
K úvahám o 3D filmu jako možném mezníku nultých a desátých let kinematografie 21. století přibyl nyní další argument „pro“. Je jím dokumentární drama režiséra Wima Wenderse Il Volo („Let“), které mělo premiéru v Římě minulý pátek. 27 minutový snímek se odehrává v jihoitalské Kalábrii, která patří mezi jedny z nejchudších regionů v Evropě. Starosta Riace, jedné z místních nezadržitelně se vylidňujících vesniček, se v roce 1997 odhodlal k průkopnickému činu: ve snaze zabránit úplnému zániku vesnice v důsledku nedostatku vlastní populace se rozhodl přivítat s otevřenou náručí loď s 250 kurdskými uprchlíky na palubě, která dorazila k místním břehům.
V roli Domenica Lucana, starosty malé vesnice s velkými plány sociální integrace, se objeví Ben Gazzara (namátkou Anatomie vraždy, 1959; Big Lebowski, 1998; Dogville, 2003). „V Kalábrii jsem poprvé viděl lepší svět,“ prohlásil Wenders nadšeně v listopadu loňského roku, kdy na setkání laureátů Nobelovy ceny za mír v Berlíně snímek Il Volo poprvé představil.
Převážná část 500 000 $ rozpočtu snímku byla financována ze zdrojů kalábrijského regionu, koprodukčně se spolupodílela rovněž místní Filmová komise a finančně film podpořil i Vysoký komisař OSN. Všichni ze štábu pracovali buďto zadarmo, či za minimální plat. Stereoskopické vybavení spolu s profesionály, kteří ví, jak synchronizovaný kamerový systém obsluhovat, poskytla produkční společnost Lilliwood sídlící v Boloni. „Je to pro nás propagace,“ říká producent Gianfranco Borgatti a ve více či méně přímé souvislosti s tradicí italského neorealismu dodává, že oproti americkému sklonu využívat stereoskopii k okázalým efektům, které strhnou diváky, „může 3D film zdůraznit smysl pro přirozenost.“
Sám Wenders, jeden z prvních evropských režisérů, kteří začali používat digitální video kamery, k tomu dodává: „Dnes se 3D technologie používá jako nástroj popouštění uzdy fantazie, který nás zavádí do vzdálených krajin a umožňuje nám cestovat. Jsem si však jistý, že za pár let bude tato technologie hojně užívaná dokumentaristy, protože je schopna vytvořit nový přístup k realitě. Podporuje a posiluje náš přístup ke skutečnosti.“
V těchto dnech by měl Wim Wenders již opět pracovat na filmu o renomované německé choreografce Pině Bauschové, jehož natáčení bylo dočasně pozastaveno po smrti tanečnice v červnu loňského roku. Premiéru je plánována ke konci roku 2010. „Začal jsem točit tento film předtím, než onemocněla, a pak jsem ho na chvíli opustil. Nyní je dokončován s bolestí, neboť naše kamarádka již s námi není,“ uzavřel Wenders.
Zdroj: Cineuropa.org
{SEARCH:Wenders}
Napsat komentář