Slavoj Žižek je pro mnohé ten, který opět vykopal z hrobu propojení filmu a psychoanalytické teorie a znovuoživil ji v zábavném konspiračním hávu. Jeho Perverzní průvodce filmem (2006) se stal dnes již kultovním průvodcem po dějinách kinematografie, jenž nedokazuje nic jiného, než že celý svět je postaven na diktatuře falocentrismu. I když v tomto snímku závažné analýzy spíše střídal podiv nad tím, kam až mohou zajít odvážné interpretační konstrukce slovinské akademické pop-hvězdy, přesto řada filmových fanoušků s chutí přijala pro mnohé z nich zcela nový náhled na film. A i protřelí teoretici nakonec určitě našli v osobitém dokumentárním snímku alespoň několik zajímavých podnětů a inspirací.
Nyní Žižek společně s režisérkou výše zmíněného snímku Sophií Fiennes dokončil natáčení dalšího celovečerního opusu s názvem The Perverts Guide To Ideology. Jedná se o britsko-irskou koprodukci, na níž se podílí například fond BFI či televizní stanice Channel 4.
Tentokrát moderní guru psychoanalýzy nebude zkoumat otisky našich traumat na filmovém plátně, jimž musíme během sledování filmu čelit. Zaměří se na jinou oblast zájmu tohoto teoretického směru – ideologickou manipulaci. Opět poskytne bohatý filmový materiál, na němž bude dokazovat mechanismy filmového aparátu, které nevědomě formují naše přesvědčení a praktiky. Podle Žižka jsou ideologií nevědomé fantazie, které neustále strukturují náš každodenní život. Mínění člověka téměř nikdy nemůže být míněním přímým, vždy je již zprostředkované někým či něčím jiným. A právě film může posloužit jako velmi názorná ukázka tohoto procesu, protože je v dnešním světem jedním z hlavních producentů ideologické bariéry mezi námi a realitou.

Zajímavý a odlehčený výklad bude opět probíhat v dekoracích inspirovaných významnými filmy. Žižek se například ocitne ve světě Taxikáře, muzikálu Za zvuků hudby, Temného rytíře, Triumfu vůle a dokonce i na palubě Titanicu. Přesto i v tomto případě bude nutné dopředu počítat s tím, že více než o filmech samotných se dozvíme o nás divácích a nyní navíc i o podstatě samotného světa kolem nás. V tomto je psychoanalytický přístup, jenž hledá na filmovém materiálu již předem stanovené odpovědi z mimofilmové sféry nekompromisní. Den, kdy opět z pláten tyto odpovědi zazní v podmanivém přízvuku Žižekovy angličtiny prozatím stanoven není.
Zdroj: Cineuropa.org
{SEARCH:Žižek}
Napsat komentář