MFF Karlovy Vary 2014: Kmen
6. 7. 2014 # 13.40 # Festivaly, Filmy, Recenze # 3 komentářůUkrajinský snímek, letošní laureát Grand Prix Týdne kritiků, je jedním z těch vzácných filmových počinů, které zásadním způsobem rozšiřují hranice diváckého vnímání. Přesto je třeba přivřít oči před konvenčním pohledem na starosti samorostlé mládeže z ústavu, jež sahají přes krvavé rvačky či pasení holek až ke snahám dát sbohem macešské zemi. Zápletka sama o sobě nepřináší nic nového, pouze již tolikrát viděný příběh o nesnadné socializaci v prostředí internátu pod samovládou chovanců, jen výrazně brutálnější a bez špetky empatického souznění s jakoukoliv postavou. Bezútěšné panorama ukrajinské bídy, jež ještě násobí fenomén sociálního vyloučení a cykličnost nelidských pokusů získat sebemenší peněžní obnos, nepřináší překvapivý pohled na sociální stav současné Ukrajiny.
Jednoduchý příběh zakázaného sexuálního vztahu mezi nováčkem v ústavu pro neslyšící a konkubíny vůdce „kmene“ je osekaný na nejzákladnější vývojové stupně. Ty spíše mapují ubíjející situaci, než aby výrazně přispívaly ději, jenž stojí vzhledem k náročným percepčním požadavkům na výrazně archetypálním a jednoduchém příběhu s minimem odstínů. Dlouhé záběry dávají vyniknout nepodstatným činnostem, takže vyjít všechny patra internátu či obejít rozsáhlou budovu znamená prožít si celý proces či alespoň časový interval společně s postavou. Poslední část filmu vědomě násobí hranicí únosnosti tím, že dlouhé statické záběry vyplní naprosto explicitními sexuálními akty a nevídanou mírou brutality. Udržet v závěrečných minutách zrak na plátně je výzva jen pro ty nejsilnější povahy a je třeba předeslat, že několikaminutový záběr potratu se všemi nezbytnými úkony je pouze první fáze. Závěr Kmene tedy vzbuzuje otázky, kde končí naléhavý sociální komentář a kde začíná samoúčelné opojení násilím a samozřejmým překračováním hranic konvenčně nezobrazitelného.
Hlavní síla snímku tkví tedy netkví v uchopení tématu, nýbrž ve schopnosti poskytnout nevšední percepční zážitek. Ozvláštňující prostředí neslyšících sice je značně nezávislé na vývoji zápletky, jež by se dala odvyprávět u chovanců jakéhokoliv ústavu, nicméně rozhodnutí založit všechny dialogy a interakce jen na znakové řeči bez titulků (!) dalo vzniknout jedinečnému vizuálnímu i zvukovému zážitku. Na jednu stranu již tak obtížně sledovatelný snímek přináší ustavičný pocit frustrace z naprostého neporozumění, na stranu druhou podněcuje zvýšenou pozornost vůči postavám, aktivní snahu proniknout do jejich nitra a vnímat specifickou hru těla každého charakteru namísto slovních vyjádření. Kmen se tak stává vyzývavou významotvornou hrou, jež požaduje trpělivého a maximálně soustředěného diváka se schopností překládat vizuální informaci do nejrůznějších dalších registrů. O nic ovšem nebudou ochuzeny ani jeho sluchové orgány, neboť každá obrazově precizně „vypočítaná“ scéna navíc funguje i jako podmanivá ruchová koláž. Snímek neustále fascinuje objevováním nového ryze filmového výrazu a v této vrstvě navázané spíše na výrazové prostředky je naprosto výjimečný. Zážitek nakonec přesto až příliš ruší napětí mezi významově otevřenou formou a snahou vyvážit jí přímočarým obsahem. Ten sice není doslovný a klade řadu otázek nad motivací postav, místo společenského či myšlenkového přesahu však končí jen u zcela explicitního opojení brutalitou, jejíž rozpínavost zůstává jediným poselstvím narativně přelomového počinu.
Kmen (Plemya, Miroslav Slaboshpitsky 2014)
Jakub Jiřiště
tyvole kdykoli navstivim indiefilm, je to jeden bezobsaznejsi blabol vetsi nez druhej; bylo by mozne priste uvest alespon rezisera a puvodni nazev filmu pro jednodussi identifikaci?
ty blabolisticky kecy klidne nechte, ale at je aspon jasny, o cem je rec, diky
Milý Martine, chybějící informace jsme doplnili. Pokud je ti proti srsti náš styl psaní, existují určitě další možnosti, kde si přečíst o festivalových filmech. Třeba se s nimi lépe ztotožníš, naším cílovým čtenářem viditelně podle slovníku a tónu oslovení nebudeš. Přejeme šťastné pořízení někde jinde.
Tvůj Indiefilm.cz
super, ze jste takovou irelevantnost doplnili!
jen tak dal, dobra prace