festivalu probírat a přímo z místa dění přinesou aktuální informace o zajímavých filmových titulech. Na co si lze letos počíhat?

Promised Land (Gus Van Sant)

Režisér Gus Van Sant a herec Matt Damon v dramatu o důležité volbě na malém městě, ve kterém proti sobě stojí zastánci životního prostředí a znalci těžkého byznysu. Matt Damon se podílel i na scénáři k filmu, který je na Berlinale uveden v hlavní soutěžní sekci.

PARADIES: Hoffnung (Ulrich Seidl)

Ráj: Naděje je poslední díl trilogie (Ráj: Láska, Ráj: Myšlenka) rakouského režiséra, který sleduje intimní aspekty života tří žen jedné rodiny- matky, tety a dcery. Poslední díl je věnován dceři, která své prázdniny tráví v kempu pro boubelky a tlouštíky, kde se poprvé zamiluje do svého útlého doktora. Zvučné motto filmu ,,If you’re happy and you know it, clap your fat!“ zazní v letošní hlavní soutěžní sekci.

Side Effects (Steven Soderbergh)

Steven Soderbergh ve svém nejnovějším počinu opět sáhl po námětu s politickým podtextem. Psychologický thriller nazvaný Vedlejší účinky si bere na paškál nekalé praktiky farmaceutického průmyslu. Příběh filmu se odvíjí od psychických problémů hlavní hrdinky Emily (Rooney Mara), jež zapříčinil návrat jejího manžela z vězení. Užívání uklidňujících léků ji dovede až k násilnému napadení svého doktora Johnathana Bankse (Jude Law).

Before Midnight  (Richard Linklater)

Ze slunného Sundance doputoval do hlavní sekce, ale mimo soutěž, snímek Before Midnight, navazující na předchozí dva snímky Before Sunrise (1995) a Before Sunset (2004). Konverzační film o lásce a nejisté budoucnosti páru, který už v předchozích dílech, v podání stejných herců, prožíval velkou romanci.

Don Jon’s Addiction (Joseph Gordon-Levitt)

Filmy pro dospělé sice částečně uspokojí sexuální apetit, ale zároveň mohou přinést mnoho problémů, zvlášť pokud nevymažete historii svého počítače před svoji drahou polovičkou. Joseph Gordon-Levitt se chopil režie a zároveň si zahrál sukničkáře závislého na pornu a se slabostí pro Scarlett Johansson. Snímek zaujal před pár dny na festivalu v Sundance a lze očekávat, že na Berlinale si získá většinového diváka.

Ayer No Termina Nunca (Isabel Coixet)

Španělsko právě dosáhlo svého nejhlubšího dna. Země se musí vypořádat se sedmi miliony nezaměstnaných lidí a se třemi miliony opuštěných domovů. S touto apokalyptickou vizí země v roce 2017 přichází režisérka Isabel Coixet ve svém nejnovějším filmu Včerejšek nikdy nekončí. Diváci mohou sledovat dopady této doby na ústřední pár hlavních hrdinů.

Night Train To Lisbon (Bille August)

Učitel latiny Raimund Gregorius (Jeremy Irons) se vydává do Lisabonu pátrat po detailech tvorby básníka Amadea de Prada. Ne náhodou se básník snažil najít odpovědi na podobné otázky, které zajímají i Raimunda. Následné setkání s osudovou ženou dává příslib přemýšlivého, lyricky plynoucího díla dánského režiséra Bille Augusta.

Yi Dai Zong Shi (Wong Kar Wai)
Snímek The Grandmaster režiséra Wong Kar Waie a zároveň letošního prezidenta berlínské poroty oficiálně zahájil 63. Berlinale. Po pětileté tvůrčí pauze přichází hongkongský režisér opět s filmem plným vizuálně působivých scén a s jemným melancholickým nádechem. The Grandmaster vypráví příběh dvou mistrů kung-fu, kteří se setkávají v době začínající japonské invaze v roce 1936. Rychlou akci bojových scén doprovází citlivé umělecké zpracování i pohled do nitra hlavních hrdinů.

Autoři: Martin Černý, Adél Mrázová

Zdroj: Berlinale

Doporučujeme

Odejít a odpovědět

Přidat příspěvek níže či na něj upozornit ze své vlastní stránky. Můžete také sledovat tyto komentáře přes RSS.

Udržujte pravidla diskuze. Vyjadřujte se k tématu. Žádné spamy.

Můžete použít tyto tagy:
<a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>

Tato stránka podporuje systém Gravatar. Pro vytvoření svého vlastního avataru (ikonky) se stačí registrovat na Gravatar.

Poznámky

Tento příspěvek byl napsán uživatelem dne 9. 2. 2013 ve 17.48 a zařazen do kategorie Festivaly ..

Můžete příspěvek okomentovat nebo na něj upozornit ze své vlastní stránky. Pro aktuální přehled o diskuzi, můžete sledovat tyto komentáře přes RSS.

Toto je Gravatar-enabled weblog. Pro vytvoření svého vlastního avataru (ikonky) se stačí registrovat na Gravatar.

Nejnovější komentáře

Creative Commons License

Kalendář



Pro kompletní výhled přejděte na stranu kalendáře.