Vary 2013: Vítězný Velký sešit

Vítězem letošního ročníku festivalu v Karlových Varech se stal maďarský snímek Velký sešit režiséra Jánose Szásze. Film je adaptací románu Agoty Kristofové, který se zabývá tématem války a jejího dopadu na lidskou psychiku.

Ústředními postavami jsou dva třináctiletí chlapci – dvojčata, které jejich matka odveze během války na venkov k babičce. Bratři zůstávají opuštění, odkázaní jeden na druhého, a aby alespoň dostali najíst, tak surové staré ženě doslova otročí. Jakmile se však blíže seznámí s okolním prostředím, poznávají, že při tvrdém vesnickém životě je pro přežití potřeba víc než jen poslušně pracovat. Začnou tedy zocelovat svá těla i svou mysl, aby odolali bití a nadávkám. Postupně se z hodných městských dětí stávají nelítostná monstra, jejichž jediným spojencem je nakonec paradoxně jejich krutá babička.

Autor se při zpracování držel literární předlohy, která je vyprávěna deníkovou formou. I ve filmu příběh nazíráme pohledem obou chlapců, konkrétně prostřednictvím sešitu, do kterého zaznamenávají vše, co se kolem nich děje. Některé scény dokonce pozorujeme pouze skrze stránky zachycující zážitky dvojčat. Nabízí se nám tak sugestivní pohled na proměnu jejich psychiky. Okolnosti je nutí předčasně dospět, což se v deníku projevuje čím dál tím víc morbidnějšími malůvkami a kolážemi. Zohavením a následným pálením matčiných fotek opouštějí své dětství a začínají spoléhat pouze sami na sebe. Snímek udržuje napětí pomocí řady nepředvídatelných zvratů, které vždy chlapce ještě více utuží a jsou pro ně dalším cvičením v odolnosti. I po konci války, kdy peklo zdaleka neustává, ale naopak oba postupně ztrácí všechny své přátele i blízké, pokračují v zocelování, dokud před nimi neleží poslední, největší a nejbolestnější úkol.

Syrové drama stojí především na skvělých hereckých výkonech dvou hlavních protagonistů, kteří se z roztomilých bezbranných hochů dokáží proměnit v neuvěřitelně odhodlané a nekompromisní chlapce, již nemají se svou minulostí už vůbec nic společného. Tématem přeměny charakteru pod vlivem válečné zkušenosti se často zabývá i ředitelka letošní poroty Agniezska Holland, a tak není divu, že ve spojení se svou netradiční vyprávěcí formou snímek hodnotící komisi zaujal. I když se nejedná o nejsilnější film, který byl na festivalu k zhlédnutí, pozornost si kvůli svému zpracování a silnému příběhu jistě zaslouží.

Tento příspěvek byl napsán uživatelem dne 8. 7. 2013 ve 14.18 a zařazen do kategorie Festivaly, Filmy, Recenze ..