
Szabolcs Hajdu patří mezi několik maďarských tvůrců, kteří dostávají tvorbu své země do podvědomí díky účasti na prestižních festivalech. Jeho sportovní drama White Palms zastupovalo Maďarsko na canneském Director´s Fortnight roku 2006 a režisérův zatím poslední snímek, originální groteskní fantazie Bibliothéque Pascal, byl uveden na letošním Berlinale Forum (byl vyhlášen i nejlepším maďarským filmem minulého roku).
Nyní již je Hajdu v plné práci na přípravách dalšího filmu s názvem Mirage, který má být příští týden představen na pařížském filmovém festivalu v rámci koprodukční platformy Paris Project. Producenti se budou v Paříži snažit o dosažení francouzské koprodukce a už v zárodečném stádiu sehnat potenciální zahraniční distributory, kteří by měly právě na jméno režiséra již poměrně dobře slyšet.
Hlavní postavou filmu je africký fotbalový hráč, jenž zažívá konec své kariéry v malém maďarském městě. Tam je ostatními členy týmu obviněn z prohry zápasu, což vede k jeho náhlému zmizení. Cesta ho zavede hluboko do puszty, kde nachází za práci úkryt na farmě vedené rumunským zemědělcem. Postupně však zjišťuje, že se ocitl v novodobém otrockém táboře a v těchto podmínkách se rozhodne začít bojovat o vlastní svobodu a záhy i o život.
Tento dramatický příběh zakládá Hajdu na skutečné situaci, která je pro tento region, v němž sám vyrůstal, nyní typická. Za minulého režimu prospívající zemědělská oblast se po převzetí farem do soukromých rukou a vysokém počtu bankrotů ocitla v hluboké bídě, avšak řada farmářských provozů rozhodla pracovat dále, ovšem bez toho, aby platily dělníkům. Ti zde přežívají v ubohých podmínkách placeni jen jídlem a stísněným noclehem. Naprostý nezájem autorit vede k tomu, že jde často o útočiště uprchlých zločinců.
K tomuto nelichotivému pohledu na maďarskou současnost přidává Hajdu navíc xenofobní názory zakořeněné ve společnosti této země a tato filmově vděčná témata smísí v žánru thrilleru či filmu noir okořeněném i prvky klasického westernu. Velkou roli má hrát i vizuální pojetí tajuplné krásy řídce osídlené puszty.
Hajdu dle svých slov cílí na široké mezinárodní obecenstvo, tudíž se snaží o univerzální vyznění snímku a jde spíše směrem klasičtějšího vyprávění, obdobně, jak učinil ve White Palms, v nichž rovněž uplatnil osobnější tón, jelikož šlo o skutečný příběh jeho bratra. Natáčení je stanoveno na léto příštího roku.
Zdroj: cineuropa.org
{SEARCH:Hajdu}
Napsat komentář