LFŠ 2011: Inventura I.

Letošní ročník Letní filmové školy pokračuje v dramaturgické koncepci vytyčené v posledních letech, která program „filmovky“ strukturuje do šesti jasně vymezených sekcí. Polovina z nich obsahuje ještě jednotlivé dílčí cykly. INVENTURA, sekce lovící v bezbřehých vodách filmových archivů, tak letos ve čtyřech cyklech představí bezmála čtyři desítky filmů natočených před devadesáti lety i v letošním roce.

Začněme chronologicky u snímků nejstarších – na programu cyklu FILM A ŽIVÁ HUDBA uvádějící němé filmy s živým hudebním doprovodem jsou snímky Ernsta Lubitsche, Gustava Machatého (jehož retrospektiva u příležitosti letošního 110. výročí režisérova narození je součástí sekce VISEGRADSKÝ HORIZONT) a dva němé filmy rumunské provenience (v návaznosti na sekci FOKUS věnovanou letos kinematografii Rumunské republiky). Nejslavnější němý film Gustava Machatého, Erotikon (1929), bude k vidění za doprovodu Forma Live, uskupení, které vzniklo výlučně pro doprovod k tomuto snímku a svůj elektro ambientní soundtrack představilo letos již v rámci Projektu 100 a na Dnech evropského filmu. Exkluzivnější zážitek skýtá projekce Švejka v civilu (1927), který je díky své (nezaslouženě) spíše špatné pověsti méně často uváděným titulem. O hudební doprovod této komedie se postará Lesní zvěř spolu s Horňáckou muzikou Petra Mičky.

Uvedení raných filmů Ernsta Lubitsche navazuje na retrospektivu Billyho Wildera (viz dále), jehož byl Lubitsch přítelem i spolupracovníkem. Ve čtyřech komediích s proslulým Lubitschovým dotekem se představí dvě hvězdy německé němé kinematografie – Ossi Oswalda (Nechci být mužem, 1918; Ústřicová princezna, 1919) a Pola Negri (Sumurun, 1920; Horská kočka, 1921). Snímky Ústřicová princezna a Sumurun doprovodí rakouský klavírista Gerhard Gruber, který složil hudbu již k více než 400 němým snímkům. Dokumentárně experimentální snímek Lidé v neděli (r. Edgar G. Ulmer, Curt Siodmak, Robert Siodmak, 1930), jenž navazuje na lyrické dokumentární symfonie měst 20. let a pod jehož scénářem je podepsán vedle režisérů rovněž Billy Wilder, byl na LFŠ uveden již před dvěma roky, letos bude každopádně jeho projekce doplněna o vpravdě netradiční doprovod noisových Fetch!.

Král filmových žánrů všeho druhu, BILLY WILDER, patřil vedle Alfreda Hitchcocka či Fritze Langa ke generaci nových režisérů-emigrantů, kteří přišli do Hollywoodu z Evropy ve 30. letech 20. století. Po scenáristických počátcích v poválečném Německu a posléze i v USA (z amerického období budou na LFŠ k vidění dva filmy – Ninočka a Půlnoc, oba 1939), režijně debutoval komedií Zuzanka v nesnázích (1942; na LFŠ uvedena nebude), aby jen o tři roky později získal Oskara za režii i za scénář sociálněkritického Ztraceného víkendu. Škoda, že se v programu LFŠ neobjeví Pojistka smrti (1944), která bývá označovaná za nejlepší noir válečného období a není zdaleka tak často k vidění jako například další Wilderův slavný noir Sunset Boulevard (1950). Z temnějších žánrů se bude na filmovce promítat ještě kriminální thriller Svědek obžaloby (1957) na motivy povídky Agathy Christie, v němž se představí Marlene Dietrich coby protihráčka právníka sira Wilfrida snažícího se vyřešit případ vraždy zámožné dámy.

Zbývající tituly cyklu můžeme řadit mezi zástupce komediálního žánru plně v duchu Wilderova desatera, jehož všechny tři první body prý zněly „Nebudeš diváka nudit!“. Vedle dvou nejslavnějších – Někdo to rád horké (1959) a Byt (1960) – to jsou romantické komedie z počátků (Zahraniční aféra, 1948) i pozdního období (Nebožtíci přejí lásce, 1972) Wilderovy tvorby. Opomenut by neměl zůstat ani málo známý snímek Soukromý život Sherlocka Holmese (1970), jenž nepostrádá suchý britský humor a detektivní zápletku, současně ale nastoluje originální téma Holmesova vztahu k ženám.

{SEARCH:LFŠ 2011}


Komentáře

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *