Trailer Tsar Pavla Lungina

Pavel Lungin je jedním ze současných výrazných autorských režisérů, kteří v Rusku (a o Rusku) natáčejí. Své filmy nejen režíruje, ale také si k nim píše scénáře (přestože IMDb často hlásí opak – např. scénář k tomuto filmu také psal), což se projevuje na osobité estetice jeho snímků (Moving Picture Magazine ho označil za  jednoho z nejtalentovanějších absolventů scenáristiky na VGIKu, kteří si svá díla také režírují).

K jeho poslednímu filmu Tsar, jež bude mít v listopadu v Rusku premiéru, nedávno vyšel trailer, na který bychom vás rádi upozornili. Ten by měl ve svém příběhu sledovat vztahy mezi ruským vládcem Ivanem Hrozným a představeným kláštera na Soloveckých ostrovech, Filipem. Je to v době, kdy Ivan Hrozný začíná uplatňovat pevnou ruku své vlády a tyranizovat své okolí. Pavel Lungin však v rozhovorech upozorňuje na svou „uměleckou licenci“ a tedy určité změny scénáře od doložené historie. Svůj film dává Lungin do protikladu k Ejzenštejnovu dvoudílnému filmu Ivan Hrozný. Podle jeho tvrzení je Ejzenštejnovo dílo daleko blíže realitě, než jak s ní ve filmu pracuje on.

V prvních zahraničních recenzích (z projekce na letošním Cannes) jsou vyzdvihovány především výkony hlavních představitelů. Herce (a bývalého rockového hudebníka) Petera Mamonova si Lungin do role Ivana hrozného vybral již při jejich předchozí spolupráci na filmu Ostrov (kde Mamonov také ztvárňuje hlavní roli). Druhou hlavní postavu ztvárnil o mnoho známnější Oleg Jankovskij, který spolupracoval například s Andrejem Tarkovským na Zrcadle a Nostalgii. Tento film byl bohužel jeho posledním, po dokončení filmu totiž podlehl rakovině.

Snaha přiblížit se střihem ukázky americkým blockbusterovým trailerů je až úsměvná, avšak v současné době v ruské kinematografii často používaná (nehledě na to, jak moc se Rusko snaží natočit své vlastní spektakulární velkofilmy). Trailer podkresluje jedna z nejvíce profláknutých melodií, se kterou se podobně historické velkofilmy podmalovávají a vytváří tak poněkud drsný kontrast k samotným Lunginovým filmům, jež jsou poměrně pomalé, hloubavé a pracují s duchovními tématy. To dokazuje i časté srovnávání jeho minulého snímku Ostrov s Andrejem Rublevem od Tarkovského.


Komentáře

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *