Aktuálně: Sam Mendes míří k Chesilské pláži

Poté, co se jeho dosud poslední snímek, roadmovie Všude dobře, proč být doma (2009), nesetkal s příliš velkým ohlasem, pustil se již režisér Sam Mendes do několika projektů. O adaptaci románu Josepha O’Neilla Nizozemě jsme vás informovali zde . Z adaptace komiksu Kazatel od Gartha Ennise a Steva Dillona nakonec sešlo – Mendes se jí vzdal ve prospěch režie nové bondovky s Danielem Craigem v hlavní roli. Začátek natáčení filmu s pracovním názvem Bond 23 se však kvůli nejisté finanční situaci produkčního studia MGM, které za snímkem stojí, neustále oddaluje. Britský tvůrce tak nyní oznámil své další dva režijní počiny, kterým se bude věnovat, než se situace okolo MGM vyjasní a natáčení Bonda tak bude moci skutečně začít.

Prvním z nich není režie filmová, nýbrž divadelní, respektive muzikálová. V oboru není Mendes žádným nováčkem – po absolvovaní univerzity v Cambridge působil na počátku 90. let v několika divadlech a divadelních společnostech, včetně proslulé Royal Shakespeare Company či londýnského Royal National Theatre. I jeho první dva televizní filmy byly muzikály – Kabaret (1993) a Company (1996). V roce 1993 pak úspěšně spolurežíroval společně s Robem Marshallem (jehož filmové Chicago, 2002, získalo šest Oscarů) druhý návrat muzikálu Kabaret na prkna londýnského West Endu a kritiky vysoce ceněná inscenace se záhy přesunula na Broadway. Podobný úmysl má režisér i s muzikálem Karlík a továrna na čokoládu, jehož uvedení ve své režii nyní oznámil.  Premiéra muzikálu na motivy knihy Roalda Dahla se odehraje na sklonku roku 2011 v Londýně, odkud se přesune rovněž na Broadway. Než však Marc Shaiman a Scott Wittman dopíší jednotlivá hudební čísla příběhu malého Karlíka a než se obsadí pozice scénografa – před kterým bude stát vzhledem k charakteru Wonkovy továrny velká výzva – bude se Mendes věnovat režii naprosto odlišného druhu.

Druhým ohlášeným projektem britského režiséra je adaptace románu Iana McEwana z roku 2007 Na Chesilské pláži. Scénář k snímku napíše sám McEwan, což se jeví jako velmi šťastná volba, neboť Na Chesilské pláži není rozhodně snadno adaptovatelným dílem. Jeho děj je „redukován“ na jednu svatební noc mladého páru na počátku 60. let 20. století, během níž čerství novomanželé dojdou hořkého prozření, které navždy změní jejich vztah. Narativ je tvořen převážně vzpomínkami-retrospektivami ústřední dvojice, z níž každý pochází z naprosto odlišného prostředí, které je během těchto retrospektiv výstižně popisováno. V linii přítomnosti je kniha velmi sexuálně explicitní, což pouze koresponduje se sexuální revolucí svobodomyslných 60. let, na jejichž začátku však neustávají znít imperativy tradiční morálky. V roli intelektuálně zaměřené a upjaté houslistky Florence by se měla objevit Carey Mulliganová (Veřejní nepřátelé, 2009; Škola života, 2009), o obsazení role jejího hereckého partnera, horlivého historika Edwarda, není dosud rozhodnuto.

Díla Iana McEwana již byla mnohokrát filmově adaptovaná, a snímky na nich založené byly úspěšné, ať již zejména ve Velké Británii – Podivná pohostinnost (1990, r. Paul Schrader), Nezničitelná láska (2004, r. Roger Michell) – či i za hranicemi – Betonová zahrada (1993, r. Andrew Birkin. Stříbrný medvěd na Berlinale za nejlepší režii), Pokání (2007, r. Joe Wright, Oscar za původní hudbu, Zlatý glób za nejlepší film a za nejlepší hudbu). Ani u jednoho ze zmíněných snímků každopádně McEwan není autorem scénáře, ten napsal dosud pouze podle jediné vlastní knihy – Nevinný (1993, r. John Schlesinger). Kromě toho je autorem několika původních scénářů či scénáristických adaptací děl jiných spisovatelů – The Ploughman’s Lunch (1983, r. Richard Eyre), Soursweet (1988, r. Mike Newell) a Dobrý synek (1993, r. Joseph Ruben).

V předchozích filmech Sama Mendese nelze přehlédnout téma manželství, které bylo ústředním motivem jak v již zmiňovaném Všude dobře, proč být doma, tak v Nouzovém východu (2008), který byl nominován na tři Oscary. Oli Lyttelton z Playlistu tak poznamenal, že nezbývá než se těšit na Blu-ray kolekci „Mendesovy manželské trilogie“.

Film Na Chesilské pláži produkčně zaštítí studio Focus Features a podílet se na něm bude i Pippa Harrisová z Neal Street Productions, produkční společnosti, kterou Harrisová vlastní společně s Mendesem a producentem Caro Newlingem. Natáčení snímku by mělo začít nejpozději na konci tohoto roku.

Zdroj: Deadline.com

{SEARCH: Mendes}


Komentáře

Jeden komentář: „Aktuálně: Sam Mendes míří k Chesilské pláži“

  1. […] rozpracovaných režisérových filmech jsme naposledy psali zhruba před rokem a půl zde. Po dokončení snímku Všude dobře, proč být doma (Away We Go, 2008) se Mendes pustil hned do […]

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *