Domů » Aktuálně, Festivaly

Berlinale 2014: Boj o medvědy

Berlínské náměstí Potsdamer Platz, každoroční centrum filmového festivalu Berlinale, se znovu zaplnilo lidmi. Vstup do Berlinale Palast, kde jsou v premiéře uvedeny všechny filmy ze soutěžní sekce, lemuje červený koberec, který je po většinu dne obklopený hloučky diváků a fotografů. Jaké filmy se probojovaly mezi nejočekávanější projekce festivalu, o nichž se zaručeně bude mluvit po celých deset dní? A kdo z nich vybere ty, které se budou moci pyšnit šelmou vzepjatou na zadních nohách, zhmotňující nejen znak německé metropole, ale především prestižní postavení ve světě filmu?

Většina z vybraných snímků pochází od méně známých tvůrců. O to větším překvapením je soutěžní zařazení očekáváné novinky Wese Andersona Grandhotel Budapešť (2014), jenž  je již třetím Andersonovým filmem v historii soutěže po Takové zvláštní rodince (2001) a Životě pod vodou (2003). Tragikomické osudy výstředních hostů světově proslulého hotelu spojuje postava legendárního recepčního Gustava H.  Odhalováním tužeb i úchylek jednotlivých postav  Anderson vytváří poutavý a nápaditý obraz života třicátých let. Do soutěže byl vybrán také nový snímek Alaina Resnaise, který ve svém devátém desetiletí stále dokazuje, že má sílu a chuť natáčet. Stejně jako ve film Ještě jste nic neviděli  (2012) i v letošním Life of Relay (2014), adaptaci hry britského dramatika Alana Ayckbourna, sleduje Resnais postavy z divadelního prostředí. Tragikomické drama, jež spustí zpráva o smrtelně nemocném příteli, se odehrává v nepřirozeném studiovém prostředí. Snímek odhaluje promarněné životní šance, touhy, lásky a naděje a nutí své postavy poprvé v životě opustit své zaběhnuté role.

Ze zavedenějších jmen je v hlavní sekci možné nalézt také Richarda Linklatera, režiséra, do jehož žánrově rozmanité filmografie patří mimo jiné i vztahová trilogie Před úsvitem (1995), Před soumrakem (2004) a Před půlnocí (2013), z nichž poslední osudové setkání bylo představeno minulý rok mimo soutěž právě na berlínském festivalu. Uvedení Linklaterova nejnovějšího filmu Boyhood (2014) je pro utajování, jež doprovází celý projekt, jednou z nejočekávanějších událostí festivalu. Film byl natáčen jedenáct let metodou připomínající časosběrné dokumenty, výsledkem je však fikční drama mapující dětství a dospívání dnes již devatenáctiletého chlapce.

Silné zastoupení má v soutěžní sekci asijská kinematografie. Yoji Yamada, etablovaný japonský režisér, představí berlínskému publiku další ze svých klasických, citlivě zpracovaných melodramat The Little House (2014).  Yamada využívá tradičních hollywoodských postupů k předaní emocionálně silného příběhu o nenadálé smrti, skrývaných vášních a osudových rozhodnutích na pozadí událostí druhé světové války. Dále se v soutěži představí tři čínské filmy, mezi nimiž je vedle klasických žánrových filmů také Blind Massage (2014) režiséra Lou Ye, citlivý portrét slepého chlapce, v němž pomocí experimentování se zvukem a střihem přibližuje svět nevidomých dospívajících.

Španělsko reprezentuje režisérka Claudia Llosa, která v roce 2009 obdržela Zlatého medvěda za film Mléko strachu (2009). Ve svém novém snímku Aloft (2014) sleduje mladého dokumentaristu putujícího neznámou zamrzlou krajinou a pomocí série flashbacků odhaluje důvody, jenž ho k vyčerpávající cestě po nekonečné ledové ploše vedly.

Původem rakouská herečka Feo Aladag se jako režisérka zapsala do povědomí festivalových diváků svým debutem Cizinka (2010), jenž byl před čtyřmi lety uveden také na Berlinale v sekci Panorama. Její nový film In-between Worlds (2014)který byl zařazen mezi letošní soutěžní snímky, je portrétem německého vojáka sloužícího v Afghánistánu a zabývá se otázkami spojenými se životem ve válečných oblastech, kde vojáci každý den svádí boj nejen o přežití, nýbrž také o zachování svých ideálů a důstojnosti.

