Hlasy: Bizarní hříčka artové režisérky

Hned první den festivalu bude uveden nejnovější film původem íránské režisérky a (především) autorky grafických románů Marjane Satrapiové. Tato dnes již pětačtyřicetiletá umělkyně, která většinu života žije ve Francii, se proslavila komiksem o svém vyrůstání v tuhém íránském režimu Persepolis a jeho stejnojmenným filmovým zpracováním z roku 2007. Je však třeba hned na začátku dodat, že původ režisérky (ať už francouzský či íránský) i její pověst artové evropské autorky jde tentokrát zcela stranou, protože Hlasy (The Voices) svým stylem působí velice americky, a i když v nich samozřejmě najdeme řadu ozvláštnění a originálních detailů, tak je rozhodně nelze označit za umělecký film (ať už si pod tím představujeme cokoliv).

Jak by ale film nepůsobil americky, když se celý odehrává v archetypálním americkém zapadákově s fiktivním jménem Milton a autorem scénáře je rodilý Američan a dosud především seriálový autor (např. Mrtvá zóna nebo Dr. House) Michael R. Perry. Ten do středu vyprávění postavil poněkud přitroublého zaměstnance továrny na vany Jerryho Hickfanga (Ryan Reynolds), který, jak se záhy ukáže, nemá problémy jen s milostnými vztahy s kolegyněmi z účtárny, ale především se svými vražednými sklony, halucinacemi a temnou minulostí.

Jerry je z rodu zabijáků, ke kterým nelze nechovat určité sympatie. Tentokrát si je však nezískává genialitou a omluvitelností vražd jako seriálový Dexter, ale spíše svou naivitou a dobrosrdečností. Celý jeho svět totiž vnímáme jeho subjektivním pohledem, který je značně ovlivněn tím, že trvale vysazuje předepsaná psychofarmaka. Díky tomu může čile rozmlouvat se svým psem Boscem a kocourem Whiskasem, kteří zcela naplňují typické role anděla a ďábla v jeho hlavě (tipnout si, kdo je kdo tentokrát není těžké). Jerryho halucinace se však neomezují jen na jeho domácí mazlíčky, ale celé své okolí vnímá v kýčovitě pastelových barvách, přičemž si často nemůžeme být jisti, zda zobrazovaný svět sledujeme jeho subjektivním viděním nebo zda se jedná o objektivní hledisko.

Jak částečně vyplývá z předchozích odstavců, Hlasy jsou podivným žánrovým mixem. Zpočátku působí jako přihlouplá romantická komedie, časem se začne vkrádat čím dál víc hororových a vážných prvků, ale film stále zcela neopouští komediální ladění, které je ještě podtrženo závěrečným barvotiskovým muzikálovým výstupem. Navzdory této zvláštní kombinaci se tvůrcům po většinu času daří film udržet pohromadě, a to především proto, že neustále balancují mezi dvěma žánrovými extrémy, aniž by se film zcela převrátil na jednu stranu.

Nejnovější film Marjane Satrapiové je roztomilou bizarní hříčkou, která však bohužel není ani dostatečně divná (snad až s výjimkou zmíněného závěrečného muzikálového čísla), ani radikálně formálně ozvláštňující, aby poučeného diváka něčím překvapila či snad dokonce šokovala. Stojí tedy na půl cesty mezi tuctovým americkým mainstreamovým produktem a skutečně inovativními díly této oblasti kinematografie, jako byl například Střihač (2014, Adam Brooks) uvedený na loňském otrlčím Halloweenském speciálu. Pokud však máte rádi mluvící zvířata, tak je to pořád mnohem lepší volba než Dr. Dolittle.

Ferdinand Fořt

Tento příspěvek byl napsán uživatelem dne 3. 3. 2015 ve 12.25 a zařazen do kategorie Filmy, Recenze ..