Trailer Lebanonu Samuela Maoze
14. 10. 2009 # 12.36 # Aktuálně # Bez komentářeDnešním trailerem jsme se rozhodli upozornit na snímek Lebanon, jehož výhra Zlatého lva byla pouze začátkem úspěšného mediálního ohlasu v severoamerických médiích (zejména díky uvedení na festivalu v Torontu a New Yorku). Pro režiséra Samuela Maoze jde o nečekaný úspěch, zejména proto, že byl tento film předtím odmítnut jak v Cannes, tak i na Berlinale.
Zajímavé je, nakolik se v izraelské kinematografii poslední dobou určitá reflexe první libanonské války objevuje. V posledních třech letech se každý rok objevil jeden film, který se tomuto tématu věnoval a zároveň měl i nějaký ohlas v zahraničí. V roce 2007 to byl Beaufort Josepha Cedara (v hlavní soutěži na Berlinale, nominace na Oscara), minulý rok vzbudil obrovský ohlas Valčík s Bašírem Ori Folmana, promítaný i v našich kinech a letošní rok se objevil Lebanon. Folman pracoval na Valčíku od roku 2004, Maoz začal s preprodukcí Lebanonu o dva roky později a Cedarův Beaufort byl přes své uvedení započat jako poslední. Poslední tři roky ukazují, že nová generace režisérů, kteří válku na vlastní kůži zažili, se cítí povinna se určitým způsobem k tomuto konfliktu vyjádřit. V historii izraelského filmu to připomíná rok 1991, kdy vznikly jediné dva hrané filmy, které od konce První libanonské války toto téma rozebíraly. Byl to Riklisův Cup Final a Bouzaglův Time of the Cherries.
Režisér Samuel Maoz ve svém filmu reflektuje své osobní zážitky (přestože se i na něm částečně projevuje známý syndrom potlačení vzpomínek), ze kterých vychází pro svůj příběh o tanku, který se nedorozuměním odpojí od vojenského konvoje a ocitne se uprostřed nepřátelského území. Bylo až symbolické, že při započetí natáčení v roce 2006 vypukla Druhá libanonská válka. Maoz byl zděšen, když sledoval televizní zpravodajství, ve kterém viděl tolik podobnosti se svým scénářem. Kvůli válce, nedostatku rozpočtu a nenadálému úmrtí jednoho z producentů s tak Lebanon natáčel déle, než se nejprve předpokládalo.
Film se věnuje čtyřčlenné posádce tanku, kterou sledujeme v první den vypuknutí války. Film prý využívá rychlý střih, klaustrofobního prostředí temných útrob tanku a zběsilého pohybu teleskopu (můžeme vidět již v traileru). Posádka se skládá z Assiho, velitele tanku, který však ztratí kontrolu nad situací, jedináčka Yigala, nabíječe a věčně nespokojeného Herzla a nováčka, který zastává pozici střelce, přestože je při první kontaktu s nepřítelem neschopný reagovat a střílet. Později však převezme velení, aby zachránil neúprosnou situaci.
Trailer samotný by šel rozdělit na dvě půle. První část využívá jednoduchého filmového jazyka, aby nás uvedla do syrové atmosféry, prvních konfliktů mezi posádkou a nejistou situací mimo tank. V druhé půli převažují na podkladu tklivých tónů záměrně dojemné melodie významné pohledy do kamery, čistě kalkulující s tím, že když herec udělá smutné oči, vzbudí to v divákovi notnou citovou reakci. Ukázka působí na ty nejautomatičtější emoce a tak trochu slibuje, že se budeme u filmu „i smát a plakat“ a na konci nás bude čekat pěkný emoční očistec. Ačkoli to z ukázky vypadá, že by to mohl být také obyčejný protiválečný kýč, může to také pouze znamenat, že se film jen snaží „prodat se“, aby oslovil všechny potenciální diváky a nakonec nabídne zcela jiný zážitek… Váš názor na trailer rádi uvítáme v diskuzi pod článkem.