Domů » Festivaly

Zpravodajství z LFŠ #1 Emir Kusturica

V neděli v podvečer se v kině Hvězda konala první ze série Lekcí filmu na letošní LFŠ. Jejím hostem byl srbský režisér Emir Kusturica, moderátorem (stejně jako loni) filmový publicista Pavel Sladký. Diskuze se odehrávala v češtině, přestože podle svých slov režisér posledních 15 let česky nemluvil a jeho věty tak byly občas obohaceny o panslovanské výrazy, a někdy si vypomohl i anglickými slovíčky. Setkání s balkánským tvůrcem se neslo v lehkém duchu nikterak konfliktních otázek a častého smíchu publika doprovázejícího jeho odpovědi.

Následující článek není klasickým písemným záznamem rozhovoru mezi moderátorem a režisérem, ale spíše nástinem několika Kusturicových myšlenek a témat, která byla v rámci master-class zmíněna.

O svém dětství
Jako malý neměl Kusturica poetické sny. Cítil velký tlak okolí na svůj intelektuální růst, zejména ze strany své matky, která ho tlačila ke čtení. Poetika snů / snová poetika, kterou známe z jeho filmů, přišla až s kamerou a s možností vyjádření se filmovým obrazem.

O studiu na FAMU a působení na Columbia University
Noc před přijímacími zkouškami na FAMU četl Kusturica Čechova, a když se ho při zkouškách zeptali „Co si myslíte o socialistickém realismu? Stačí to, kolik ho nyní máme?“, odpověděl, že to asi nikdy nestačí, že realismu nikdy není dost.
Podle svých slov se dostal k filmu náhodou, své středoškolské filmy a první snímky natočené na FAMU nepovažuje za dobré; prvním filmem, za nímž si stojí, je Guernica (1978), cvičení ze třetího ročníku. Tento půlhodinový černobílý snímek s protiválečnou tematikou byl po skončení master-class ve Hvězdě promítán a přítomní diváci si tak mohli udělat úsudek sami.

Umělecký proces se podle Kusturicy nedá naučit, důležitý je kvalitní ambient, rámec, v němž se studenti pohybují. Režisér se stane režisérem, když osobně reaguje na podněty, ale strašně důležitý je ambient, z nějž vyrůstá. Onen kulturní rámec byl v Americe, kde začal učit na pozvání Miloše Formana na Columbia University, úplně jiný, než v Evropě – Američané neznali například ani Felliniho, ani Bergmana. Vedle toho se na škole v New Yorku více mluvilo, než natáčelo. V komunistické Praze to bylo jinak – na natáčení byly peníze.

O mizanscéně a její bohatosti ve svých filmech
Organizace záběru je vždy vyjádřením osobního světa. Je důležité si uvědomit, že v každém záběru režisér staví architekturu. Bohatstvím mizanscény ve svých filmech navazuje Kusturica na tradici, kterou pro něj představuje například Fellini. Tuto tradici dává do protikladu k hrabalovsko-haškovské tradici malého (českého) člověka, který sedí u piva a kouká. Tu podle něj můžeme najít ve filmech Miloše Formana či Ivana Passera. Poznámkou o tom, co rozkošatělá mizanscéna zachycuje, vyvolal balkánský tvůrce v publiku jednu z vln bouřlivého smíchu, když prohlásil, že sám nechlastá ani nedroguje, ale rád se na to dívá. Film i umění je pro něj vždy zábava; před filozofickou reflexí dává přednost tanci a miluje chaos.

O srbsko-bosenském konfliktu
Ani v rámci master-class se Kusturica neopomněl zmínit o tématu, za nějž je často kritizován pro svoje údajně pro-srbské postoje. Konstatoval pouze velmi stručně, že má k srbskému problému jiný přístup, než většina intelektuálů, ale že nikdy nebyl Miloševičův člověk. Současně zdůraznil, že žijeme v době, kdy je válečná ekonomika nejdůležitější lidská instituce.

O katarzi
Katarze je podle Kusturicy hlavní funkcí uměleckého díla a měla by se odehrávat jak ve filmu samém, tak se posléze přenést na diváka.

O vlivu technologií
Na adresu téměř nekončeného množství technologii, které má dnes filmař k dispozici, Kusturica prohlásil, že technologie sice zlevní práci, ale nezvednou úroveň. Dnešní kvantita nedá vyniknout kvalitě a přitom budoucnost je v paralelním životě technologie a myšlenky. Současné hollywoodské filmy podle něj nemají myšlenku, jen technicky dokonalé kvality. Oproti nim vyzvedl nejnovější film Akiho Kaurismäkiho, Le Havre, který je podle něj mistrovským kouskem a to také díky tomu, že je natočený na 35mm materiál a stříhán klasickým způsobem bez digitálního intermediátu.

O svých připravovaných projektech
Snímek s názvem Cool Water – komedie o dvou palestinských bratrech, kteří pašují mrtvolu svého otce z Jeruzaléma do palestinského Ramalláhu – který měl být hotov příští rok, se nakonec realizovat nebude a to prý díky tomu, že německý producent film zcela nepochopil.
Kusturicův další projekt, o němž se již nějakou dobu hovoří – biografický snímek o mexickém revolucionáři Panchu Villovi – je nyní ve fázi hotového scénáře. Natáčet by se mělo příští rok.

O klišé
Mám klišé i stereotypy rád, prohlásil Kusturica a dodal, že z klišé se musí vyjít a dostat se někam jinam.

O zobrazování brutality
Umění se podle srbského tvůrce odlišuje od informačních technologií (jako je například televize) schopností metafory. To mu umožňuje dávat ve svých filmech brutalitě poetickou tvář.

O české kinematografii
Český národ dělal lepší filmy, když byl utlačovaný, což je normální. Česko je každopádně kinematografická země, takže pokud zejména mladí tvůrci nebudou pouze kopírovat Hollywood a uvědomí si, že věci se nedějí tam, ale přímo v jejich ulici, není třeba se obávat ani o naši filmovou současnost a budoucnost, uzavřel smířlivě a optimisticky Kusturica.

Doporučujeme

Odejít a odpovědět

Přidat příspěvek níže či na něj upozornit ze své vlastní stránky. Můžete také sledovat tyto komentáře přes RSS.

Udržujte pravidla diskuze. Vyjadřujte se k tématu. Žádné spamy.

Můžete použít tyto tagy:
<a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>

Tato stránka podporuje systém Gravatar. Pro vytvoření svého vlastního avataru (ikonky) se stačí registrovat na Gravatar.

Poznámky

Tento příspěvek byl napsán uživatelem dne 25. 7. 2011 ve 14.44 a zařazen do kategorie Festivaly ..

Můžete příspěvek okomentovat nebo na něj upozornit ze své vlastní stránky. Pro aktuální přehled o diskuzi, můžete sledovat tyto komentáře přes RSS.

Toto je Gravatar-enabled weblog. Pro vytvoření svého vlastního avataru (ikonky) se stačí registrovat na Gravatar.

Nejnovější komentáře

Creative Commons License

Kalendář



Pro kompletní výhled přejděte na stranu kalendáře.