Domů » Festivaly

Co nás čeká ve Varech #4 Hlavní program

V hlavní soutěži, na rozdíl od loňského ročníku, nalezneme české filmy. Mašínovy Tři sezony v pekle (recenze zde) i Svěrákův Kuky se vrací se vyznačují precizním formálním zpracováním a celkově, jak stylem, tak příběhem, se orientují na většinového diváka. U obou snímků však najdeme nějaká ALE. Nechme se převkapit, zda-li porota přehlédne nedotaženou dramaturgii u Mašínova filmu i kritiky zmiňované kopírování stylu výtvarníka Františka Skály Janem Svěrákem. Výjimečný zážitek slibuje anotace k filmu Hitler v Hollywoodu. Autorem mystifikačního hravého dokumentu je režisér a filmový teoretik Fréderic Sojcher. Herečka Maria de Madeirosová, představitelka jedné z hlavních rolích Tarantinova Pulp fiction, v něm pátrá po minulosti filmové hvězdy Micheline Presleyové. Natáčení životopisného dokumentu se promění v detektivní hru sondující samotnou historie evropského filmu. Při letmém pohledu na zbylé snímky soutěžní sekce, ze kterých  žádný další ve mně nevyvolává takové naděje jako Hitler v Hollywoodu, bije do očí úplná absence žánrové kinematografie. Nalezneme jen nejrůznější formy dramatu – intimní, rodinné, společenské, tragikomické. Bohužel.

V hlavním programu – mimo soutěž nalezneme pět snímků. V oddychové komedii (K)lamač srdcí hraje Romain Durris profesionálního rozbíječe partnerských vztahů. Jeho ženským protějškem je Vanessa Paradisová v roli spokojené snoubenky. Ovšem neúprosná pravidla žánru romantické komedie nejsou porušena a příběh vyústí v očekávatelný konec. Hvězdně obsazení Manažeři (Ben Affleck, Tommy Lee Jones, Chris Cooper) jsou režijním debutem úspěšného scénáristy Johna Wellse. Tři hlavní hrdinové v něm zažívají zlom, když se po výpovědi z práce, a s tím spojenou ztrátou možnosti žít luxusní život podpíraný materiálním bohatstvím, ocitají mezi „obyčejnými smrtelníky“. Posledním námi představeným snímkem je Crazy heart debutujícího režiséra Scotta Coopera. Jeff Bridges  v něm ztvárnil vyhaslou hvězdu country Otise „Bad“ Blakea. Frustrovaný písničkář hraje po malých barech, pije, utápí se v samotě. Se synem se neviděl čtyřiadvacet let. Až setkání s rozvedenou novinářkou se stane důležitým impulsem k nakročení cesty ke změně a nalezení smylu života. Že by parafráze Wrestlera?

I v soutěži dokumentárních filmů má Česká republika zástupce. Katka (recenze zde) Heleny Třeštíkové stylem práce navazuje na její předchozí časosběrné dokumenty. Ve dvou časových vlnách sledujeme život narkomanky Katky. V roce 2007, kdy se Třeštíková ke Katce navrátila, aby sledovala po letech pokračování boje se závislostí, se zápas o vlastní budoucnost mění v zápas těhotné ženy o život zatím nenarozeného dítěte. John Appel soutěží se snímkem Hráč, sondou do nira hazardního hráče. Na několika volně propletených portrétech analyzuje závislost na hazardu jako chorobu moderního člověka, kdy postižený, vedle mnoha  jiných negativních aspektů, absolutně ztrácí svou svobodu. V Armadillu, které vyvolalo silný ohlas v Cannes a odneslo si cenu v Týdnu kritiky, zachytil režisér Janus Metz a kameraman Lars Skreem šest měsíců života mladých vojáků bojujících nedaleko území ovládaného Talibanem. Zachycuje je i v situacích, které rozdhodně nejsou v souladu s oficiálním mediálním obrazem války proti terorismu v evropských a amerických médiích. Pro soutěž dokumentárních filmů neplatí, na rozdíl od soutěže hlavní, že snímky musí být uvedeny ve světové premiéře. Ceny se udělují zvlášť pro dokumenty delší než 30 minut a dokumenty kratší. Mezi těmi kratšími zaujme stylizovaný intimní snímek Adelheid Roosenové Máma věnovaný portrétu matky trpící Alzheimerovou chorobou. Vzhled do nám někdy velmi vzdálené turecké kultury poskytne Malá nevěsta – v níž se odkrývá vnímání domácího násilí tureckou společností.

