Domů » Festivaly

Sundance 2012: Program festivalu zveřejněn!

S každoročním zveřejněním snímků vybraných na festival Sundance se nese trocha pachuti, kterou způsobuje především fakt, že zatímco ve Spojených státech co nevidět vypukne další kolo této akce, do našich končin se oficiální festivalovou distribucí nedostal v podstatě žádný z úspěšných snímků minulého ročníku (vzpomeňme na Higher Ground, Take Shelter, Martha Marcy May Marlene, Like Crazy, Margin Call či dokumenty – např. If a Tree Falls: A Story of the Earth Liberation Front, Hell and Back Again, Project Nim, Page One: A Year Inside the New York Times…). V tomto ohledu dostávají výrazně přednost filmy z geograficky bližších festivalů. Například jen z letošního festivalu v Cannes bylo možné na českých festivalech zhlédnout více než polovinu filmů z hlavní soutěže o Zlatou palmu. O něco méně častěji, ale stále oproti Sundance s dramatickým rozdílem, byly uváděny snímky z letošního Berlinale. Pojďme se tedy kouknout na vybrané snímky Sundance festivalu, z nichž většinu na plátně neuvidíte, a pokud ano, tak až tak přespříští rok…

Soutěž amerických hraných filmů poměrně překvapuje, protože v ní příliš známých jmen není. Zřejmě nejvíce očekávaným snímkem je zde novinka Antonia Campose Simon Killer o vysokoškolském studentovi, který se v Paříži zamiluje do prostitutky. Laťku má od svého debutu Afterschool v Cannes nastavenou velmi vysoko. Z dalších snímků by mohl být zajímavý film For Ellen režisérky So Yong Kim, v němž se muzikant vydá na dlouhou noční cestu, aby si vybojoval právo stýkat se se svou malou dcerou. Americká režisérka korejského původu má na svém kontě ceny z Berlinale i Sundance. Sedm let starou výhru v Park City se bude snažit znovu získat i Ira Sachs s filmem Keep the Lights On. Částečně autobiografický příběh popisuje složitý vztah dvou mužů.

Mezi severoamerickými dokumenty lze nalézt například v minulosti oceněného režiséra Eugene Jareckiho se snímkem The House I Live In. Tentokrát ve svém díle řeší otázku distribuce drog, jejich rozšiřování po americké půdě a otázce účinnosti zásahů pro jejich omezení. V letošní selekci se objevil také Kirby Dick, na kterého si lze vzpomenout například pro jeho nedávný snímek This Film Is Not Yet Rated, jenž se svou novinkou The Invisible War zkoumá oficiálními místy zamlčené případy znásilnění spáchané americkými vojáky. Se slibným jménem se také pojí dokument The Queen of Versailles. Lauren Greenfield v něm portrétuje dvojici milionářů, kteří se po krachu své společnosti dostávají zpět na dno, kde před lety začínali.

Ještě daleko nevypočítatelnější je soutěž zahraničních hraných filmů, kde se mimo nového filmu Bohdana Slámy Čtyři slunce (o něm jsme psali již zde) objeví ze známých jmen pouze scenárista Biutiful Armando Bo. Ten se režijně podepsal pod snímek The Last Elvis o napodobiteli Elvise Presleyho, jenž je přesvědčen o tom, že se král rocku reinkarnoval do jeho těla. Českému divákovi může být ještě povědomé jméno Quentina Dupieuxa, jehož Guma se objevila na Febiofestu. V jeho novém filmu WRONG se muž vypraví hledat svého ztraceného psa, ale ve světě plném bizardních postaviček začíná ztrácet rozum.

V zahraničních dokumentech lze upozornit na čtyři snímky, které byly i na nedávno ukončeném IDFA. Do Park City byl vybrán vítězný snímek 5 Broken Cameras Emada Burnata a Guye Davidia (více zde), dánský THE AMBASSADOR Madse Brüggera o zkorumpované africké diplomacii, švédský BIG BOYS GONE BANANAS!* Fredrika Gerttena či opět dánský film Birka Pedersena Putin’s Kiss.

Některým ze zmiňovaných filmů budeme pravděpodobně v blízké budoucnosti věnovat ještě nějaký podrobnější článek.

Kompletní přehled všech filmů v hlavních soutěžních sekcích naleznete níže.

