Televizní týden 10.5. – 17.5.: Sokurov, Rohmer a Pravidla moštárny
9. 5. 2009 # 18.43 # Aktuálně # Bez komentářeV pondělí a ve středu na ČT2 pokračují již třetím týdnem profily režisérů Alexandera Sokurova a Erica Rohmera. Pondělní noční klub nabídne Sokurovův Moloch (Něm/Rus/Jap/It, 1999), který osobitým způsobem náhlíží do soukromí Adolfa Hitlera. Jako všechny Sokurovovy filmy i Moloch je divácky velmi náročným snímkem – postrádá klasické dějové elementy, komplikovaně vykresluje charaktery postavy a užívá mizanscénu jako plnohodnotného „herce“. Středeční Rohmerův Podzimní příběh (Fr, 1998) se stylisticky neliší od již uvedených dvou dílů tetralogie. Příběh o hledání partnera ve středním věku bývá často označován za nejlepší ze série.
Nova Cinema po Million Dollar Hotelu vsází v úterý na další divácky široce přístupný snímek. Film Pravidla moštárny (USA, 1999) se stal v Americe hitem, útok na 7 oscarů skončil získáním dvou sošek a ziskem celosvětové popularity. Režisér Lasse Halström se v něm po klipech, dokumentech pro skupinu ABBA a dětských filmech dostal k romantickému dramatu, které bude pro někoho jímavé, působivé a silné, pro jiného zase naopak přeslazené, podbízivé a plné klišé .
Druhým úterním tahákem je film španělského režiséra Alejandra Amenábara Otevři oči (Šp/Fr/It, 1997). Drama inklinující místy k žánrům sci-fi a thrilleru zaujme silně emotivními hereckými výkony (Eduardo Noriega, Penelope Cruz a další) a spletitou fragmentovanou dějovou linkou. Amenébar vytváří divokou změť iluzí, snů a dalších motivů z podvědomí. Otevři oči sklidil ve Španělsku obrovský úspěch, dočkal se celosvětové distribuce a brzkého hollywoodského remaku Vanilkové nebe (USA, 2001).
Ve středu stojí za pozornost před nočním filmovým klubem ČT vysílaný Večírek (USA, 1968) Blakea Edwardse. Režisér nechal vyniknout nenapodobitelný komický a improvizační talent Petera Sellerse, který zde ztvárnil jednu ze svých nejlepších rolí – slušného a zdvořilého indického herce Hrundi Bakshiho, který se na rozdíl např. od postavy inspektora Clouseaua dostává do prekérních situací naprosto nevinně a s dobrými úmysly. Opět je však zdrojem Sellersovy komiky nemotornost a nešikovnost, která nespočívá nutně pouze ve fyzickém jednání.
Sobotní zlatá šedesátá reprezentuje dvojice Sousto (ČS, 1960) a Démanty noci (ČS, 1964) Jana Němce. V Soustu, které je Němcovým absolventským filmem (FAMU), je na skromném časovém formátu desíti minut rozehrána neobyčejně působivá momentka z druhé světové války, v níž se trojice transportovaných vězňů snaží získat chleba před pokusem o definitivní únik z vlaku smrti. Po Soustu bude následovat Němcův celovečerní debut Démanty noci, jeden z nejvíce světově ceněných Československých filmů. Obraz útěku dvou československých mladíků z transportu smrti, který můžeme tematicky chápat jako návazný na Sousto, je komplexní zejména díky citlivé kombinaci reálného dění a vizualizovaných snů, tužeb a pocitů. Je proudem vědomí jedinců v nejhlubší úzkosti, které odcizení a samota dohnala na hranici lidskosti. Je podivuhodné, že takto hluboce depresivní a děsivý film natočil 22-letý filmař. V neděli se na ČT2 představí další ruský tvůrce – Andrej Končalovskij (mimo jiné reřisér Lva v zimě – nedávno vydaného v dvd edici Reflexu). Dům bláznů (Rus/Fr, 2002) se věnuje válce v Čečensku, prostředí blázince celou dobu implicitně vede diváka k paralele mezi psychopatiemi chovanců ústavu a šílenstvím války.
Pondělí 0:40 (ČT2) Moloch
Úterý 21:00 (Nova Cinema) Pravidla moštárny
Úterý 23:55 (ČT2) Otevři oči
Středa 20:30 (ČT2) Večírek
Středa 0:45 (ČT2) Podzimní příběh
Sobota 21:00 (ČT2) Sousto
Sobota 21:10 (ČT2) Démanty noci
Neděle 22:30 (ČT2) Dům bláznů