Otrlý divák: Od mrzké tělesnosti ke spirituálnímu očištění
4. 3. 2014 # 23.34 # Aktuálně, Festivaly # Bez komentářeKino Aero již celou dekádu, v okultním období mezi svátkem sv. Valentýna a MDŽ, pravidelně hostí vystoupení šíleného kabinetu kuriozit – známého též pod názvem Otrlý divák. Filmová přehlídka (ne)estetiky proslulá zejména potoky rozličných tělesných tekutin, absurdním humorem, oči drásajícím technickým provedením snímků, jejich více či méně vědomou tvůrčí originalitou a oživováním zapomenutých kinematografických rituálů se letos vynoří z temných vod vizuálních obskurností s magickou číslovkou X. Od 4. až do 9. března tak plátno i foyer žižkovského svatostánku kultury opanuje zlovolná entita se zvláštním zájmem o duševní zdraví svého věrného publika.
Festival už dlouhá léta praktikuje léčbu šokem – hluboké šrámy na duši zanechala hned první interaktivní projekce Třaslavce (The Tingler, 1959) v roce 2012 – nyní však přichází v návaznosti na své ústřední téma ‘Duchovno’ s nefalšovaným očistcem. Debut režiséra E. Eliase Merhigeho Jednorozený (Begotten, 1990) alias „meditační snímek pro sadomasochisty“ představuje syrový a znepokojivý sled božích znamení zachycených na černobílém celuloidovém pásu a bez jediného proneseného slova otevírá divákovi cestu, která na rozdíl od východních filozofií nekončí vnitřním smírem. Na druhou stranu Černá magie: Boxerovo znamení (Mo, 1983) sice své kořeny z dalekého Východu nezapře, ale nabízí fantaskní propojení buddhismu, thajského boxu a černé magie, jež ústí do těžko uvěřitelných opulentních soubojů a lacině oslizlých triků. Otrlcovu svatou trojici uzavírá satansko-technokratické Zlořečení (Evilspeak, 1981), kdy se namísto aktuálně vzývaného Steva Jobse připojí skrze starožitný computer Apple II uctívač ďábla z hlubin věků a publikum pokřtí v béčkové krvavé lázni. Spirituální motivy jsou zastoupeny i v dalších promítaných snímcích, ale na posvátnosti celé akce se podílí především originální výzdoba kina a na baru lze zakoupit i šestákové a zaručeně pravdivé věštby.
Přestože letošní jubileum přímo nabádá k nostalgickému ohlédnutí za desetiletou historií přehlídky, Otrlý divák si oslavu kulatin nechal i s tématickým pohoštěním až na úplný závěr a v neděli promítne snímek, jež stojí za zrodem festivalu. Zhlédnutí Růžových plameňáků (Pink Flamingos, 1972) totiž kdysi inspirovalo ‘otce zakladatele’ Davida Čeňka k naservírování pitvořivých fantasmagorií tohoto typu zmlsanému publiku v kině. Namísto širší retrospektivy otrlých vrcholů tak dali dramaturgové prostor láskyplnému oprášení fenoménu, který načtrli už v minulém roce a o němž se v dobách dvd a blu-ray disků mluví šeptem a nebo raději vůbec – řeč je o videu a právě černé magii VHS se věnuje i letošní znělka (1). V úctě ke zmíněnému médiu a jeho upadajícímu kultu se tak některé snímky budou na plátno promítat přímo z videokazet, navíc festival připomene i legendární tituly ze zapovězených koutů českých videopůjčoven. Zahajovací projekce Smrtelné kořisti (Deadly Prey, 1987) vedené polonahým osmdesátkovým Adonisem splňuje obojí, nadto je původní rozměr akčního braku s nulovým rozpočtem doplněn o režii českého znění od Zdeňka Trošky a povyšuje tak tvůrčí i herecké výkony bratří Priorů na výsostnou tuzemskou modlu. Druhý film pod sebevědomou taktovkou Davida A. Priora, horor kompletně natočený na videokameru Kladivem sem, kladivem tam (Sledgehammer, 1983), už navazuje na jednu z tradic festivalu a bude simultánně dabován přímo v sále. Zcela nové podoby se po pádu VHS dočkal Cyborg (Albert Pyun’s Cyborg, 1988) s Jean-Claudem Van Dammem v hlavní roli: návštěvníci budou mít příležitost zhlédnout režisérský sestřih postapokalyptického souboje mezi křesťanskými principy dobra a zla, jehož zápletka zhrozila i zkušené béčkové producenty a bez vědomí tvůrce byla komplet přestříhána. VHS nostalgii završí dokument Přetoč to! (Rewind This!, 2013), zkoumající videotrh z pohledu nadšeného hltače braku i lidí z opačného konce výrobního řetězce, a film doprovodí také tombola o jedinečné videoartefakty, například kazetu s nahrávkou simultánního dabingu z předchozích ročníků.
