Listopadové kinopremiéry
2. 11. 2010 # 22.39 # Aktuálně # Bez komentářeV listopadu se v kinech objeví překvapivě vysoký počet filmů evropské či americké „nezávislé“ produkce, navíc se dočkáme dlouho očekávaného The Social Network.
4.11. Přežít svůj život Jan Švankmajer, Česká republika, 2010
Psychoanalytická komedie. K tomu, abyste se u ní pobavili stačí znát ale pouze základy jungovské a freudovské psychoanalýzy. Muž posedlý svými sny vyhledá pomoc psychoanalytičky, nicméně ne proto, aby se posedlosti vzdal, ale aby byl schopen své sny lépe ovládat. Film je typicky švankmajerovský, v určitých momentech připomíná především Spiklence slasti, avšak je doslovnější než bývá u tohoto tvůrce zvykem. Díky jeho odlehčenosti to ale nevadí, překvapivá technika animace také přináší něco nového do Švankmajerova světa pixilace. Recenze se dočkáte již brzy.
4.11. The Social Network David Fincher, USA, 2010
„Zajímá vás, jestli je Mack Zuckerberg parchant?“. Jeden z nejočekávanějších snímků tohoto roku, ať už kvůli svému námětu nebo osobě režiséra Davida Finchera (Klub rváčů, Sedm, Zodiac, Podivuhodný příběh Benjamina Buttona). Film sleduje události obklopující vznik sociální sítě Facebook a chování lidí stojících za touto stránkou. Film je adaptací knihy The Accidental Billionaires: The Founding of Facebook, A Tale of Sex, Money Genius and Betrayal. O soundtrack se postaral Trent Reznor (Nine Inch Nails). Více se o filmu dozvíte zde a v připravované recenzi.
4.11. Socialismus Jean-Luc Godard, Švýcarsko/Francie, 2010
Jean-Luc Godard prohlásil, že je Socialismus jeho posledním filmovým projektem. Kolážovitá kritika současného světa je vyprávěna extrémně komplikovaným způsobem, jak je už u Godarda ostatně zvykem. Jeho nová díla jsou proslulá především tím, že nabízí řadu možných interpretací a zachází s filmovým jazykem tak nezvykle, že řada diváků odchází ze sálu již po pár prvních minutách filmu. Ostatní na Godarda zase nedají dopustit a tvrdí, že jeho filmy nabízejí naprosto jedinečný, především intelektuální zážitek, nesrovnatelný s díly kohokoli jiného. Recenze se také dočkáte velice brzy.
4.11. Dva ve vlně Emmanuel Laurent, Francie, 2009
Dokument o jednom z nejdůležitějších hnutí filmové historie, francouzské nové vlně, který využívá zpovědí zainteresovaných osob. Dva ve vlně se zajímá především o dvě nejslavnější osobnosti nové vlny, Jeana-Luc Godarda, Francoise Truffauta a jejich vztah.
11.11. Kvílení Rob Epstein, Jeffrey Friedman, USA, 2010
Kvílení není pouhou adaptací slavného Ginsbergova díla. Nabízí čtyři roviny vyprávění – průběh vzniku slavné básně, její autorský komentář, její vizualizovanou podobu a fiktivní záznam soudního sporu obklopující toto dílo. Kvílení se dočkalo rozporuplného přijetí u diváků i kritiky – ozývají se jak nadšené, tak zklamané hlasy. Jisté nicméně je, že je Kvílení jedním z mála filmů, které se o beat generation vůbec zajímájí. U nás ho již někteří mohli spatřit na festivalech v Karlových Varech či Uherském Hradišti.
11.11. Dívka, která si hrála s ohněm Daniel Alfredson, Švédsko/Dánsko, 2009
Pokračování snímku Muži, kteří nenávidí ženy, který jste již mohli v našich kinech vidět. Samozřejmě se jedná o adaptaci druhého dílu trilogie Milénium, jednoho z nejslavnějších a nejoblíbenějších evropských knižních děl poslední doby. Bohužel, filmové ztvárnění druhého dílu thrillerové trilogie se prý nevyrovná dílu prvnímu a svou nepřehledností dává zabrat i lidem znalých předlohy.
18.11. Imaginární lásky Xavier Dolan, Kanada, 2010
Lehce komediální romantické dílo o milostném trojuhelníku, ve kterém se dva kamarádi, muž a žena, zamilují do stejného chlapce (nějak se nám v poslední době roztrhl pytel s podobnými náměty, že ano, Tykwere?). Mladické dílo mladého – jednadvacetiletého – režiséra , který se rozhodl tento pestrobarevný film napsat, režírovat, sestříhat a hrát v něm jednu z hlavních rolí.
18.11. Úterý po Vánocích Radu Muntean, Rumunsko, 2010
Radu Muntean (Papír bude modrý), význačný tvůrce nového rumunského filmu, se se svým novým snímkem konečně dostává i do českých kin. Film vypráví příběh muže, který se musí během pár dnů rozhodnout mezi dvěma ženami, manželkou a milenkou. Nový rumunský film sdílí některé estetické principy a i přes malý úspěch v domácích kinech se pravidelně dočkává velkého uznání na mezinárodních filmových festivalech (jen vzpomeňme na 4 měsíce, 3 týdny a 2 dny). Více se o jeho letošní úrodě dozvíte v našem článku Bohatá sezóna rumunského filmu.