Domů » Aktuálně, Festivaly

40. Letní filmová škola: Flamenco, sex a kanibalové

40. Letní filmová škola rozhrne opony v pátek 25. července a bude návštěvníky napájet ze zřídla poznání celých osm dní, tedy až do soboty 2. srpna. V řadě svých tematických cyklů je zaměřena především na španělský film. Hlavním tématem jsou tedy snímky, jež zobrazují tzv. národní žánr españolada, mezi jehož formativní prvky patří např. flamenco, býčí zápasy či machismus. Můžete tedy zhlédnout filmy jakoŠpanělské běsnění (Furia espaňola, 1975) Francesca Betrii, Los Tarantos (1963) Francisca Rovira-Belety,či slavný snímek Carmen (1983) Carlose Saury. Prostor zde ovšem bude i pro méně nacionalistická témata — sekci současný španělský film letos tvoří výběr redaktorů internetového filmového serveru El Antepentúltimo Mohicano, jenž upřednostňuje spíše alternativní produkci. K vidění budou snímky jakoSamota (La soledad, 2007) Jaime Rosalese, Žena bez piana (La mujer sin piano, 2009) Javiera Rebolla, Jako uvázaní na řetězu (Con la pata quebrada, 2013) Diega Galána, či Zraněná (La herida, 2013) Fernanda Franca. Jako poněkud subverzivní pandán k nacionalistickým tématům i umělecky více nekompromisnímu výběru současného filmu z Pyrenejského poloostrova je pak téma půlnočních delikates: Španělský horor. Snímky jako vystřižené z Festivalu otrlého diváka jsou dostatečně výmluvné již svými názvy: Kanibalský sex (Sexo Caníbal, 1980; Jesús Franco), Vraždící jazyk (La lengua asesina, 1996; Alberto Sciamma), Útok slepých mrtvol (El ataque de los muertos sin ojos, 1973; Amando de Ossorio), i provokativní výzva Kdo by se odvážil zabít dítě? (Quién puede matar a un niňo?, 1976; Narciso Ibánez Serrador).

Ze zcela jiného soudku pak bude tradiční Inventura zaměřená na klasický Hollywood. Po filmu noir, retrospektivách Davida Leana, Billyho Wildera či výběru ze zlaté éry Hollywoodu letos přichází ke slovu screwballové komedie. Slovo to bude jistě překotné: kulometné dialogy, bláznivé zápletky, sladké ženské hrdinky. Výběr z žánru, jenž tvoří jakýsi předstupeň k současnému „lehkému“ žánru „rom-com“, zahrnuje slavné snímky jako Její komorník (My Man Godfrey, 1936) Gregoryho La Cavy, Příběh z Philadelphie (The Philadelphia Story, 1940) George Cukora, Stalo se jedné noci (It Happened One Night, 1934) Franka Capry či Jeho dívka Pátek (His Girl Friday, 1939) Howarda Hawkse. Kdo bude ze screwballového žvanění znaven, může navštívit některou z projekcí s živým hudebním doprovodem, jež budou letos prezentovat kinematografická díla, v nichž excelovaly slavné filmové divy němé éry: Theda Bara, Pina Menichelli, Asta Nielsenová, Alla Nazimová, Pola Negri a samozřejmě Greta Garbo.

Z mnoha dalších tematických sekcí pak rozhodně stojí za návštěvu retrospektiva všech celovečerních snímků Roberta Bressona, přičemž se mistrovi příznivci mohou těšit na odborné lektorské úvody, přednášky a především na setkání s Mylène Bressonovou, režisérovou manželkou, která na některých jeho snímcích spolupracovala. V rámci Spektra současného britského filmu budou uvedeny sociálně realistické snímky vycházející z tzv. britského sociálního realismu “kuchyňského dřezu” (kitchen sink realism) — např. Down Terrace (2009) Bena Wheatleyho, Fish Tank (2009) Andrey Arnoldové či filmový debut britského herce Paddyho Considinea Tyranosaurus (2010). Další část Spektra se pak zaměří na tzv. porn-art — snímky s otevřenými, nesimulovanými sexuálními scénami, jež zároveň vyjadřují silné tvůrčí ambice. Téma je na filmové škole údajně uvedeno proto, aby se diváci seznámili jednak s vývojem pronikání sexuálních scén do filmu a jednak aby zevrubně poznali, jak „otevřené“ scény vznikají. Těm, kteří se tedy budou chtít podívat, jak se to dělá, lze tedy doporučit například výborný debut srbské filmařky Maji Milošové Klip (2012), Sladký život kurev (Whores’ Glory, 2011) Michaela Glawoggera či neotřelou gay zombie podívanou Bruce LaBruce jménem L. A. Zombie (2010), jež však bude uvedena ve své cenzurované hodinové verzi (necenzurovaná verze má 103 minut).

V neposlední řadě pak stojí za zmínku také sekce snímků Visegrádského horizontu: kromě současných filmových novinek se letos zaměří na klasické sci-fi adaptace z české, maďarské a polské produkce a dále na portrét českého avantgardního filmaře Alexandera Hackenschmieda. Letošní LFŠ navštíví se svými filmy také režiséři Peter Greenaway (jenž bude mít v kině Hvězda multimediální přednášku o tom, zda je kinematografie mrtvá, a pokud není, jaké jsou její možnosti), Sean Ellis, Bertrand Tavernier, Augustí Villaronga a slovenská dokumentaristka Zuzana Piussi. Zvláštní uvedení bude mít Miroslav Krobot a Dejvické divadlo, které zdetaké uvede svoji hru Ucpanej systém.

Marek Jančík

Doporučujeme

Odejít a odpovědět

Přidat příspěvek níže či na něj upozornit ze své vlastní stránky. Můžete také sledovat tyto komentáře přes RSS.

Udržujte pravidla diskuze. Vyjadřujte se k tématu. Žádné spamy.

Můžete použít tyto tagy:
<a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>

Tato stránka podporuje systém Gravatar. Pro vytvoření svého vlastního avataru (ikonky) se stačí registrovat na Gravatar.

Poznámky

Tento příspěvek byl napsán uživatelem dne 23. 7. 2014 ve 8.57 a zařazen do kategorie Aktuálně, Festivaly ..

Můžete příspěvek okomentovat nebo na něj upozornit ze své vlastní stránky. Pro aktuální přehled o diskuzi, můžete sledovat tyto komentáře přes RSS.

Toto je Gravatar-enabled weblog. Pro vytvoření svého vlastního avataru (ikonky) se stačí registrovat na Gravatar.

Nejnovější komentáře

Creative Commons License

Kalendář



Pro kompletní výhled přejděte na stranu kalendáře.