Připomínky dávno zašlých časů ale nemusí nutně přicházet z 80. let: některé motivy a subžánry stále rezonují v současné kinematografii, přestože v českých kinech zakotví málokdy. Otrlý divák v této souvislosti uvede evropskou koprodukci Podivná barva slz tvého těla (L’étrange couleur des larmes de ton corps, 2013), jež se atmosféricky vztahuje k filmům Davida Lynche či Daria Argenta a vzdává poctu italským giallo krimifilmům. Nenadálou vzpruhu zažívá také slovutné studio Troma, navazující na své dávné úspěchy pokračováním Návrat do atomového gymnázia, část 1 (Return to Nuke ‘Em High, Volume 1, 2013), které nevynechá jedinou příležitost ukázat publiku kýble radioaktivních vedlejších produktů nebo svlečené středoškolačky v nezáviděníhodných situacích. Výběrově se v rámci ‘Alešova stuchlého okénka’ představí ještě Hovadný fízlové (Wrong Cops, 2013), snímek od Quentina Dupieuxe (známý též pod pseudonymem Mr. Oizo) o namachrovaném, ad absurdum zkorumpovaném policejním sboru odvyprávěný volně poslepovanými skeči v brakové estetice sedmdesátých a osmdesátých let. Nově se v rámci předfilmů představí také česká amatérská tvorba z povídkové antologie Pionýři hororu – klasické VHS filmy uvede mysteriózní animák o úzkostech školáků Třída smrti (před Smrtelnou kořistí), surreálný loutkový film se souložícími barbínami Fanda (před Kladivem sem, kladivem tam) a gynofobní postkatastrofická sci-fi V1: The Hunters of Carnivorous Bitches (před Hollywoodskými rajdami s motorovou pilou).
Další programové složení navazuje na zvyklosti předchozích let: těšit se můžete na Aero naslepo pro otrlé, pornografické okénko v podobě nezvykle provokativního filmu Mé noci s Alicí, Penelopou, Arnoldem, Maude a Richardem (Mes nuits avec Alice, Pénélope, Arnold, Maude et Richard, 1976) s genderově vyváženým dabingem a maskota festivalu, mexického zápasníka El Santa, doprovodí svérázným překladem již tradičně Pan Akurát v El Santo a Blue Demon ve světě mrtvých (El mundo de los muertos, 1969). Mezi další simultánně dabované snímky se řadí obskurní taškařice Klauni zabijáci z vnějšího vesmíru (Killer Klowns from Outer Space, 1988) a edwoodovsky zpackané sci-fi Robot-monstrum (Robot Monster, 1953), jež doplní také interaktivní scény přímo v sále, takže osoby trpcí coulrofobií, alergií na kalcinátorové paprsky smrti nebo epilepsií by raději měly zůstat doma u večerníčku.
V rámci oslav dostali návštěvníci festivalu také příležitost Otrlci od srdce popřát a v rámci nedělní slavnostní projekce také vyhrát několik cen. Stačí v libovolné podobě textu, fotek nebo linků na videa zaslat narozeninové přání na mail info@otrlydivak.cz. A sic se bizardní filmový karneval vztahuje především k prostorám žižkovského biografu, i mimopražští si s putovní verzí přehlídky mohou přijít na své. Ozvěny Otrlého diváka pořádá brněnské kino Scala (13. – 14. března) a také kino Mír v Uherském Hradišti.
Více informacích o jednotlivých projekcích a samotném festivalu na stránkách www.otrlydivak.cz
Anna Krejčířová
————————————————————————————————