Domů » Festivaly

Vítězné filmy z 51. MFF Thessaloniki

V sobotu uzavřel slavnostní ceremoniál úctyhodný 51. ročník mezinárodního filmového festivalu v Soluni. Navzdory hospodářskému krachu, z něhož se země pomalu vzpamatovává, byl ředitel festivalu Dimitri Eipedes až překvapen, že se situace v Řecku festivalu nikterak nedotkla. Jeho konání sice bylo ohroženo, ale spolupráce s řadou dobrovolníků a především nečekaný zájem publika, pro nějž je nyní lístek do kina spíše luxusním zbožím (i když vstupenky byly oproti loňskému ročníku zlevněny), nakonec za sebou nechaly další úspěšný ročník. Prodáno bylo celkem 80 000 lístků o něž se dělilo 157 filmů a kapacita sálů o soutěžních filmů byla naplněna z více než 90%. Navíc na slavnostním večeru sám ministr turismu a kultury přislíbil, že do dalších let se může festival těšit na plnou podporu z jeho resortu.

Prestižní atmosféra festivalu ani tentokrát nepřišla zkrátka, což do velké míry jistil i Boyleův snímek 127 Hours, jenž celou akci otevíral a diváci si mohli  vychutnat i Aronofského film Black Swan, jehož projekce následovala ihned po závěrečném ceremoniálu. Letošní ročník navíc přišel s novou sekcí „Open Horizons“, jíž se po pěti letech obnovuje úspěšná sekce „New Horizons“. Diváci tak opět měli možnost shlédnout snímky odrážející v celosvětovém měřítku současné trendy v nezávislém filmu, ale i filmy s neotřelou formou a sérii děl se sociální tématikou (mezi dvacítkou filmů byla uvedena například Fliegaufova psychologická sci-fi Womb či The Tree Julie Bertuccelli s Charlotte Gainsborough v roli matky dívky, jež komunikuje v malém australském městečku se svým mrtvým otcem skrze šepot listí ve stromech).

Poctu spojenou s retrospektivou svých snímků zde získala dánská režisérka Sussane Bier (Bratři) a v dalších sekcích se zaostřovalo na tvorbu pozoruhodné polské režisérky Doroty Kedzierzawské (Čas umírat) a průkopníka íránského filmu Mohameda Al-Daradjiho (Syn Babylonu). Bohatou nabídku rovněž ozdobila rozsáhlá retrsopektiva letošního drržitele Zlaté palmy, Apichatponga Weerasethakula.


Nejvyšší ocenění, Zlatého Alexandra, získal rumunsko-rakouský snímek Outbound, jímž debutoval režisér Bogdan George Apetri. Sociálně laděné drama vypráví o uprchlé vězenkyni, jíž se podaří zmocnit svého dítěte a snaží se pro něj zajistit lepší život. Přitom musí uniknout svým pronásledovatelům, odpoutat se od rodiny, která ji zavrhla, i od jejího bývalého pasáka – otce dítěte. Největší boj však svádí se svým vlastním svědomím. Rozporuplnou hrdinku ztvárnila Ana Ularu, která za svůj přesvědčivý výkon získala rovněž cenu pro nejlepší herečku. Film ocenilo také Sdružení řeckých filmových kritiků.

Tím však vítězné tažení stále bodující rumunské kinematografie zdaleka neskončilo. Soutěžní sekci ovládla i koprodukce s Francií a Německem – drama Mariana Crisana Morgen, o němž jsme už na našich stránkách psali několikrát (např. zde) i v souvislosti s jeho uvedením na festivalu v Locarnu, z něhož si odvezl čtyři ceny. Toto trochu absurdně pojaté drama  získalo odměnu za režii, mužský herecký výkon (o tu se podělili oba představitelé hlavních rolí – Andras Hathazi a Yilmaz Yalcin) a cenu FIPRESCI. V tomto případě je opět zajímavé, že se jedná o debut.

