Festival Tribeca odhalil soutěžní snímky

Angels Crest

Včera byl odhalen letošní soutěžní program pro již desátý ročník prominentního festivalu Tribeca (20. 4.- 1. 5.), který se z akce na podporu stejnojmenného okrsku v Manhattanu, skomírajícího po teroristickém útoku na WTC, dokázal vypracovat na přední světovou filmovou událost s více než tisíci projekcemi.

Letošní lineup zahrnuje 24 filmů, zařazených po tuctu do soutěžních sekcí hraných filmů a dokumentů. Celkem bude na festivalu uvedeno 88 snímků, obdobně jako minulý rok, z toho 43 světových premiér. Zastoupeno bude celkem 32 zemí.

Na seznamu se dají nalézt očekávané snímky (ty se spíše objeví v nesoutěžních sekcích, jež budou odtajněny v pondělí) jako např.  nekonvenční komedie Jesus Henry Christ (rež.: Dennis Lee), o desetiletém géniovi počatém ve zkumavce a vychovávaném feministickou matkou, jenž pocítí nepotlačitelnou touhu najít svého biologického otce. Snímku produkovaném Julii Roberts dělá reklamu i obsazení Tony Colette a Michaela Sheena do rolí rodičů.

Dle programového ředitele Davida Kwoka více soutěžních snímků zkoumání stárnutí a našeho místa v životě. Například drama The Last Rites of Joe May (rež.: Joe Maggio) mapující poslední dny šedesátiletého podvodníka, který vždy věřil v to, že ho za každým rohem čeká ohromné štěstí. Nyní ho však zrazuje zdraví a peníze docházejí, ale i tak se objeví poslední příležitost stát se alespoň hrdinou. V obdobné situaci se nachází psanec Butch Cassidy ve westernu Blackthorn (rež. Matteo Gil, koprodukce Šp/Fr/Bol/Usa), který musí žít v Bolívii pod skrytou identitou, ale i tak se v touze vidět naposledy svojí domovinu vydává ještě jednou za velkým dobrodružstvím, v němž se jeho doprovodem stává mladý lupič, a tudíž jsou jim v patách jak členové gangu, tak strážci zákona. V hlavní roli se uvede Sam Shepard (Správní hoši).

She Monkeys
Proti sobě se střetnou naopak i dva příběhy o dospívání a objevování ženské sexuality, které navíc spojuje i severský původ. Švédský film She Monkeys (cena za nejlepší severský film a cena FIPRESCI na MFF Göteborg) natočila režisérka Lisa Aschan a vsadila na hlubokou a naturalisticky vyjádřenou psychologii postav dvou dívek, jež spojí jezdecká akrobacie. Jejich vztah se postupně mění v krutý fyzický i psychický souboj, jehož pravidla určuje jen jedna z nich a právě ta začne v získané nadřazené pozici podléhat slastnému prožitku totální kontroly nad někým druhým. Pozitivněji vypadá cynicky laděná norská komedie Turn Me On, Goddammit (rež.: Jannycke Systad Jacobsen) o dívce z malého města s velmi činorodou fantazií a ještě činorodějším libidem, která se po trapném setkání se školním idolem změní ve společenského vyvržence a její život se ocitá na mrtvém bodě.

Vypjaté morální drama slibuje zástupce Velké Británie a Kanady, snímek Angels Crest Gabyho Dellala o otci, který se snaží vychovávat tříletého syna, jelikož manželka zcela propadla alkoholu. Jednoho zasněženého dne však bihužel na chvíli ztratí soudnost. Způsobím tím tragédii a ta zasáhne celou komunitu horského dělnického městečka, jež se v posuzování viny vydává podivnými směry. Zajímavé obsazení se opírá o Elizabeth McGovern a vycházející hvězdu Miru Sorvino.

Mexiko nabídne vztahové drama Artificial Paradises (rež.: Yulene Olaizola), atmosferický příběh mladé narkomanky, která se rozhodne vyčistit v sešlém letovisku na pobřeží Mexického zálivu, kde se setkává s místním mužem, k němuž pojme jedinečný vztah a tím se začnou komplexně prolínat cesty dvou osamělých duší.

Romantic Anonymous

Snímek Black Butterflies (rež.: Paula van der Oest) vznikl v německo-nizozemsko-jihoafrické koprodukci a opírá se o skutečný příběh básnířky z Kapského města, jež v šedesátých letech píše pobuřující verše uprostřed atmosféry apartheidu a cenzury. Poté co projde řadou skandálů a milostných pletek, její život zcela změní nespravedlivá situace, jíž je svědkem. Svéráznou ženu ztvárnila Carice van Houten, jež okouzlila ve filmu Černá kniha.

Nepohádkový nádech orientu do soutěže vnese drama Cairo Exit (rež.: Hesham Issawi) v koprodukci Egypta a SAE. V něm je sledováno dilema osmnáctileté dívky, která otěhotní a musí se rozhodnout mezi odchodem do Řecka s jejím muslimským přítelem a setrváním u své ortodoxní rodiny vyznávající koptskou víru. Poté, co je vyhozena z práce však musí vzít v potaz i nelichotivou možnost být svobodnou matkou v egyptské společnosti.

Ještě exotičtěji zavání australsko-rwandský snímek Grey Matter (rež.: Kivu Ruhorahoza), jeden z prvních filmů této africké země, vyprávějící příběh filmaře, jehož vysněný projekt pár dní před začátkem natáčení znemožní odepření grantu, ale on v práci i nadále pokračuje. Nerealizuje se však film pouze v jeho silné představivosti? Jistě zajímavá variace na Felliniho opus 8 ½ v podmínkách kinematografie rozvojové země.

Cinema Komunisto

Konečně uvolněný pohled na vzdálenou kulturu nabídne indicko-americký snímek The Kite (rež.: Prashant Bhargava) – rodinná sága o návratu do rodného domu s nečekanou zprávou se odehrává na pozadí barvité podívané největšího festivalu papírových draků v Indii a slibuje kaleidoskopický vír energie, romantiky i bouřlivých okamžiků.

Jean-Pierre Améris uvede francouzsko-belgický film Romantics Anonymous, romantickou komedii o dvou patologicky plachých neuroticích, které spojí láska k čokoládě a prostředí továrny na tuto pochoutku. Aby však lásku plně poznali, musí se zbavit veškerých obav a přestat vnímat sociální svět jako nebezpečné minové pole.

Z dokumentární tvorby stojí za zmínku investigativní dokument Semper Fi: Always Faithful, v němž válečný veterán po smrti své dcery na leukémii odhaluje lokace v USA s kontaminovanou vodou. Přitom se ocitá v otevřeném boji s institucemi. Z Islandu pochází snímek Gnarr, sledující ekonomický propad země z absurdního hlediska tamního komika, jenž se pokouší založit vlastní politickou stranu. Z cela jiného soudku je srbský dokument Cinema Komunisto, portrét osobního promítače prezidenta Tita – nadšeného filmového fanouška, prokládaného střihovým materiálem starých jugoslávských filmů, podávajícím portrét celé ve svém kontextu jedinečné kinematografie, ale vytvářejících v celku i nadšenou oslavu filmu obecně i národa, který již neexistuje.

Zdroj: Tribecafilm.com

{SEARCH:tribeca}


Komentáře

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *