Benátky 2012: Ocenění – Návrat sadistického poety
16. 9. 2012 # 14.45 # Festivaly # Bez komentářeČi drtivá dominance Paula Thomase Andersona (Magnolia)? Předávání cen na MFF v Benátkách totiž probíhalo značně zmatečně. Hlavní soutěžní sekce byla sice přeplněna očekávanými snímky i slavnými jmény, mnoho z nich ale neuspělo. Terrence Malick (Strom života, Tenká červená linie) předvedl své rozpačitě přijaté romantické melodrama To the Wonder (viz. Hollywood Reporter, u svých fanoušků si nicméně vede dobře). Kultovní Takeshi Kitano (Ohňostroj, Kikudžo, Samuraj) přispěl krvavou gangsterkou Autoreiji: Biyondo (anglicky Outrage Beyond) o boji o vyšší příčky v Yakuze. Letos se účastnil i veterán Brian dePalma (Zjizvená tvář, Neúplatní, naposledy Zredigováno) se svojí Passion s tématem pomsty. Ani jeden z těchto, dá se snad již říci, „klasiků“, ale nebyl oceněn.
Srdce poroty, které letos předsedal Michael Mann (Poslední mohykán, Nelítostný souboj), získal totiž především nový film Paul Thomase Andersona. Philip Seymour Hoffman i Joaquin Phoenix, jehož kariéra je snad po odvážném hazardu s I’m Still Here zase na nohou, si za své výkony v The Master odnesli ocenění za nejlepší herce. Ač to chvíli vypadalo – kvůli nechtěnému vyhlašování cen ve špatném pořadí – že si režisér také odnesl Cenu poroty, nakonec odešel se Stříbrným lvem, cenou za režii. Paul Thomas Anderson se ve svém novém filmu opět venuje náboženské tématice, přítomné již v jeho posledním filmu Až na krev. Ambiciózní The Master pojednává o zrodu sekty a o vztahu jejího hlavního představitele a mladého veterána. Porota si ho oblíbila natolik, že mu nejdříve chtěla přiřknout i hlavní cenu (jak hovoří určité zdroje), ale pravidlo, vzniknuvší roku 2009, jim neumožnilo ocenit jeden snímek třemi cenami.
Cenu tak získal navrátivší se Kim Ki-duk (Jaro, léto, podzim, zima… a jaro, 3-Iron), který tak zajistil korejskému filmu historicky první cenu na jednom z předních evropských festivalů vůbec (tedy v Cannes, Benátkách či Berlíně) a oslavil to při předávání zpěvěm národní písně. Nízkonákladová Pieta nepůsobí jako předěl v jeho filmografii a nejspíše bude opět zakládat na kombinaci křehkosti a násilí, kterou si jeho předešlá tvorba získala oblibu především u západního diváctva.
Kdo tedy nakonec získal Cenu poroty, která byla nejdřívě omylem přiřknuta snímku The Master? Nový Ulrich Seidl (Import/Export) uhranul porotu svým Paradise: Faith (tedy v překladu Ráj: Víra), druhým dílem plánované trilogie. Otevřenou a drzou, přesto fascinující Ráj: Lásku jsme měli možnost shlédnout i u nás v ozvěnách Cannes na karlovarském festivalu, a uzavírající snímek, Ráj: Naděje, by chtěl režisér promítat příští rok v Berlíně. Nejdříve byla tato trilogie zamýšlena jako jednotné dílo, ale po čtyřech letech, které strávil Ulrich Seidl při jejich tvorbě se rozhodl celek rozdělit. Trilogie má pojednávat o osudech členů jedné rodiny. V prvním díle Seidl přiblížil touhu osamělé obtloustlé padesátnice Terezy najít lásku v mecce sexuálního turismu, ve Víře sleduje obtíže její sestry, která neví jak si má poradit se svým hendikapovaným mužem, který se náhle vrací domů a Naděje by měla pojednávat o Terezině dceři, jejím pobytu v kempu na hubunutí a nové lásce. Všechny snímky vyznívají, jak je u Ulricha Seidla zvykem, značně provokativně a budou umocněny „dokumentárností“ jeho stylu (prací s fyzicky obyčejnými lidmi, zájmem o současná kontroverzní témata, překračováním hranic soukromí atd.).
Přehled ocenění v soutěžní sekci:
Nejlepší film (Zlatý lev): Pieta, Kim Ki-duk (Jižní Korea)
Nejlepší režie (Stříbrný lev): Paul Thomas Anderson, The Master (USA)
Cena poroty: Ulrich Seidl, Paradies: Glaube (Paradise: Faith) (Rakousko)
Nejlepší debut: Kuf (Mold), Ali Aydin (Turecko)
Nejlepší herečka: Hadas Yaron, Fill the Void (Izrael), režie: Rama Bursthein
Nejlepší herec: Joaquin Phoenix and Philip Seymour Hoffman, The Master (USA), režie: Paul Thomas Anderson
Nejlepší scénář: Apres Mai, Olivier Assayas (Francie)
Nejlepší kamera: E Stato Il Figlio, Daniele Cipri (Italy)
zdroje: Venice Film Festival, Hollywood Reporter, Indiewire
Články obsahující informace o Benátky:
23. 12. 2020 20.19
29. 9. 2013 11.52
7. 9. 2013 18.44