Již v úterý začíná festival španělských filmů La Película
13. 2. 2012 # 21.11 # Festivaly # Bez komentářeOd úterního večera až do konce týdne nabídne pražské kino Světozor přehlídku španělských filmů La Película. Přes dvě desítky filmových titulů poskytne náhled na současný španělský film za poslední tři roky, věnuje poctu španělskému neorealismu padesátých a šedesátých let a okrajem nabídne i několik snímků z Venezuely.
Hned úvodním filmem bude ambiciózní koprodukce Španělska, Velké Británie a Spojených států Vetřelci. Výchozím bodem tohoto hororového díla jsou dvě malé děti, jedno ve Španělsku, druhé v Anglii, jež začne v noci navštěvovat podivný přízrak bez tváře. Postupně se dostávají do ohrožení nejen ony, ale i jejich rodiče, kteří se je snaží před monstrem uchránit. Za snímek stojí režisér Juan Carlos Fresnadillo, který načerpal zkušenosti s produkcí za hollywoodské peníze již ve snímku 28 týdnů poté. V mezinárodně atraktivním žánrovém filmu navíc hrají dvě herecké hvězdy: Clive Owen a Carice van Houten (Valkýra, Černá kniha).
Vřele by mohl být diváky přijat i další snímek A také déšť, v němž Gael García Bernal ztvárňuje filmového režiséra točícího v Bolívii film o dobrodružstvích Kryštofa Kolumba. V době natáčení zde však dochází ke konfliktu o vodní zdroje a produkce se tak zkomplikuje. Oceňovaná režisérka Icíar Bollaín se na základě tohoto příběhu vyjadřuje k situaci zdejšího indiánskému lidu a jeho roli v historii i současnosti. Film byl minulý rok oceněn cenou diváků v sekci Panorama berlínského festivalu.
Trojici filmů, které na sebe pravděpodobně v mezinárodním kontextu strhávají největší pozornost, završuje animovaný snímek Chico a Rita, jenž je v současné době nominovaný na Cenu americké Akademie pro nejlepší animovaný film. Snímek sleduje vztah jazzového hudebníka a zpěvačky Rity, kteří se snaží v obtížné době poloviny minulého století dosáhnout společného štěstí.
Ze španělských snímků lze dále upozornit na Amador, snímek oceňovaného režiséra Fernanda Leóna de Aranoa, v němž se žena ve finančních potížích rozhodne vzít práci pečovatelky o staršího pána, jehož rodina odjíždí na prázdniny pryč. Tento muž však vzápětí umírá a ona musí vymyslet způsob, jak si peníze i přes jeho smrt vydělat.
Určitou perličkou festivalu je pak nový film Raye Martina Dobrý večer, Španělsko, který (jak je už koneckonců režisérovým zvykem) hravě narušuje filmové konvence a vytváří si pro svůj příběh o jedné teleportaci z Filipín do Španělska zcela unikátní estetiku. O snímku jsem již psal dříve v tomto textu z locarnského festivalu.
Festival nabízí i pohled do španělské minulosti, tentokrát do období tzv. španělského neorealismu. Díky tomu půjde na plátně zhlédnout například Viridianu Luise Buñuela, Smrt cyklisty Juana Antonia Bardema či první celovečerní film Carlose Saury Páskové.
Čtyři filmy také budou zastupovat venezuelskou tvorbu. Podle anotací vypadá velmi zajímavě například akční thriller Smrt ve vysokém rozlišení, jež reflektuje řadu politických vražd, ke kterým v minulosti ve Venezuele docházelo. Hlavní hrdina je policistou, který se snaží rozkrýt pozadí těchto případů, ale zabředává do stále širší pavučiny zkorumpovaných prostředníků. Tématu politiky se drží i další snímek Dny moci, jenž se soustředí na politické události ve Venezuele šedesátých let. Jeho režisér Román Chalbaud patří mezi tvůrce s mezinárodním renomé.
Kompletní program festivalu spolu s podrobnými anotacemi naleznete na oficiálních stránkách festivalu www.lapelicula.cz.
Články obsahující informace o La Película:
8. 9. 2014 8.42
22. 2. 2014 18.35
19. 2. 2014 10.02
17. 2. 2014 8.15