I v poslední soutěžní sekci Na východ od západ, v níž soutěží středo a východoevropské filmy, nalezneme český snímek. Zoufalci (recenze zde) Jitky Rudolfové vyvolali širokou škálu reakcí. Nabízí netradičně strukturovaný příběh, když až v závěru se plně odhalí, která dějová linie byla jen imaginací postav a která se „skutečně“ odehrála. Stejně tak formální ztvárnění využívá některé postupy na hraně experimentálního filmu a vybočuje tak z řady lokálních snímků. Kritické hlasy však přidaly k výčtu kladů důležitou poznámku, že komplexně vzato Zoufalci nenabízejí nic, co by je posunulo do pozice celoevropsky zajímavého počinu. Slovenskou republiku zastupuje kriminálně psychologický thriller 9:06 Igora Šterka. Tematicky jej věnoval problematice sebevražd. Inspektor Dušan se natolik zaplétá do vyšetřování dobrovolné smrti učitele hudby, až se identita vyšetřovatele a zemřelého stále více proplétají. Další snímky, jako už se stává v této sekci tradicí, se téměř výhradně zříkají komediálních prvků a předkládají příběhy provázané se společensko-kulturním pozadím příslušné země vzniku. Na východ od západu se tak stává ukázkovým příkladem politizace soukromých dramat, častého prvku v kinematografiích zemí bývalého sovětského bloku.

Pět českých dokumentů bylo shromážděno do nesoutěžní sekce dokumentárních filmů (Dokumentární film – mimo soutěž). Český mír Filipa Remundy a Víta Klusáka, Cinematerapie Ivana Vojnára i Oko nad Prahou Olgy Špátové se již objevily v českých kinech. Světovou premiéru má Nebe, peklo Davida Čálka, který se věnuje lidem se zálibou v sadomasochistických praktikách.

Na závěr nabízíme přehled letošních porot.

Hlavní porota

Ron Yerxa – prezident poroty, americký filmový producent
Mirjana Karanović – americký filmový producent
Lee Chang-dong – jihokorejský filmový režisér
Lola Mayo – španělská scenáristka a producentka
Alexei Popogrebsky – ruský filmový režisér
Bohdan Sláma – český filmový režisér
David Stratton – britský filmový kritik

Porota dokumentárních filmů

Heino Deckert – předseda poroty, německý producent a výkonný ředitel společnosti ma.ja.de
Ronald Bergan – britský filmový historik, kritik a pedagog
Rebecca Cammisa – americká dokumentaristka
Alena Činčerová – česká dokumentaristka, absolventka režie dokumentární tvorby na pražské FAMU
Dimitris Kerkinos – řecký festivalový dramaturg, publicista a pedagog

Porota Na východ od Západu

Marion Döring – předsedkyně poroty, spoluzakladatelka a ředitelka Evropské filmové akademie
Mihai Chirilov – rumunský filmový kritik a umělecký ředitel Mezinárodního filmového festivalu Transylvania
Peter Nágel – slovenský filmový žurnalista a ředitel Mezinárodního filmového festivalu Art Film Fest
Susanna Nicchiarelli – italská filmová režisérka
George Ovashvili – gruzínský filmový režisér

Doporučujeme

Odejít a odpovědět

Přidat příspěvek níže či na něj upozornit ze své vlastní stránky. Můžete také sledovat tyto komentáře přes RSS.

Udržujte pravidla diskuze. Vyjadřujte se k tématu. Žádné spamy.

Můžete použít tyto tagy:
<a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>

Tato stránka podporuje systém Gravatar. Pro vytvoření svého vlastního avataru (ikonky) se stačí registrovat na Gravatar.

Poznámky

Tento příspěvek byl napsán uživatelem dne 2. 7. 2010 ve 14.32 a zařazen do kategorie Festivaly ..

Můžete příspěvek okomentovat nebo na něj upozornit ze své vlastní stránky. Pro aktuální přehled o diskuzi, můžete sledovat tyto komentáře přes RSS.

Toto je Gravatar-enabled weblog. Pro vytvoření svého vlastního avataru (ikonky) se stačí registrovat na Gravatar.

Nejnovější komentáře

Creative Commons License

Kalendář



Pro kompletní výhled přejděte na stranu kalendáře.