Domů » Aktuálně

Aktuálně: Alexander Payne hovoří o The Descendants

Jméno Alexander Payne bývá v posledních letech skloňováno téměř vždy, když se mluví o podobách současné americké nezávislé komedie. Poslední film určený do kin však natočil před dlouhými sedmi lety. Právě úspěch Bokovky (Sideways/USA/2004) vedl a stále vede tuzemské televize k opakovanému zařazování všech Panyeových snímků do programu a měl i mamutí podíl na pozvání režiséra na MFF Karlovy Vary v roce 2005. Zmíněná komediálně laděná romance zaujala inteligentním humorem, jinakostí zpracování všedních „velkých“ témat (láska, přátelství, krize středního věku) a neobyčejnou věrohodností postav. Poslední charakteristiku můžeme považovat za společný rys všech Payneových filmů. Do aktérů děje se mu daří vepisovat nesmírně osobitou svěžest a to i přesto, že volí typy ověšené běžně sdílenými rysy. Srozumitelnost postav a jejich blízkost „každému z nás“ skloubená s precizním drobnorysem povah reflektuje strukturu Payneových filmů jako takových – jedná se o díla pohybující mezi mantinely mainstreamové kinematografie a zároveň jsou obdařená silnou autenticitou a emocionální přesvědčivostí.

Po spolupráci na povídkovém Paříži, miluji Tě (2006) a dalších menších (zejména televizních) projektech přichází letos Payne s novým celovečerním snímkem The Descendants, tedy Potomci. Premiéra proběhla v září na torontském festivalu, americká distribuční premiéra je naplánována na listopad, do českých kin se film dostane až v dubnu následujícího roku. V komediálním dramatu nalezneme dvě hlavní dějové linie. Matt King  (George Clooney) se těžko vyrovnává s faktem, že mu umírá žena a v návaznosti na to se pokouší oživit vztah se svými dvěma dospívajícím dcerami. Alexander Payne o snímku hovořil v interview pro indiewire.com. Vybíráme několik nejzajímavějších otázek a odpovědí i pro naše čtenáře:

Anne Thompson (AT): Sama jsem rodičem a vztah mezi otcem a dětmi v The Descendants mi přijde opravdový. Připisujete to kvalitám literární předlohy nebo vlastním pozorovacím schopnostem? Vše působí autenticky …

Alexander Payne (AP): To je dobře! Zásluhu na tom mají všichni zúčastnění. No a  také herci.Ale kdybych měl zmínit jednoho člověka, byla by to Kaui (pozn. red.: Kaui Hart Hemmings – autorka předlohy), neboť jsem se knihy věrně držel. Cítil jsem, že se nepohybuji v sobě vlastním světě – a to nejen kvůli tématu rodičovství, ale zejména kvůli zasazení děje na Hawai. Přistupoval jsem k látce tak trochu jako dokumentarista. Musel jsem se na Kaui spolehnout ohledně prostředí Hawaie obecně a zvláště pak proto, že děj je zasazen mezi určitou hawaiskou třídu obyvatel – bílou vyšší třídu.

AT: Když jste rozvíjel to téma, musel jste vidět nejrůznější hrozby, věci, kterých se bylo potřeba vyvarovat. Třeba nezabřednout v sentimentu a nesnažit se kázat, nedávat enviromentální poselství. Jaká další úskalí tam byla?

AP: Tak právě jste je řekla. Ve svých filmech chci emoce bez sentimentality a nechci dělat pamflety.

AT: Ve všech těch emocích, i přes tíži tématu, jste našel výbornou komediální příležitost pro Clooneyho. Jeho projev vás však musel nutit, abyste na něj dohlížel, abyste ho kontroloval – vždyť se místy chová úplně šíleně, bláznivě. Co jste s tím charakterem zamýšlel?

AP: Vůbec o tom nepřemýšlím. Takový je příběh, takový je ten chlápek. Soustředil jsem se na uvěřitelnost postavy.

AT: No je tam například moment, kdy má na nohách žabky, běhá venku a vypadá jak úplný idiot.

AP: Ano, to je má slabost pro vizuální humor. Prostě jsem si řekl, že to bude vtipné. Ve scénáři bylo: „Matt běží ulicí dolů.“ To bylo vše. Chtěl jsem z toho udělat malou komickou scénku. Neříkal jsem si: „Jé, to z něj udělá sympatického pitomce.“ Jen jsem si říkal, že je to vtipné.

AP: Filmy obecně se dialogům vyhýbají, zatímco v divadle dialogy hltáte pořád. Takže ačkoliv je to zvukový film, chcete vidět obraz, ne jen co nejvíce slov.

AT: A výraz herců?

AP: Ano, tvář herce může mluvit … Ale to už víme několik desetiletí.

AT: Terrence Malick točí ke konci práce na každé scéně i němou verzi. Gus Van Sant to začal dělat také.

AP: Aha, to jsem nevěděl.

AT: Na kolikátý pokus průměrně natočíte scénu?

AP: Já jsem ten typ tří až šestkového režiséra.

AT: Vraťme se do doby, kdy jste dával film, tohoto následovníka Bokovky, dohromady. Co brání tvůrcům nejvíce v tom, aby pracovali. Jaká omezení jsou při tvorbě nejvýraznější.

AP: Asi tak před rokem jsem seděl s jedním váženým starším režisérem a jeho ženou na večeři. Říkal jsem jim na jakém filmu dělám a on odpověděl: „Máš velké štěstí, že můžeš v téhle době točit drama.“ Hollywood totiž dramata nedělá. Ten žánr vyšel z módy, alespoň tedy na poli velkých studií. Takže z vlastní zkušenosti odpovědět nemůžu, nevím. Uvidíme na podzim, jestli měli pravdu.

AT: Takže vy to považujete za drama. V zásadě to tak sice je, avšak místy je také velmi veselé.

AP: Ano, myslím si to. Je to drama.

zdroj: indiewire.com

Doporučujeme

Jeden komentář

Odejít a odpovědět

Přidat příspěvek níže či na něj upozornit ze své vlastní stránky. Můžete také sledovat tyto komentáře přes RSS.

Udržujte pravidla diskuze. Vyjadřujte se k tématu. Žádné spamy.

Můžete použít tyto tagy:
<a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>

Tato stránka podporuje systém Gravatar. Pro vytvoření svého vlastního avataru (ikonky) se stačí registrovat na Gravatar.

Poznámky

Tento příspěvek byl napsán uživatelem dne 25. 10. 2011 ve 23.59 a zařazen do kategorie Aktuálně ..

Můžete příspěvek okomentovat nebo na něj upozornit ze své vlastní stránky. Pro aktuální přehled o diskuzi, můžete sledovat tyto komentáře přes RSS.

Toto je Gravatar-enabled weblog. Pro vytvoření svého vlastního avataru (ikonky) se stačí registrovat na Gravatar.

Nejnovější komentáře

Creative Commons License

Kalendář



Pro kompletní výhled přejděte na stranu kalendáře.