MFF Fajr: Íránský vítěz The Color Purple

Napětí v Íránu panuje nejen ve společenské, ale také v kulturní oblasti. Režim prezidenta Mahmúda Ahmadínežáda se snaží pevně dohlížet na jakékoli aktivity v zemi, včetně filmového umění. Mezinárodní filmový festival je jednou z mála velkých kulturních akcí, která zde probíhá, ale i ona je pod přísnou cenzurou vládních úředníků.

Zajímavá na festivalu ve Fajru rozhodně není mezinárodní soutěžní sekce, ve které soutěží ty méně zajímavější snímky s často průměrnými ohlasy. Daleko zásadnější je samotná soutěž íránských filmařů, jejíž favorité se v minulosti několikrát zjevili i na předních evropských festivalech. Jako příklad může posloužit třeba The Song of Sparrows Majida Majidiho z roku 2008 nebo loňský film O Elly Asghara Farhadiho.

Íránští tvůrci se však snaží prosadit i mimo tento festival. Z těch nejznámnějších zmíním pouze Marjane Satrapi (Persepolis) nebo třeba Abbase Kiarostamiho (Pod olivovníky, Chuť třešní), jehož filmy jsou sice mezinárodně oceňovány, v Íránu jsou však jejich projekce již deset let zakázány.

Zpět ale k festivalu. Letos se z dobré vůle vysoce postavených lidí ve vládě (spíše ale jen kvůli pěknému PR) do soutěže íránských filmů dostaly konečně i dlouho zakázané domácí filmy. Mezi nimi třeba debut Hamida Farrokhnejada Territory, jenž byl natočen již před deseti lety, pět let blokovaný The Color Purple Ebrahima Hatamikia, Journey to Hidalou Mojtaby Raee, The Fireman Mohsena Amiryousefiho, Bonus Kamala Tabriziho a So Many Good Years Samana Moqaddama.

Právě dlouhou dobu zakázaný snímek The Color Purple (často zveřejňovaný pod názvem In Color of Purple) získal obě dvě hlavní ceny ve své kategorii. Podle stručných zpráv by se měl věnovat příběhu mladého páru a jejich každodenním problémům. Ty vznikají mimo jiné také z toho, že oba vyrostli ve dvou znepřátelených společenských táborech.

Tři spíše technická ocenění získal snímek Solomon’s Kingdom režiséra Shariara Bahraniho o královi Šalamounovi. Dvě ceny obdržel režisér Homayoun As’adian se snímkem Gold and Copper.

ÍRÁNSKÝ FILM:

NEJLEPŠÍ FILM
The Color Purple režie Ebrahim Hatamikia

NEJLEPŠÍ REŽIE
Ebrahim Hatamikia za film The Color Purple

NEJLEPŠÍ MUŽSKÝ HERECKÝ VÝKON
Mohsen Tanabandeh za film The First Stone a Seven Minutes to Autumn

NEJLEPŠÍ ŽENSKÝ HERECKÝ VÝKON
Negar Javaherian za film Gold and Copper

NEJLEPŠÍ MUŽSKÝ HERECKÝ VÝKON VE VEDLEJŠÍ ROLI
Mehdi Faqih za film Solomon’s Kingdom

NEJLEPŠÍ ŽENSKÝ HERECKÝ VÝKON VE VEDLEJŠÍ ROLI
Shirin Yazdan-Bakhsh za film Do not Disturb Please

SPECIÁLNÍ UZNÁNÍ
40 Years Old režie Alireza Raeisian
Gold and Copper režie Homayoun As’adian

NEJLEPŠÍ SCÉNÁŘ
Night of the Incident napsali Homayoun Shahnavaz a Shahram Asadi

NEJLEPŠÍ KAMERA
Hassan Karimi za film The Color Purple

NEJLEPŠÍ VIZUÁLNÍ EFEKTY
Seven Minutes to Autumn
Solomon Kingdom

NEJLEPŠÍ MAKEUP
Solomon Kingdom

MEZINÁRODNÍ SOUTĚŽ:

NEJLEPŠÍ FILM
Ward Number 6 režie Karen Shakhnazarov (Rusko)

NEJLEPŠÍ REŽIE
Adrien Biniez za film Gigante (Uruguay, Německo, Argentina, Španělsko)

NEJLEPŠÍ SCÉNÁŘ
The Color Purple napsal a režíroval Ebrahim Hatamikia (Írán)

SPECIÁLNÍ CENA FESTIVALU
Stephan Komandarev za film The World Is Big And Salvation Lurks Around The Corner (Bulharsko, Německo, Slovinsko, Maďarsko)

NEJLEPŠÍ HERECKÝ VÝKON
Vladimir Ilyin za film Ward Number 6 (Rusko)

CENA DIVÁKŮ
Evening of the 10th Day režie Mojtaba Raei

SOUTĚŽ ASIJSKÝCH ZEMÍ:

NEJLEPŠÍ FILM
True Noon režie Nosir Saidov (Tádžikistán)

NEJLEPŠÍ REŽIE
Nosir Saidov za film True Noon (Tádžikistán)

NEJLEPŠÍ SCÉNÁŘ
The Equation of Love and Death napsal Bao-ping Cao (Čína)


Komentáře

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *