Hongkongský režisér čínského původu Wong Kar-wai začne v nejbližších dnech natáčet snímek The Great Master či The Grand Master (Velký mistr). O projektu se již určitou dobu mluví, četná očekávání s ním spojená se však ohlášením začátku natáčení stupňují. Film odehrávající se v 50. letech minulého století bude stejně jako Yip Man (r. Wilson Yip, 2008) vyprávět o Yip Manovi, mistrovi legendárního bojového umění Wing Chun, na rozdíl od zmiňovaného snímku se však zaměří na vztah mistra a jeho žáka – Bruce Leea.
Po Mých borůvkových nocích (2007), které byly Kar-waiovým prvním filmem v angličtině a byly i cele natáčené v USA, se tak režisér vrací do rodné Číny tematicky i fyzicky, neboť Velkého mistra bude natáčet v čínské provincii Guangdong. Po „borůvkové“ spolupráci s písničkářskou Norah Jones a západními hvězdami Natalií Portman, Judem Lawem a Rachel Weisz bude Kar-wai pracovat opět se svým dvorním hercem Tony Leungem, herečkou Zhang Ziyi (2046, 2004), hercem Chen Changem (Šťastni spolu, 1997; 2046) a Zhao Benshanem (Šťastné chvíle, r. Yimou Zhang, 2001). Snad největší nadšení však vzbuzuje návrat Brigitte Lin, taiwanské hvězdy mnoha wuxia filmů (tj. snímků o bojových uměních) – za všechny jmenujme The Bride with White Hair (r. Ronny Yu, 1993) -, která s Kar-waiem natočila již snímky Ashes of Time a Chungking Express (oba 1994). Tyto filmy však byly (dosud!) jejími posledními, neboť po nich Lin odešla na herecký odpočinek. Není zcela jasné, v jaké roli se objeví Lin, Leung by měl každopádně podle všeho ztvárnit Yip Mana, Chang Bruce Leeho.
V kontextu hongkongské kinematografie je Kar-wai výsostně autorským filmařem, což jde ruku v ruce s jeho vlastní produkční společností Jet Tone Production založenou v roce 1994, která od té doby produkovala všechny jeho celovečerní filmy, Ashes of Time počínaje a Mými borůvkovými nocemi konče. Zároveň se Kar-wai neobvyklým způsobem věnuje reklamní tvorbě, jak dokládají krátké – a nutno dodat ne autorské a přesto nesoucí zřetelné prvky jeho stylu – filmy pro automobilku BMW (The Follow, 2001), nebo pro společnost Philips (There´s Only One Sun, 2007). Kameramanem druhého jmenovaného snímku je Philippe Le Sourd, který by měl stát za kamerou i Velkého mistra.
Díky pestrosti a provázanosti tvorby zároveň, lze o Kar-waiovi v nelepším slova smyslu hovořit jako o zosobnění Renoirovy teze o pouze jednom filmu, který režisér točí celý svůj život znovu a znovu. Pokud natáčení Velkého mistra půjde podle plánu – tj. od poloviny prosince 2009 do poloviny dubna 2010 – můžeme doufat v uvedení nového „Kar-wai filmu“ na jednom z podzimních festivalů v roce 2010: v Benátkách, Torontu či San Sebastianu.
zdroj: twitchfilm.net; ioncinema.com
Napsat komentář