Červnové kinotipy

Tento měsíc Vám doporučím dvě klasiky, dva kvalitní snímky ze Slovenska, jeden český a také cyklus filmů Elii Kazana, na něž se rozhodně vyplatí zajít.

O slovenské kinematografii se v posledním desetiletí nemluvilo, až na pár výjimek, v superlativech. Spíše byla označovaná za upadající filmový průmysl, který není schopný vytvořit kvalitní dílo a kterému chybějí talenty. Filmy, které jsem vybrala v tomto měsíci a minulém (Muzika Juraje Nvoty) ukazují, že tomu tak úplně není. V kině Ořechovka totiž dávají velmi silný dokument Obrazy starého světa (1.6., 20:00 Ořechovka) Dušana Hanáka, jež byly promítány před dvěma lety i na Letní filmové škole v Uherském Hradišti. Snímek natočený v roce 1972 sleduje několik lidí žijících dobrovolně na periferii. Na okraj společnosti nebyli vytlačeni, nýbrž jsou mimo společnost dobrovolně, aby se co možná nejvíce vyhnuli totalitnímu režimu. Druhým slovenským dokumentem, který se předvede v našich kinech, jsou poměrně medializované Slepé lásky (12.6., 18:00 Aero). Snímek Juraje Lehotského se skládá ze čtyř menších příběhů o lidech a jejich vášních. Ve dvou z těchto příběhů figurují nevidomí lidé a jejich strachy ze slepoty potomků nebo z neopětované lásky. Dokument ale v žádném případě není kýčovitý, naopak, ke svým tématům přistupuje citlivě beze snahy diváka primárně dojmout.

Dalším snímkem v tomto výhledu je neoprávněně přehlížený Sluneční stát (30.6., 20:00 Ořechovka), dílo producenta Čestmíra Kopeckého, který proslul kvalitními projekty (Karamazovi, Babička) a režiséra Martina Šulíka. Koprodukční československé dílo natočené před čtyřmi lety vypráví příběh kamarádů z Ostravy, jenž si po vyhazovu z práce založí vlastní firmu. Město není použito pouze jako kulisa, ale s dějem koresponduje a poskytuje divákovi poměrně neotřelý pohled na filmem neobjevenou Ostravu.

Dva další snímky, jež stojí za to vidět na plátně, byly natáčeny ve Francii. Jedná se o první snímek francouzské nové vlny a zároveň debut režiséra Jean-Luc Godarda U konce s dechem (1.6., 18:00 Aero) a o jeden z posledních snímků Luise Buñuela, Nenápadný půvab buržoazie (2.6., 18:00 Aero). U konce s dechem vyhrálo v Berlíně Stříbrného medvěda za režii a ačkoliv čistě obsahově nebyl snímek inovativní (zápletka podobná thrilleru), jeho styl ohromil. Nenápadný půvab buržoazie je komedií o třech movitých párech, jež se snaží spolu povečeřet, ale kvůli různým komickým situacím se jim to nedaří. Snímek je naplněn odbočkami, díky nimž se dozvídáme více o jednotlivých postavách. Děj filmu je brilantně vystavěn, také díky scénáristovi Jean-Claude Carriéreovi (spolupracoval také s Milošem Formanem), a Buñuel za něj právem dostal svého jediného Oscara.

Cyklus filmů v Ponrepu, zaměřený na režiséry, tentokrát představí Eliu Kazana. V archivním kině můžete za celý měsíc shlédnout celkem deset snímků od tohoto režiséra, který i přes svou problematickou minulost (v souvislosti s poválečnými antikomunistickými náladami v USA) získal v roce 1999 Oscara za celoživotní dílo.

U konce s dechem: 1.6., 18:00 Aero

Obrazy starého světa: 1.6., 20:00 Ořechovka

Nenápadný půvab buržoazie: 2.6., 18:00 Aero

Slepé lásky: 12.6., 18:00 Aero

Sluneční stát: 30.6., 20:00 Ořechovka

Elia Kazan: celý měsíc, Ponrepo


Komentáře

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *