Domů » DVD / Blu-ray

DVD Vrah ve mně

Vrah ve mně je sedmnáctý celovečerní snímek Michaela Winterbottoma. Svým ztvárněním se jasně hlásí k filmu noir, který je ovšem díky explicitním násilným scénám nebývale ponurý. Tématika psychopatických zabijáků a masových vrahů má tradici jak v exploatační “brakové”, tak v kriticky víceméně kladně přijímané části kinematografie. Vrah ve mně si je ovšem svých vyprávěcích strategií a tematické tradice dobře vědom, nelze se tedy ubránit pocitu, že spíš než “upřímnou výpovědí” upoutává cynicky chladným pomrkáváním na poučeného diváka.

Britský filmař Michael Winterbottom začal coby absolvent filmové školy na Bristolské univerzitě pracoval nejprve jako televizní tvůrce pro BBC (mimo jiné režíroval čtyřdílnou sérii The Family, 1992). Od té doby nepochybně nabyl velkého množství tvůrčích zkušeností napříč tak rozličnými snímky jako je generační hudební výpověď Nonstop párty (2002), futuristické sci-fi Kód 46 (2003) či dokumentárním stylem natočené drama Cesta na Guantánamo (2006). Jeho tvůrčí přístupy jsou rozličné, a tudíž je jako autorská osobnost poměrně těžko uchopitelný.

Adaptace stejnojmenného nikterak rozsáhlého románu Tima Richardsona (kniha vyšla dvakrát v češtině, v r. 2010 ji znovu-vydalo nakladatelství Argo) je co do zvoleného způsobu vyprávění i co do konstrukce a odhalování zápletky své předloze velmi věrná: příběh vypráví vnitřní hlas hlavního hrdiny Lou Forda svým „metafyzickým“ čtenářům/divákům. Richardson, kritiky nazývaný „šestákovým Dostojevským“, byl dlouho považován za nepříliš významného autora brakových detektivek, teprve z jeho pozůstalosti vyšlo najevo, že několik do té doby nepublikovaných děl má vyšší „uměleckou hodnotu“. Patrně nejlepší a nejvýznamnější z nich byl právě text Vrah ve mně. Jde o psychologickou novelu zobrazující vnitřní svět psychopatického hrdiny s násilnými sklony, vynikajícího nadprůměrnou inteligencí a nuceného vytvořit si patřičné společenské mimikry. Tematizováním lidské potřeby vraždit se řadí jednak mezi klasická díla moderní světové literatury jako jsou Zločin a trest (i když nelze Raskolnikova banalizovat coby psychopata) nebo skandální Americké psycho a zároveň mezi řadu popkulturních fenoménů, z nichž v poslední době nejvíce vynikl americký seriál Dexter. Jenže zatímco Dexter představuje zajímavou variaci na superhrdinské téma (romantický hrdina stojící nad společností díky svým „vylepšeným“ schopnostem a morálním vlastnostem zbavuje svět zla, na které zákon nestačí), Lou, jenž má v sobě vraha, je veskrze temný a záporný antihrdina.

Roli Loua překvapivě ztvárnil Casey Affleck, jehož herecká historie moc „chlapáckých“ alfa samců nezahrnuje. Představuje zjevně sociopatickou postavu se sexuální deviací nutící ji již od mládí k poněkud nepříjemnému chování, což může být o to křiklavější v prostředí texaského venkova. Není jisté, zda se Lou od svého dětství do této doby „krotil“, víme jen, že si pravidelně užívá švihání své přítelkyně Amy (Kate Hudson). Krize každopádně nastává, jakmile se Lou setká s Joyce Lakeland (Jessica Alba), prostitutkou, kterou má z pověření samozvaných společenských autorit přimět opustit město. Místo toho, aby ji přinutil odejít, vytvoří si k ní silné sexuální pouto, což naplno probudí jeho nejtemnější pudy a manipulativní tendence. Motivace jeho násilných sklonů nejsou zpočátku příliš zřetelné, teprve postupně se z flashbacků dozvídáme, že zápletka příběhu vzklíčila již o mnoho let dříve. Jeho „úchylka“ má zřejmě jistou přímou souvislost s násilně erotickými hrátkami, které s ním v jeho dětství prováděla vilná služebná (není bez zajímavosti, že si Lou později nachází fyzicky podobné ženské objekty touhy). Poté, co se jeho otec (městský doktor) dozví, že Lou v předškolním věku znásilnil tříletou holčičku, rozhodne se místo plánované akademické kariéry usměrnit výchovu svého syna zcela jiným způsobem. Podezření ze znásilnění padne na hlavu Louova o dva roky staršího nevlastního bratra, který na něj má během dalšího duševního rozvoje „dohlížet“. S Louem se však v příběhu setkáváme již jako s dospělým a dosti pohledným mužem, jenž nikdy neopustil hranice svého rodného města, žije sám v domě svých rodičů a pracuje jako zástupce šerifa a honosí se velmi dobrou společenskou pověstí.