SOUTĚŽ CELOVEČERNÍCH HRANÝCH FILMŮ – USA:

Beasts of the Southern Wild; režie Benh Zeitlin
The Comedy; režie Rick Alverson
The End of Love; režie Mark Webber
Filly Brown; režie Youssef Delara a Michael D. Olmos
The First Time; režie Jonathan Kasdan
For Ellen; režie So Yong Kim
Hello I Must Be Going; režie Todd Louiso
Keep the Lights On; režie Ira Sachs
LUV; režie Sheldon Candis
Middle Of Nowhere; režie Ava DuVernay
Nobody Walks; režie Ry Russo-Young
Safety Not Guaranteed; režie Colin Trevorrow
Save the Date; režie Michael Mohan
Simon Killer; režie Antonio Campos
Smashed; režie James Ponsoldt
The Surrogate; režie Ben Lewin

SOUTĚŽ CELOVEČERNÍCH DOKUMENTÁRNÍCH FILMŮ – USA:

Ai Weiwei: Never Sorry; režie Alison Klayman
The Atomic States of America; režie Don Argott a Sheena M. Joyce
Chasing Ice; režie Jeff Orlowski
DETROPIA; režie Heidi Ewing a Rachel Grady
ESCAPE FIRE: The Fight to Rescue American Healthcare; režie Matthew Heineman a Susan Froemke
Finding North; režie Kristi Jacobson a Lori Silverbush
The House I Live In; režie Eugene Jarecki
How to Survive a Plague; režie David France
The Invisible War; režie Kirby Dick
Marina Abramović The Artist is Present; režie Matthew Akers
ME at the ZOO; režie Chris Moukarbel a Valerie Veatch
The Other Dream Team; režie Marius Markevicius
The Queen of Versailles; režie Lauren Greenfield
Slavery By Another Name; režie Sam Pollard
Love Free or Die: How the Bishop of New Hampshire is Changing the World; režie Macky Alston
We’re Not Broke; režie Karin Hayes a Victoria Bruce

SOUTĚŽ CELOVEČERNÍCH HRANÝCH FILMŮ – SVĚT:

4 Suns; režie Bohdan Sláma (Česká republika)
About the Pink Sky; režie Keiichi Kobayashi (Japonsko)
Can; režie Rasit Celikezer (Turecko)
Father’s Chair (A Cadeira do Pai); režie Luciano Moura (Brazílie)
L; režie Babis Makridis (Řecko)
The Last Elvis (El Ultimo Elvis); režie Armando Bo (Argentina)
Madrid, 1987; režie David Trueba (Španělsko)
My Brother the Devil; režie Sally El Hosaini (Velká Británie)
Teddy Bear; režie Mads Matthiesen (Dánsko)
Valley of Saints; režie Musa Syeed (Indie, USA)
Violeta Went to Heaven (Violeta se Fue a Los Cielos); režie Andrés Wood (Chile, Argentina, Brazílie, Španělsko)
Wish You Were Here; režie Kieran Darcy-Smith (Austrálie)
WRONG; režie Quentin Dupieux (Francie)
Young & Wild; režie Marialy Rivas (Chile)

SOUTĚŽ CELOVEČERNÍCH DOKUMENTÁRNÍCH FILMŮ – SVĚT:

½ REVOLUTION; režie Omar Shargawi a Karim El Hakim (Dánsko, Egypt)
5 Broken Cameras; režie Emad Burnat a Guy Davidi (Palestina, Izrael, Francie)
THE AMBASSADOR; režie Mads Brügger (Dánsko)
BIG BOYS GONE BANANAS!*; režie Fredrik Gertten (Švédsko)
China Heavyweight; režie Yung Chang (Kanada, Čína)
Gypsy Davy; režie Rachel Leah Jones (Izrael, USA, Španělsko)
The Imposter; režie Bart Layton (Velká Británie)
Indie Game: The Movie; režie Lisanne Pajot a James Swirsky (Kanada)
The Law in These Parts; režie Ra’anan Alexandrowicz (Izrael)
Payback; režie Jennifer Baichwal (Kanada)
Putin’s Kiss; režie Lise Birk Pedersen (Dánsko)
Searching for Sugar Man; režie Malik Bendjelloul (Švédsko, Velká Británie)

Doporučujeme

Odejít a odpovědět

Přidat příspěvek níže či na něj upozornit ze své vlastní stránky. Můžete také sledovat tyto komentáře přes RSS.

Udržujte pravidla diskuze. Vyjadřujte se k tématu. Žádné spamy.

Můžete použít tyto tagy:
<a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>

Tato stránka podporuje systém Gravatar. Pro vytvoření svého vlastního avataru (ikonky) se stačí registrovat na Gravatar.

Poznámky

Tento příspěvek byl napsán uživatelem dne 2. 12. 2011 ve 2.01 a zařazen do kategorie Festivaly ..

Můžete příspěvek okomentovat nebo na něj upozornit ze své vlastní stránky. Pro aktuální přehled o diskuzi, můžete sledovat tyto komentáře přes RSS.

Toto je Gravatar-enabled weblog. Pro vytvoření svého vlastního avataru (ikonky) se stačí registrovat na Gravatar.

Nejnovější komentáře

Creative Commons License

Kalendář



Pro kompletní výhled přejděte na stranu kalendáře.