Reportáž z Cen Asociace českých kameramanů a kameramanek
3. 3. 2025 # 13.51 # Aktuálně # Bez komentářeV pondělí 17.2.2025 se v pražském kině Lucerna uskutečnilo slavnostní předávání Cen Asociace českých kameramanů. Jubilejní 30. ročník oslavující nejlepší kameramanské počiny uplynulého roku se nesl v duchu snahy o vzájemné porozumění a dialog, jak ostatně už v úvodním slovu zdůraznila moderující herečka Anita Krausová. K tomuto motivu se následně obraceli i další řečníci – náměstek ministra kultury ČR David Kašpar a prezident Asociace českých kameramanů Pavel Berkovič. Odborná porota ve složení Jaroslav Brabec, Jakub Felcman, Nick Kollár, Jan Malíř, Filip Marek, Diana Cam Van Nguyen a Jacek Petrycki udělila v průběhu večera celkem šest ocenění. Vedle klasických cen za kameramanské dokumentární, televizní a filmové dílo to bylo také čestné uznání, cena za celoživotní dílo a uznání za nejlepší studentské dílo.
Poslední jmenované uznání obdržela kameramanka Kristina Kůlová za svou práci na krátkometrážním filmu 3 MWh, jehož projekce uzavřela hodinový slavnostní ceremoniál. Snímek režisérky Marie-Magdaleny Kochové ocenila odborná porota zejména pro „koncepční práci s obrazem, promyšlenou výtvarnou stránku, významotvornou dramaturgii barev a přiznanou strukturu filmového materiálu zesilující pocit autenticity a vědomé práce s médiem.“ Členka redakce Indiefilmu s kameramankou po skončení večera provedla rozhovor, který Vám brzy přineseme.
V dalších kategoriích porota ocenila kameramana a spolurežiséra snímku Válečný zpravodaj Davida Čálka, kameramana minisérie Metoda Markovič: Hojer Ondřeje Belicu a kameramana Tomáše Šťastného za „promyšlené kompozice a vyzdvihnutí krásy obyčejnosti“ ve filmu Od marca do mája, jehož projekce proběhla později večer. Čestné uznání za práci na animovaném filmu Život k sežrání si odnesl kameraman Václav Fronk a Cenu za celoživotní dílo obdržel profesor Josef Pecák za svou dlouholetou pedagogickou činnost na katedře kamery na FAMU.
Navzdory aktualizaci názvu asociace na Asociaci českých kameramanů a kameramanek tak zůstává Kůlová jedinou oceněnou ženou večera. Zároveň je jednou z pouhých tří žen, které byly mezi osmnácti nominovanými jmény. Dalšími byly Klára Tasovská a Libuše Jarcovjáková, společně nominované za dokumentární snímek Ještě nejsem, kým chci být. Přihlédneme-li navíc ke složení odborné poroty, je patrné, že se večer nesl v převážně pánském duchu. Často zmiňovaná potřeba vzájemného dialogu a porozumění by se však možná lépe naplňovala v rozmanitějším složení. Že se jedná o systémový problém ukazuje také nedávná studie autorstva Terezy Czesany Dvořákové, Jakuba Šilera a dalších – Ženy v hlavních filmových profesích. Podle studie sledující zastoupení žen v českém hraném filmu mezi léty 1993 až 2023 je podíl žen na pozici kameraman/ka vůbec nejnižší ze všech osmi sledovaných profesí.[1] Mezi léty 2013 a 2023 se tento podíl pohyboval okolo 3 %. Přestože studie zmiňuje v posledních letech nepatrný nárůst (dosahující evropského 10% průměru), na složení letošního laureátstva se stoupající trend očividně nestihl podepsat. Doufejme tedy, že následující ročníky přinesou tolik kýženou změnu.
Na slavnostní večer byla v rámci spolupráce s AČK pozvána také studentská redakce IndieFilmu. Tato reportáž a rozhovor s kameramankou Kristinou Kůlovou je součástí této spolupráce. Za pozvání a komunikaci děkujeme produkční Tereze Turečkové.