Olivier Assayas na Febiofestu
30. 3. 2011 # 18.38 # Festivaly # Bez komentářeZítra se na Febiofestu objeví přední francouzský režisér Olivier Assayas. Krom tiskové konference, která bude opět v poledne přenášena online na oficiálních stránkách, také osobně uvede svůj pěti a půl hodinový epos Carlos sledující venezuelského teroristu Ilicha Ramíreze Sáncheze. I jeho tři předchozí snímky Irma Vep, Sentimentální osudy a Letní čas bude možné zítra naposledy zhlédnout.
Olivier Assayas se svými čtrnácti celovečerními filmy vyčnívá mezi ostatními francouzskými režiséry svou nevypočítatelností a obtížnou zařaditelností. Těžko lze u něj mluvit o nějakém autorském rukopisu, protože jeho snímky jsou navzájem tematicky i formálně odlišné.
Assayase lze chápat jako jednoho z nástupců Francouzské nové vlny – hlavně z důvodu, že jeho potřeba natáčet vzešla z podobných cinefilských pohnutek jako u jejích hlavních představitelů (a také díky jeho otci, který dělal před Druhou světovou válkou asistenta Maxi Ophülsovi). Svou lásku k filmu deklaroval i ve snímku Irma Vep, díky němuž se mu na sebe podařilo v mezinárodním měřítku poprvé upozornit. Ten je právě především poctou samotnému procesu natáčení i jeho absurditám, filmové historii a akčním hongkongským snímkům.
Ještě předtím, než se stal světově uznávaným režisérem, psal do Cahiers du Cinema a spoluautorsky se podílel na knihách o hongkongské kinematografii a Hou Hsiao-hsienovi. Sám vydal také knihu rozhovorů s Ingmarem Bergmanem.
U řady Assayasových filmů lze vypozorovat prvky asijské kultury a nízkých žánrů, jež ve svých sofistikovaných eklektických filmech společně propojuje. Samotný Assayas potvrzuje, že krom velikánů evropského filmu jako byli Bresson či Tarkovský, ho značně inspirovaly žánrové počiny a tvůrci jako Wes Craven, John Carpenter či David Cronenberg.
Vybrané filmy na Febiofestu prezentují spíše druhou a umírněnější tvář tvůrce, kde se autor věnuje především historickým tématům, popřípadě u Letního času střetu samotné rodinné historie a náležitosti se současností a nadcházející budoucností. Dramatugové zřejmě záměrně pominuli volnou trilogii filmů Demonlover, Život je peklo a Vstupní brána, která byla často v zahraničí napadána a kritizována. Minimálně první a poslední film z této trojice (prostřední jsem bohužel neměl možnost vidět) je však zajímavý tím, jakým způsobem zasazuje do ústřední role silnou ženskou postavu, která je nucena se pohybovat v mužském světě, jímž se cítí ohrožena.
Zatím poslední Assayasův film Carlos (natáčený jako výpravná třídílná minisérie pro televizi), který získal výborné ohlasy z Cannes a mnoho severoamerických kritiků ho následně zařadilo mezi nejzajímavější filmy minulého roku, bude nejspíše nejzajímavější čtvrteční projekcí, kterou samozřejmě navštíví i autor tohoto textu (v České republice byl totiž dosud uveden pouze ve své zkrácené tříhodinové verzi).
Informace o jednotlivých filmech převzaté z katalogu festivalu:
Irma Vep | 31.3. 22:00
Kdysi slavný režisér René Vidal v podání herecké ikony Francouzské nové vlny se pouští do remaku slavné němé klasiky – seriálu Upíři. Do hlavní role obsazuje hongkongskou akční hvězdu Maggie Cheungovou a herečka, jež neumí ani slovo francouzsky, se záhy objevuje na chaotickém natáčení. Oblečena do přiléhavého latexového kostýmu se potácí mezi dezorganizovaným štábem, který režiséra vůbec neposlouchá a bisexuální kostymérkou, pro kterou je více než atraktivní. Rychle napsaný a natočený snímek vyniká svou spontaneitou a svěžestí, plynulá kamera pracuje přesně v rukách dvorního kameramana Erica Gautiera se scénami na hranici improvizace. Snímek získal Cenu holandských novinářů za nejlepší film na MFF Rotterdam 1997. (Zdroj:Febiofest)
Sentimentální osudy | 31.3. 14:30
Filmová adaptace novely Jacquese Chardonnea se v pozdním devatenáctém století zaměřuje na protestantského ministra Jeana Barneryho, jehož manželství ztroskotalo, a nádhernou dvacetiletou Pauline. Dvojice se potkává na plese a záhy v sobě nalézají více než zalíbení, které přeroste až do manželství. Tlaky protestantské společnosti a poryvy dějin jejich lásku v mnohém prověří. Snímek rozvíjí témata mladého idealismu protknutého nebetyčnou láskou, ale i divokými ambicemi a nakonec pesimismem sklonku života. Dlouhá stopáž umožňuje tvůrcům přesně přiblížit život dané společenské vrstvy předminulého století a film byl vybrán do hlavní soutěže na MFF v Cannes roku 2000. (Zdroj:Febiofest)
Letní čas | 31.3. 19:30
Po smrti matky se trojice sourozenců musí rozhodnout, jak naloží se vzácným dědictvím, které čítá řadu vysoce ceněných uměleckých děl. Adrienne a Jeremie žijí v zahraničí a na spravování rodinného majetku nemají ani pomyšlení. Pouze Frederick je tím posledním, kdo cítí nutnost zachování rodinné linie a prodej odmítá, přestože řada světových muzeí by na obchod ihned přistoupila. Obrazy a skicy jejich strýce, známého malíře, vyvolají nejen rodinný konflikt, ale i vzpomínky na dětství. Komorní drama vyniká hereckými výkony a brilantním zaznamenání prostředí, v němž kameraman Eric Gauthier vytváří složité a dlouhé obrazy bohaté na vnitrozáběrovou montáž. Kontemplativní rozjímání nad koncem jedné epochy vzniklo z iniciativy Musée d´Orsay. (Zdroj:Febiofest)
Carlos | 31.3. 18:30
Radikalismus šedesátých a sedmdesátých let minulého století se objevuje jako hlavní téma řady snímků poslední doby (Baader Meinhof Complex, 2008; Dobrý den, noci, 2003, či United Red Army, 2007). Režisér Assayas natočil majestátní životní kroniku jednoho z „největších“ teroristů západního světa – Ilicha Ramíreze Sáncheze neboli Carlose. Na ploše filmu s rozsahem takřka pěti a půl hodiny se odvíjí hrozivý portrét egomaniaka, jenž od svých věrných vyžaduje absolutní poslušnost, ale ukájí se především svou mocí. Přestože byl Carlos dle svých slov oddán marxistickým myšlenkám a osvobození Palestiny, především se utápěl ve vlastním obrazu. Snímek sleduje „rockenrolovou hvězdu terorismu“ po dvě desetiletí, v nichž stačil spáchat několik atentátů, pracovat pro Lidovou frontu pro osvobození Palestiny, syrské tajné služby, a zároveň být figurkou v rukách KGB, východoněmecké Stasi, až byl se stal příliš nepohodlným… (Zdroj:Febiofest)
{SEARCH:Assayas}