Domů » Aktuálně

MFF KV 2012: Láska bez patosu

a

Michael Haneke opět potvrdil své kvality, na své konto si může připsat další film, který navazuje na úspěchy filmů Bílá stuha (Das Weiße Band – Eine deutsche Kindergeschichte, 2009), Utajený (Caché, 2005) či Pianistka (La Pianiste, 2001). V novém filmu Láska (Amour, 2012) se odvrací od patologického zkoumání neviděného zla, a s charakteristicky odměřeným stylem opět zkoumá temnotu, která je ale s nepříjemně tělesnou blízkostí odhalena. Život postaršího páru se nese v poklidném duchu, za léta strávená po svém boku došli smířlivé rovnováhy, občas se pohádají, vždy je ale nakonec díky úctě k tomu druhému vše napraveno. Jejich poklidný život život s nečekanou násilností nahlodá zhoubná nemoc, která nutně přinese tíživé změny nejen do domácnosti, avšak její vliv bují i do rodinného okolí a okruhu přátel. Láska k bližnímu svému může mít mnoho podob a nebyl by to Haneke, kdyby si nevybral tu, jejíž hodnověrnost vede skrze cestu bolesti. Film těží ze scénáře maximum, většina scén je podána s velkou přirozeností, dialogy se v podstatě obejdou bez vyumělkovaných klišé. Obdobně jsou na tom i herecký projev čelních představitelů; Jean-Louis Trintignant a Emmanuelle Riva podávají bezprostřední výkon, tlumený, stejně jako Hanekeho minimalistický styl. Skrze odměřené tempo a odtažitou estetiku se tíseň dokáže zahlodat důraznější intenzitou, než kdyby bylo namísto oddramatizování použito mnohem roztěkanějšího směřování. Staticky dlouhé záběry tak prodlužují pocity nekonečných útrap, zarývajících se do každodenní všednosti. Emoce nejsou dávkovány jako na kolotoči, ale spíše rovnoměrně plynou až k osvobozujícímu finále. Divák by v konečném důsledku neměl mít pocit, že je filmovými prostředky jakkoli citově vydírán. Láska by možná vyzněla ucelenějším dojmem, kdyby vynechala těch několik málo snových scén, které vůči citlivému dramatu působí tak trochu jako zbytečný nádavek, a to i přestože fungují jako atmosférické prvky, zrcadlící manželovo zkroušené nitro; vycizelovanou střízlivost psychologické studie ale trochu podrývají. Dle psychologa Roberta Sternberga se láska skládá z triády touhy, závazku a intimity. Právě tyto elementy s velkým důrazem na diváka doléhají, je na nich postavena celá páteř filmu, od níž se souvisle v dalších nitkách odvíjí trpělivost, empatie a laskavost. Haneke opět dokázal vytvořit nesmírně krásné dílo plné milosti, které ale dokáže být stejně tak kruté.

Autor textu: Jiří Blažek

Doporučujeme

Jeden komentář

  • [...] Láska (Amour, 2012, Francie, rež. Michael Haneke, uvedeno na MFF KV 2012, v distribuci od 14.2.2013) Hanekeho analytický přístup získává v této studii vyspělé lásky a vyrovnávání se s umíráním blízkého člověka překvapivě lidský rozměr. Jedinečný, pevně uchopený film s jasnou vizí a obrovský zážitek. Recenze zde Láska v hrobě (2012, Česká republika, režie David Vondráček, v distribuci od 29. 11. 2012) Na poli tuzemské dokumentární kinematografie se zrodil nečekaný skvost v podobě Lásky v hrobě, která svým syrovým zpracováním bezprostředně předkládá autentický, leč tragický příběh zamilovaných bezdomovců z území nebožtíků. Snímek si odnesl již řadu ocenění, například cenu za nejlepší zahraniční dokument z filmového festivalu v Římě. [...]

Odejít a odpovědět

Přidat příspěvek níže či na něj upozornit ze své vlastní stránky. Můžete také sledovat tyto komentáře přes RSS.

Udržujte pravidla diskuze. Vyjadřujte se k tématu. Žádné spamy.

Můžete použít tyto tagy:
<a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>

Tato stránka podporuje systém Gravatar. Pro vytvoření svého vlastního avataru (ikonky) se stačí registrovat na Gravatar.

Poznámky

Tento příspěvek byl napsán uživatelem dne 13. 7. 2012 ve 11.53 a zařazen do kategorie Aktuálně ..

Můžete příspěvek okomentovat nebo na něj upozornit ze své vlastní stránky. Pro aktuální přehled o diskuzi, můžete sledovat tyto komentáře přes RSS.

Toto je Gravatar-enabled weblog. Pro vytvoření svého vlastního avataru (ikonky) se stačí registrovat na Gravatar.

Nejnovější komentáře

Creative Commons License

Kalendář



Pro kompletní výhled přejděte na stranu kalendáře.