Winterbottomův snímek je na první pohled zajímavý tím, jakým způsobem pracuje s násilnými scénami. Porušuje jistá nepsaná pravidla, víceméně platná pro určité žánry. Film obsahuje dvě scény zobrazující hrubé násilí na ženách, přičemž diváka rozhodně nešetří, díky čemuž si vysloužil jistou bulvárně skandální reklamu. Otázka je, zda tím chtěl tvůrce provokovat, nebo zda komplexně dokreslit psychopatův profil, jehož vyprávění ztělesňuje. Zobrazování násilí jako jistý způsob transgresivního zážitku má dlouhou tradici, do které lze počítat jak dílo markýze de Sade, tak např. filmy Gaspara Noého či rozmanitou škálu exploatačních hororů. Citlivý divák si může připadat Vrahem ve mně pobouřen či znechucen a film odmítnout jako samoúčelně prázdnou exhibici. Bez ohledu k tomu, jak hodnotit násilně-exploatační snímky, se nedomnívám, že by měl Winterbottom podobnou snahu šokovat. Celý snímek je nahlížen skrze pohled hlavního hrdiny, pro nějž není brutalita o nic víc odpudivá, než věčná všeobklopující pustota, která se zrcadlí v nicotě a chladu jeho vnitřního světa (jakkoliv se v příběhu nejprve snaží svým chováním budit jiný dojem). Násilí je v této formě komplexní součástí tvůrčího přístupu.

Film se díky zobrazení temné historie v prostředí amerického venkova podobá některým snímkům bratří Coenů (Zbytečná krutost, Fargo, Tahle země není pro starý), s nimiž jej spojuje i výrazná stylizace filmu noir. S určitou mírou zobecnění lze ovšem říct, že zatímco „coenovský“ hrdina je muž-dobrodruh, vržený do existenciálního kruhu života a smrti, z něhož není úniku, Lou si naopak toto existenciální peklo vytváří sám. Respektive nechává je vzniknout díky své aberantní a manipulativní osobnosti. „Coenovský“ hrdina je romantický a lidský – bojuje, ale nakonec umírá, protože chybuje. Lou ve Vrahovi ve mně je cynický – zabíjí, ale protože chybuje, nakonec volí dobrovolnou smrt. Není bez zajímavosti, že hlavní hrdina nevolí sebevraždu jako únikovou cestu z bezvýchodné situace – stále má možnost odjet z města jinam, jak si ostatně celý život přál, a pokusit se ze všeho dostat právními kličkami. Je však se svým celoživotním prostorem (dalo by se říci, že jde o jakýsi vrahův přirozený biotop) natolik pevně svázaný, že se v něm raději nechá zahubit, než aby jej opustil. Tohle gesto je zajímavou součástí jeho iracionální osobnosti. „Únava na konci cesty“ pro něj ovšem není rezignací, nýbrž posledním agresivním gestem. I ve vlastní smrti zůstává zcela věrný svojí nelidské povaze.

Winterbottomův neosobní styl poskytuje divákům odstup, jež jim zase bere při explicitním zobrazení násilí. Často používá formální prostředky tak, aby zdůraznil makabróznost zobrazovaného: rozverná melodie podkreslující scénu, ve které se Amy bezstarostně blíží slunečnou ulicí k místu své popravy, utne střih spolu se zvukem zavřených domovních dveří. Melancholie a chorobná temnota neproniká přímo z filmových obrazů, jako je tomu třeba ve jmenovaných filmech bratří Coenů, nýbrž skrze samotné chování hlavního hrdiny a jeho bizarně povznesený komentář. Možná díky tomu nám připadá, že tvůrce cynicky pomrkává na diváka, hraje s ním hru, ve které jakoby ruku v ruce s vypravěčem chlácholil diváka: „Vždyť se zase tak nic hrozného nestalo, jen jsem vás chtěl trochu vyděsit.“ Vrah ve mně je tedy film, který mrazí, ale s odstupem; šokuje, ale nepohlcuje; baví, ale s pocitem, že tohle už tu k vidění bylo. Přesto rozhodně stojí za zhlédnutí.

Co se týče samotného DVD, to nepřináší mimo základní nabídku nic navíc. Tu tvoří standardní možnost výběru jazyka (čeština/angličtina) a českých titulků. Zvuk je pětikanálový Dolby Digital. Disk v tradičním jednoduchém papírovém obalu je součástí ediční řady Film Premiéra, jež produkuje HCE.

Bitrate:

Menu:

Screeny:

Doporučujeme

Jeden komentář

Odejít a odpovědět

Přidat příspěvek níže či na něj upozornit ze své vlastní stránky. Můžete také sledovat tyto komentáře přes RSS.

Udržujte pravidla diskuze. Vyjadřujte se k tématu. Žádné spamy.

Můžete použít tyto tagy:
<a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>

Tato stránka podporuje systém Gravatar. Pro vytvoření svého vlastního avataru (ikonky) se stačí registrovat na Gravatar.

Poznámky

Tento příspěvek byl napsán uživatelem dne 27. 6. 2011 ve 22.28 a zařazen do kategorie DVD / Blu-ray ..

Můžete příspěvek okomentovat nebo na něj upozornit ze své vlastní stránky. Pro aktuální přehled o diskuzi, můžete sledovat tyto komentáře přes RSS.

Toto je Gravatar-enabled weblog. Pro vytvoření svého vlastního avataru (ikonky) se stačí registrovat na Gravatar.

Nejnovější komentáře

Creative Commons License

Kalendář



Pro kompletní výhled přejděte na stranu kalendáře.