U neznámých tvůrců a debutantů je těžké odhadovat, co na festivalu představí. Filmem, jenž však rozhodně stojí za pozornost, je celovečerní debut režiséra Yanna Demange s názvem 71 (2014). Demange, jehož filmografie doposud obsahovala pouze televizní seriály, natočil strhující drama o boji o přežití mladého britského vojáka v ulicích rozbouřeného Belfastu v počátcích sílícího konfliktu v Severním Irsku. Intenzivní napětí, které sílí v průběhu filmy, je podporuje  nejen stavba příběhu a plně rozvinuté charaktery postav, ale také vizuálním zpracováním.

Posledním soutěžním tipem je argentinský film, jenž byl před pár týdny promítán na Sundance, The Third Side of the River (2014) mladé režisérky Celiny Murga. Její debut A Week Alone (2007) zaujal Martina Scorseseho natolik, že ji pozval na natáčení Prokletého ostrova (2010) jako asistentku produkce, a zajistil ji tak praxi na větším filmovém projektu. Autorčin scénář k The Third Side of the River o chlapci, který převezme roli svého otce poté, co se ukáže, že žije dvojí rodinný život, se pak Scorsesemu zalíbil natolik, že mu dělal supervizi.

Na Berlinale  bude tento rok uvedeno 409 filmů, z toho 20 se utká o zlaté a stříbrné ceny. V hlavní sekci jsou však ještě tři filmy, které jsou do boje o medvědy nepůjdou. Nesoutěžními snímky jsou Památkáři (2014) George Clooneyho, jenž je producentem, režisérem i jedním z protagonistů filmu. Pro film je uvedení v Berlíně  jistě dobrá reklama, mezi soutěžními snímky by však svým prvoplánovým humorem a obrazovým i hereckým klišé neobstál. Mimo soutěž je také první část Trierovy Nymfomanky (2013), která se bude oproti distribuční kopii promítat v dvou a půl hodinové režisérské verzi. Po projekci bude následovat tisková konference s režisérem a členy štábu, můžeme se tedy zatím jen dohadovat o tom, jakým prohlášením se Trier rozhodne do historie Berlinale zapsat. Posledním snímkem mimo soutěž je francouzský romantický velkofilm Kráska a zvíře (2014) Christopha Ganse v hlavních rolích s Léou Seydoux a Vincentem Casselem.

Do čela mezinárodní poroty, která vybere vítěze 64. ročníku Berlinale, zasedl James Schamus, americký producent a dvorní scenárista vysoce ceněných filmů režiséra Anga Leeho, mezi něž patří například Tygr a drak (2000) či Ledová bouře (1997). Po jeho boku o osudu filmů rozhoduje Barbara Broccoli, jedna z nejúspěšnějších žen-producentek, která stojí za všemi filmy s Jamesem Bondem od roku 1995. Dále je členem poroty francouzský mistr fantazie Michel Gondry, režisér filmů Věčný svit neposkvrněné mysli (2004), Nauka o snech (2006) či Pěna dní (2013). Gondry na Berlinale uvedl také svůj nejnovější dokument Is the Man Who is Tall Happy? (2013), hravý animovaný portrét filosofa a lingvisty Noama Chomskeho. Herce v porotě zastupuje například dánská herečka Trine Dyrholm, známá především z filmů Rodinná oslava (1998), Lepší svět (2010) či Královská aféra (2012), a Christoph Waltz, který se proslavil rolemi ve filmech Quentina Tarantina Hanební Parchanti (2009) a Nespoutaný Django (2012) či v Polanského snímku Bůh masakru (2011). Na to, jakým filmů ze soutěžního výběru se porotci nakonec rozhodnou udělit prestižní medvědí ocenění, si však budeme muset ještě pár dní počkat…

Doporučujeme

Odejít a odpovědět

Přidat příspěvek níže či na něj upozornit ze své vlastní stránky. Můžete také sledovat tyto komentáře přes RSS.

Udržujte pravidla diskuze. Vyjadřujte se k tématu. Žádné spamy.

Můžete použít tyto tagy:
<a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>

Tato stránka podporuje systém Gravatar. Pro vytvoření svého vlastního avataru (ikonky) se stačí registrovat na Gravatar.

Poznámky

Tento příspěvek byl napsán uživatelem dne 10. 2. 2014 ve 7.52 a zařazen do kategorie Aktuálně, Festivaly ..

Můžete příspěvek okomentovat nebo na něj upozornit ze své vlastní stránky. Pro aktuální přehled o diskuzi, můžete sledovat tyto komentáře přes RSS.

Toto je Gravatar-enabled weblog. Pro vytvoření svého vlastního avataru (ikonky) se stačí registrovat na Gravatar.

Nejnovější komentáře

Creative Commons License

Kalendář



Pro kompletní výhled přejděte na stranu kalendáře.