Domů » Festivaly, Filmy, Recenze

Fresh Film Fest 2013: Dravé šelmy a kosmická tělesa

Lvi – Jasmína López

Nevyrovnanost příspěvků do soutěžních sekcí filmových festivalů je něco, s čím musí návštěvník dané přehlídky z podstaty počítat. U festivalu typu Fresh Film Festu se navíc pravděpodobnost výskytu více či méně rozpačitých titulů násobí, jelikož jde o debuty, druhé filmy a snímky studentské. Je tak vždy potěšením, když se, navíc hned v první festivalový den, objeví celovečerní debut natolik suverénní, jako jsou Lvi (2013) Jasmíny López.

Poněkud zavádějící anotace hovoří v souvislosti se Lvy o snímcích Gerry (2002) a Poslední dny (2005) Guse Van Santa, čímž by mohl vzniknout dojem, že jde o další z filmů operujících s tzv. vyprázdněnou narací. Prvních pár minut, kdy kamera v dlouhých záběrech snímá skupinu mladých lidí chodících lesem a mluvících „o ničem“, navíc může podobný dojem v divákovi jen utvrdit. Snímek opravdu na první pohled působí jako zástupce jednoho z trendů moderních uměleckých filmů, jejichž základním znakem není složitost, jakou si možná někdo s pojmem „umělecký film“ spojuje, ale naopak až radikální jednoduchost. Na kost oholený minimalismus nutí diváka zpomalit a zaostřit pozornost jinam, než je zvyklý z filmu klasického střihu.

Lvi však podobný přístup využívají pouze jako odrazový můstek. Svým stylem a narativní výstavbou je film značně složitý, mísící několik potenciálních rovin fikční reality. Poklidně plynoucí obrazy spolu s výraznou prací se zvukovou stopou neposkytují na první pohled žádný jasný klíč k tomu, jak dění na plátně uchopit. Nejde však o složitost agresivní či otevřeně exponovanou: všeho je docíleno pomocí jednoduchých prostředků (dlouhé záběry, absence rychlého střihu, žádné otevřené paralelní linie vyprávění apod.), ve velmi pomalém tempu, s uhrančivou lehkostí a důrazem na diváckou soustředěnost a vnímavost. Výsledkem je meditativním tempem plynoucí a diváckou aktivitu dráždící podívaná, na kterou určitě stojí za to na festivalu vyrazit.

Snímek je v soutěži Fresh Generations a podruhé promítán bude v sobotu 31. srpna.

Meteor – François Delisle

Mimo soutěžní sekci promítaný Meteor (2012) není debutem ani druhým celovečerním filmem a premiéru měl na letošním Berlinale. Paradoxně působí jako debut více než některé snímky, jež jsou na Fresh Film Festu uváděny, a které jimi doopravdy jsou. Snímek je adaptací fotorománu, což nejspíše vysvětluje, proč většinu času působí spíše jako minimalistická divadelní hra postavená na monolozích a doprovázená více či méně pohyblivými obrazy. Veškerý děj, uspořádaný jako klasický síťový narativ, v němž je několik postav nejrůznějšími způsoby vzájemně propojeno, je odříkáván hlasy jednotlivých aktérů, formou úvah či myšlenek a doprovázen obrazy. Ty někdy přímo zobrazují řečenou skutečnost či něco k ní se vázající, většinou však pouze předkládají záběry na nejrůznější místa a předměty.

Obrazová část působí především jako filmový (někdy spíše fotografický) ekvivalent ilustrací – metafory, jež jsou buď ubíjejícím způsobem doslovné (vadnoucí růže = osamocení, umírající člověk) nebo je jejich interpretační rámec rozkročen tak široce, až hraničí s alibismem. Jednotící koncept chybí. Monology sice často zachycují nejniternější pocity, jsou sugestivní a vyvolávají emocionální odezvu, ale jsou to pouze ony, které tak činí,  nikoliv jejich spojení s obrazem a zvukem. Ačkoliv právě toto spojení celý audovizuální doprovod jednoznačně cílí.

Celý počin proto působí jako poněkud toporné ohmatávání možností filmového média, jenž je založené na konceptu, ale ustrnulé v nedostatečném zpracování.

 

Úvodní fotografie textu: vizuální styl festivalu František Horák

Doporučujeme

2 komentářů

  • Michal Hogenauer (dramaturg FFF) napsal:

    Dekujeme za recenze. Jen bych snad chtel podotknout, ze v anotaci k filmu Leones piseme, ze je „v přímém spojení s filmy Gerry a Poslední dny Guse Van Santa.“ Coz nema znamenat zmateni a odkazovani na vyprazdnenou naraci techto dvou snimku, ale primy odkaz na kameramana Leones – Matíase Mesa, ktery delal steadycamove zabery ve vyse zminenych filmech…

  • admin napsal:

    Dobrý den,
    děkuji za komentář. Nejde o to, že bych anotaci považoval za zmatenou (což jsem ostatně nenapsal ani nenaznačil), ale o prosté podotknutí, že pro neznalého čtenáře/diváka může zvolená formulace vyvolat spíše asociaci s určitou kinematografickou tendencí(s nímž pracují uvedená díla) a tím vyvolávat mylná očekávání.
    S pozdravem,
    Ondřej J. Kosnar

Odejít a odpovědět

Přidat příspěvek níže či na něj upozornit ze své vlastní stránky. Můžete také sledovat tyto komentáře přes RSS.

Udržujte pravidla diskuze. Vyjadřujte se k tématu. Žádné spamy.

Můžete použít tyto tagy:
<a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>

Tato stránka podporuje systém Gravatar. Pro vytvoření svého vlastního avataru (ikonky) se stačí registrovat na Gravatar.

Poznámky

Tento příspěvek byl napsán uživatelem dne 30. 8. 2013 ve 10.27 a zařazen do kategorie Festivaly, Filmy, Recenze ..

Můžete příspěvek okomentovat nebo na něj upozornit ze své vlastní stránky. Pro aktuální přehled o diskuzi, můžete sledovat tyto komentáře přes RSS.

Toto je Gravatar-enabled weblog. Pro vytvoření svého vlastního avataru (ikonky) se stačí registrovat na Gravatar.

Nejnovější komentáře

Creative Commons License

Kalendář



Pro kompletní výhled přejděte na stranu kalendáře.