Domů » DVD / Blu-ray

DVD Nebe

Nebe proslulého německého filmaře Toma Tykwera, jež vzniklo ještě před koprodukčním thrillerem Internacional a adaptací Süskindova Parfému: příběhu vraha, je prozatím poslední spojnicí s Tykwerovými oblíbenými motivy osudovosti a časoprostorové spřízněnosti, kterými je nenápadně provázán s jiným velikánem evropského filmu, Krzysztofem Kieślowskim.

Tykwerovy filmy na první pohled uchvacují svojí vizuální stránkou, ať už je to klipovitě techno-dynamická rusovlasá Lola běží o život nebo uchvacující somnambulní pohyb kamery v Princezně a bojovníkovi či právě minimalisticky vyprázdněné Nebe. Významný podíl na tom má bezesporu Tykwerův dvorní kameraman Frank Griebe. V rovině námětu mají výše jmenované filmy společné především určité zatížení motivem vlivu tajemné ruky osudu a skrytých metafyzických spojení. Pocit tematické spřízněnosti Tykwera a Kieślowského není náhodný. Nebe vzniklo na základě nerealizovaného scénáře právě z Kieślowského pozůstalosti a slavná Lola běží o život je celým narativním schématem velmi podobná Kieślowského ranému filmu Náhoda (Przypadek, 1981). Stejně jako fatální vlivy, jež vtahují do svých her postavy v „modro-červeno-bílé“ trilogii, je osudem řízený i život učitelky angličtiny Philippy Paccard (Cate Blanchett) a jejího tlumočníka, karabiniéra Filippa (Giovanni Ribisi).

Vnitřní spřízněnost Filippa a Philippy ostatně vyplývá již ze shody jejich křestních jmen a ze stejného data narozenin. Jako by se, doposud dlící v odlišných životních rolích, dříve či později museli potkat a propojit v jeden nerozlučný celek, který v průběhu filmu zvláštně osciluje na pomezí mileneckého a zároveň sourozeneckého vztahu. Tímto by mohlo Nebe tvořit dovětek nebo naopak rozvinutí motivu Dvojího života Veroniky. Se svojí dvojnicí se Veronika setkává jen náhodou velmi letmo a místo jejich spojení dochází ke smrti jedné, aby život té druhé mohl dojít naplnění. Podobně jako kdyby se do jednoho vesmíru omylem dostalo něčí alter ego z vesmíru paralelního a souběžná existence obou vedla k neudržitelně narůstající entropii vedoucí k osudovému konci jednoho z nich.

Bezúhonná učitelka angličtiny Philippa Paccard, jejíž manžel se stal obětí drogové závislosti, se po beznadějné snaze využít možnosti právního systému rozhodne vzít spravedlnost do svých rukou a zabít drogového dealera Vendiceho pomocí výbušniny nastražené v odpadkovém koši a poté se sama telefonicky udat policii. Naneštěstí se bomba před explozí dostane do rukou nic netušící uklízečky a o chvíli později místo cílové osoby zabije ve výtahu čtyři nevinné oběti, včetně dvou malých dětí a jejich otce. Zatčená Philippa je konfrontována se svým hrůzným činem a obviněná z terorismu. Její obhajoba zaměřená proti nečinné a zřejmě zkorumpované policii, která na její neustálé podněty nijak nereagovala, vyznívá do ztracena. Jediný, kdo jí projevuje empatii, je původně zcela nezúčastněný mladý tlumočník Filippo, kterého Philippa přesvědčí svojí ryzí emocionalitou a navzdory jejímu činu zřejmě fungujícím morálním kodexem. V okamžiku, kdy se probírá z nervového kolapsu, Filippo nezvratně propadá kráse a kouzlu její osobnosti a rozhodne se k hrdinskému činu – pomoci Philippě k útěku a následovat veškeré její další kroky. Překvapivě velmi rozhodný, emocionálně pevný a organizačně schopný Filippo se stává pro Philippu Paccardovou nejprve technickou i lidskou oporou, poté duševním blížencem a nakonec i milencem, přičemž jejich vztah je postupně vnitřně utužován a neztrácí nic ze svých předchozích kvalit. Potom, co dokončí původní Philippin plán a zabijí Vendiceho, se vydávají na společnou „cestu bez návratu“. Philippa nechce být zločincem, je rozhodnutá nést za svoje činy zodpovědnost a po dokončení svého „spravedlivého“ úkolu se vzdát, její rozhodnutí se však postupně transformuje v bezeslovné prožívání přítomného času, který dvojici prozatím zbývá. I když důležitou roli hraje i postupné uvědomování si neexistence spravedlivého řádu ve zkorumpovaném a zmanipulovaném systému moci, nejde ani tak o útěk, jako spíš o prodlužování posledního objetí.

