Domů » Aktuálně, Recenze

Terapie 2: Kdo usedne na terapeutovu pohovku tentokrát?

Produkce HBO platí na českém televizním trhu snad za jedinou skutečnou záruku kvality a řemeslné profesionality, kterou by jí mohly závidět i mnohé české celovečerní filmy určené pro kinodistribuci. Po veleúspěšné minisérii Hořící keř, jež řádně rozčeřila stojaté vody české televizní produkce a českého filmu obecně, se nyní vrací ke kriticky i divácky vesměs nadšeně přijatému seriálu Terapie (2011) v hlavní roli s Karlem Rodenem jako psychoterapeutem Markem Poštou.

Stejně jako první řada i ta druhá vznikla na základě původního izraelského seriálu BeTipul z roku 2005, jehož autorem je Hagai Levi a na němž se mimo jiné podílel známý režisér Ari Folman. Tentokrát se však podle vyjádření tvůrců na tiskové konferenci scénář ještě více přizpůsoboval českému prostředí. Obdobně jako u izraelského originálu bude mít druhá sezóna „pouze“ 35 epizod oproti 45 dílům první řady. Televize HBO je začne vysílat 4. listopadu 2013 a zároveň je bude možné sledovat pomocí služeb HBO GO a HBO On Demand.

Co je nového?

Na konci první řady jsme opustili Marka Poštu ve svízelné životní situaci. Nejenže kvůli své lásce k mladé Sandře a nevěře své ženy odešel od rodiny, ale také spáchal sebevraždu jeho bývalý pacient Igor Heřman. Na tyto události v druhé řadě navazuje hned první díl, ve kterém přichází do Poštova nového bydliště otec Igora, důstojník Heřman v podání Jiřího Štěpničky, aby mu oznámil, že na něj hodlá podat žalobu pro podíl na sebevraždě jeho syna. Pošta proto následně navštíví úspěšnou právničku zaměřující se na trestní právo Táňu (Tereza Brodská), svou bývalou pacientku a jednu z nových postav druhé řady.

Druhá řada zachovává formát první řady, v níž byl každý všední den v týdnu věnován jedné dějové linii popř. jednomu pacientovi a v tento den byla daná epizoda vysílána. Po pondělní epizodě s Táňou se tedy v té úterní nově budeme setkávat s rozvádějícími se manželi Neumannovými (David Švehlík a Kateřina Winterová) a jejich jedenáctiletým synem Viktorem (Zdeněk Bařinka). Ve středeční epizodě se představí Tereza Voříšková v roli studentky architektury Violy, která se nachází v obtížné životní situaci, neboť jí byla diagnostikována rakovina. Ve čtvrtek pak k psychoterapeutovi zamíří úspěšný, lehce cynický podnikatel a bývalý disident Slávek Charvát (Jiří Ornest), jenž trpí záchvaty srdeční slabosti, které by mohly souviset s jeho problematickým vztahem s dcerou. Jedinou postavou, která kromě Marka Pošty a jeho rodiny zůstala z první řady, je psycholožka Dita (Kamila Magálová), k níž bude Pošta každý pátek docházet, aby s ní sám řešil své problémy.

Na první i druhé řadě se podílelo hned několik scénáristů a režisérů. K původnímu režijnímu trojlístku (Petr Zelenka, Jaroslav Fuit, Marek Najbrt) se přidala Lenka Wimmerová, která rovněž působila jako supervizor celého projektu. Hlavním dramaturgem oproti tomu byla Iva Klestilová, která rovněž spolu s Lenkou Wimmerovou, Petrem Zelenkou a Robertem Geislerem napsala scénáře k jednotlivým epizodám. Od první řady se nezměnil kameraman, kterým byl i tentokrát Alexandr Šurkala a produkci znovu zajišťovala společnost Stillking Films.

HBO zárukou kvality?

Na novinářské projekci bylo promítnuto prvních 5 dílů druhé série, z nichž lze alespoň částečně usuzovat, zda druhá řada dostojí kvalitám té první. Ačkoliv jistě nebude lehké vyrovnat se poměrně vysoko nastavené laťce, tak je na místě mírný optimismus. Soudě podle prvních dílů bych dokonce řekl, že druhá řada má potenciál tu první překonat. Jednotlivé osudy pacientů jsou dostatečně poutavé, aby diváka zaujaly hned prvním dílem. Přestože formát pořadu umožňuje divákům, aby sledovali pouze některé dějové linky podle dnů v týdnu, tak to nejspíše nebude třeba, jelikož ani jeden z načrtnutých příběhů není vyloženě slabý. Rovněž to vypadá tak, že se tvůrci tentokrát více odvážili vydat mimo Poštovu ordinaci, díky čemuž seriál působí dynamičtěji. Těžištěm seriálu jsou však i nadále dlouhé dialogy a herecké výkony hlavních představitelů, kteří rozhodně nestáli před snadným úkolem. Většinu času totiž sedí na terapeutově pohovce, musejí odříkávat několikastránkové dialogy a zároveň stále udržovat divákovu pozornost. Alespoň na první pohled se zdá, že se s tím herecký ansábl dokázal vyrovnat vesměs velice dobře. Co se týče témat rozhovorů, tak kvůli absenci podobné postavy jako byla v první řadě Sandra, se nebude tolik řešit sex, ale dominovat budou spíše temnější témata, jako je smrt nebo vážná choroba.

Vrchol prvních pěti epizod spatřuji ve čtvrteční epizodě s podnikatelem Slávkem Charvátem, který si díky svému cynickému humoru a suverénnímu výkonu Jiřího Ornesta diváka ihned získá. Je to jedna z dějových linií, jež byla nejvíce podrobena české lokalizaci (důležitým tématem je Charvátova příslušnost k disentu) a lze v ní najít autorský rukopis režiséra Petra Zelenky – především jeho schopnost zrežírovat dynamický, vtipný a zároveň nikoliv banální dialog a dostat z herců to nejlepší. Naproti tomu páteční epizoda s Ditou na mě po první řadě působila poněkud repetitivně a vyčpěle, byť se ji tvůrci pokusili ozvláštnit Ditinou proměnou. I tato epizoda však výrazně převyšuje tristní český televizní průměr, takže je na místě konstatovat, že HBO s největší pravděpodobností opět dokázala, že se svou profesionalitou nemá v českém kontextu konkurenci, a pokud by se opět začaly rozdávat televizní ceny Elsa (jejichž udílení je od roku 2010 přerušeno), tak by byl tento placený televizní kanál velkým favoritem.

Ferdinand Fořt

Tento příspěvek byl napsán uživatelem dne 8. 10. 2013 ve 21.42 a zařazen do kategorie Aktuálně, Recenze ..