V pátek večer skončil v Praze sedmnáctý ročník Mezinárodního filmového festivalu Praha (nikdo mu však asi neřekne jinak než Febiofest), jehož ozvěny budou v následujících dnech putovat všemi většími městy nejen České, ale také Slovenské republiky.
Letošním vítězem sekce Nová Evropa se stal turecký snímek Děti z Diyarbakiru od režiséra Miraze Bezara. Ten popisuje dramatický osud dvou kurdských dětí, které jsou odkázáni pouze jeden na druhého. Chlapec a dívka, kterým je něco kolem desíti let, žili spokojený život, než se stali svědky brutální vraždy svých rodičů. Jejich teta zmizí beze stopy a oba se ocitnou ze dne na den na ulici. Nejdříve se živí díky zbytku financí. Ty však brzy docházejí a oba se musí postavit na vlastní nohy. Nepříjemné vzpomínky a zásadní dilema jim však připraví okamžik, když se zcela náhodou setkají s vrahem svých vlastních rodičů.
Podle oficiální anotace festivalu se debutující Miraz Bezar snaží v tomto příběhu zobrazit současnou sociální situaci turecké společnosti, ale přitom si nechává od hlavních protagonistů odstup.
Spolu s hlavní cenou se pojí i finanční přispění Febiofestu na distribuci snímku do českých kin. Festival sice zadotuje distributora, který se chopí práv, částkou 5000 eur, nicméně se nepředpokládá, že by se této nabídky některá z českých distribučních společností chytla. Nestalo se tak loni se Sněhem Aidy Begic, ani předminulý rok s filmem Magnus estonské režisérky Kadri Kõusaar. Přičítat to můžeme tomu, že ty opravdu zajímavé filmy Febiofestu najdeme většinou v nesoutěžních sekcích, ale také diskutabilní hodnotě ceny samotné, která je udílena třiceti člennou porotou složenou z obyčejných diváků bez jakéhokoli odborného vhledu.
Z mého pohledu mohu na letošním festivalu pochválit sekci íránských filmů, která nabídla poměrně vyvážený vhled do současné neklidné situace této východní země. Vyzdvihnout stojí za to především snímek Nikdo nic neví o perských kočkách Bahmana Ghobadiho, který vypovídá o generaci mladých lidí vzdorujících frustrující realitě teheránských ulic. Příběh se točí kolem dvojice hudebníků, jenž hledají členy do své rockové skupiny a plánují odjet na zahraniční turné.
V rámci festivalu byla udělena i cena Kristián pro nejlepší český hraný film. Tu získal Protektor Marka Najbrta, který měl pouze o tři hlasy více než Mašínovy 3 sezóny v pekle. Nejlepším dokumentárním filmem roku se podle kritiků stal snímek Vítejte v KLDR! Lindy Jablonské.
Níže najdete kompletní seznam všech oceněných.
NEJLEPŠÍ FILM – SEKCE NOVÁ EVROPA
Děti z Diyarbakiru režie Mariz Dezar
KRISTIÁN ZA NEJLEPŠÍ ČESKÝ FILM
Protektor režie Marek Najbrt
NEJLEPŠÍ ANIMOVANÝ FILM
Na půdě aneb Kdo má dneska narozeniny režie Jiří Barta
NEJLEPŠÍ DOKUMENTÁRNÍ FILM
Vítejte v KLDR režie Linda Jablonská
HROCH ZA NEJHORŠÍ ČESKÝ FILM ROKU
Ulovit miliardáře režie Tomáš Vorel
ČESTNÁ CENA KRISTIÁN
Bruno Ganz
Hugh Hudson
KRISTIÁN ZA CELOŽIVOTNÍ PŘÍNOS SVĚTOVÉ KINEMATOGRAFII
Hanna Schygullová
CENA JAROMILA JIREŠE (za podporu a šíření nekomerčních tvůrčích počinů)
La Fabrika
OSA 9
{SEARCH:Febiofest}
Napsat komentář