Vztah milenců se vyvíjí jakoby mimo jazykovou rovinu. Jejich vzájemné porozumění je založeno na jiné než slovně komunikační bázi, což jen prohlubuje zdání jejich tajemného vnitřního sepětí. To, co je mezi nimi explicitně vyřčeno, se týká jen technických a organizačních záležitostí a nezbytných osobních informací, kterými spíše potvrzují, co už předem tušili – že pouto mezi nimi není jen povrchním zdáním, nýbrž hluboce provázaným svazkem. Pro podobný druh snímku je dosti nezvyklé, že divák nemá možnost do hrdinů vnitřně proniknout, pociťovat silnější empatii a na konci zažívat sladkobolnost tragického konce. Tady je to však otázka stylu vlastnímu celé vyprávěcí strategii. Prohloubení vztahu dvojice sledujeme jen skrze neustálý odstup. Dno skrytých vrstev jejich vědomí a motivů, podstatu jejich metafyzického spojení, lze nanejvýš tušit. Díky tomuto odcizení vyniká celková struktura filmu se svými ohnisky, které by jinak zůstaly skryty za romantickým příběhem. S tím koresponduje i precizní ale chladně vyčištěná formální stránka filmu, v níž dominují pomalé atmosferické průlety nad městem evokující pohled z ptačí perspektivy, pohled z nebeských výšin. To, co se mezi hrdiny odehrává, je možné číst skrze jejich narůstající vnější podobnost – shodné jméno a datum narození je postupně rozšířeno i o další shodné vnější prvky, jako je stejné oblečení a stejně vyholený účes. Ke konci se podobají více dvojčatům-blížencům než tragickým zločincům na útěku. Nebe je filmovým dílem, jemuž nelze vytknout žádnou chybu. Všechno je propojené, vnitřně provázané a formálně odpovídající. Díky svému chladu se ale nikdy nestane „srdcovou“ záležitostí jakožto romantický příběh na způsob Bonnie a Clydea.

Co je na snímku z pohledu celkové interpretace nejdůležitější, je jeho počáteční a závěrečná scéna. Film zahajuje záběr z leteckého trenažéru, ve kterém Filippo trénuje řízení helikoptéry. Po jeho pokusu vystoupat s virtuálním vrtulníkem co nejvýše, obrazovka trenažéru zčerná a ozve se trenérův hlas, že do nekonečna stoupat nelze. Filippova otázka po nejzazší dosažitelné výši anticipuje jak doslovný tak symbolický závěr filmu, ve kterém dvojice ruku v ruce nepozorovaně pronikne za zády členů speciálních jednotek a ukořistí policejní vrtulník. Film končí záběrem na stoupající helikoptéru doprovázenou střelbou z automatických zbraní, která se svým vzdalováním zmenšuje, až zdánlivě úplně zmizí a celou plochu obrazu vyplní jen vyprázdněné nebe. Závěr lze tedy chápat na obou rovinách dvojznačně. Na jedné straně funguje jako happy-end, jelikož milencům se útěk podařil a jejich povýšením na nebeskou sféru se dostali fyzicky i symbolicky mimo dostřel. Zároveň je jejich čin propojen s počáteční větou, že nelze stoupat nekonečně, a symbolicky zčernavší obrazovka (vyprázdněná obloha) evokuje tragický konec. Tykwer, potažmo Kieślowského scénář, tedy zdařile propojuje fyzickou a metafyzickou rovinu v nádherně bezešvém díle. Z hlediska nebeské perspektivy se nakonec všechny interpretace a pohledy sbíhají v jediný bod.

Tradiční reflexovská série Film X nabízí kromě standardního nastavení zvuku čeština/italština v kvalitě Dolby Digital 5.1 nebo čeština 2.0 ještě několik bonusů v podobě fotogalerie a nepoužitých scén či scén snímaných druhou kamerou. Zvědavost vzbuzující bonusová videa ovšem nakonec nepředstavují nic víc, než dvě krátké videosekvence. První trvá tři a půl minuty a obsahuje nic neříkající vždy několikasekundové záběry z natáčení, náhle prokládané nepříjemně rušivým tmavým polem. Druhá nabízí několik nepoužitých záběrů z natáčení v délce šesti minut, vrcholící nepovedenou scénou vzkřiknuvší Cate Blanchett ve sprše.

Bitrate:

Menu:

Screen:

Doporučujeme

3 komentářů

Odejít a odpovědět

Přidat příspěvek níže či na něj upozornit ze své vlastní stránky. Můžete také sledovat tyto komentáře přes RSS.

Udržujte pravidla diskuze. Vyjadřujte se k tématu. Žádné spamy.

Můžete použít tyto tagy:
<a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>

Tato stránka podporuje systém Gravatar. Pro vytvoření svého vlastního avataru (ikonky) se stačí registrovat na Gravatar.

Poznámky

Tento příspěvek byl napsán uživatelem dne 5. 3. 2011 ve 17.58 a zařazen do kategorie DVD / Blu-ray ..

Můžete příspěvek okomentovat nebo na něj upozornit ze své vlastní stránky. Pro aktuální přehled o diskuzi, můžete sledovat tyto komentáře přes RSS.

Toto je Gravatar-enabled weblog. Pro vytvoření svého vlastního avataru (ikonky) se stačí registrovat na Gravatar.

Nejnovější komentáře

Creative Commons License

Kalendář



Pro kompletní výhled přejděte na stranu kalendáře.