Zvláštní cenu poroty – Stříbrného Alexandra získal domácí snímek Attenberg (rež.: Athina Rachel Tsaggari), jemuž možná v dosahu na nejvyšší příčku zabránilo cameo jednoho ze členů poroty, jenž se tak musel zdržet hlasování. Attenberg je sexuálně odvážný a nápaditý snímek o mladé dívce, žijící s otcem v průmyslovém městě na pobřeží, jež trpí zvláštním vztahem k lidskému druhu a proto si drží od odstatních silný odstup. Sexualitu spíše vnímá z přírodopisných dokumentů Sira Attenborougha, ale i z lekcí její nejlepší přítelkyně. Když jednoho dne do města dorazí záhadný muž, náhle po hlavě vpadá přímo do praxe, i když je beznadějně chycena mezi milencem a svým otcem.


Bronzového Alexandra za originalitu získalo drama v koprodukci Mexika, Dominikánské Republiky a Německa Jean Gentil (rež.: Israel Cardenas a Laura Amelia Guzman) sledující nekonečnou cestu haitského profesora a modelového křesťana za prací, jež by vyhovovala jeho vysokým nárokům. Roky zklamání ho nutí pomalu se vzdávat naděje a na mysl mu přichází i potřeba rodiny a domova, což sebou dohromady nese negativní myšlenky, jež zcela ovládnou jeho vnímání každodenního života , což se otiskuje i do filmového formy.

Porota rozhodla i o ceně za nejlepší výtvarný počin, jejímž držitelem se stalo turecké drama Zephyr (rež.: Belma Bas) – až hypnotický a velmi intimní vhled do chaotického a pokřiveného světa dospívající dívky, jíž nedostatečný zájem ze strany rodičů a citové strádání uvrhlo do pasti mezi dětstvím a dospělostí, do něhož navíc zasahuje i nevyjasněná identita.  Polský autorský film Marka Lechkiho Erratum byl oceněn za nejlepší scénář. Jedná se o další subjektivní snímek, v němž je sledován muž, vracející se kvůli práci do rodného města. Z předpokládaného brzkého odjezdu však záhy sejde a protagonista je konfrontován s vlastní minulostí při cestě známými ulicemi a setkáních s lidmi, jež mu kdysi byli blízcí.

Čtyři ceny publika si odnesl například Danis Tanović za Circus Columbia (viz zde) nebo další zajímavý řecký film Arise Bafaloukase Apnea, netradiční milostný příběh o mladém plaveckém závodníkovi, jenž se rád podává naprosté izolaci pod vodní hladinou a zmizení jeho blízké přítelkyně naprosto svede jeho přísně disciplinovaný život z dosavadních kolejí. Tento film získal i cenu FIPRESCI pro řeckou kinematografii.

ZLATÝ ALEXANDER PRO NEJLEPŠÍ FILM
Outbound
režie: Bogdan George Apetri

ZVLÁŠTNÍ CENA POROTY – STŘÍBRNÝ ALEXANDER
Attenberg
režie: Athina Rachel Tsaggari

NEJLEPŠÍ REŽIE
Marian Crisan za film Morgen

CENA FIPRESCI
Morgen
režie: Marian Crisan

NEJLEPŠÍ HEREC V HL. ROLI
Andras Hathazi a Yilmaz Yalcinza film Morgen
režie: Marian Crisan

NEJLEPŠÍ HEREČKA V HL. ROLI
Ana Ularu za film Outbound
režie: Bogdan George Apetri

BRONZOVÝ ALEXANDER – CENA ZA ORIGINALITU
Jean Gentil
režie: Israel Cardenas a Laura Amelia Guzma

NEJLEPŠÍ SCÉNÁŘ
Marek Lechki za film Erratum
režie: Marek Lechki

NEJLEPŠÍ VÝTVARNÝ POČIN
Canan Cayir za film Zephyr
režie: Belma Bas

CENA SDRUŽENÍ ŘECKÝCH FILMOVÝCH KRITIKŮ
Outbound
režie: Bogdan George Apetri

CENY PUBLIKA
Apnea, režie: Aris Bafaloukas
Circus Columbia, režie: Danis Tanović
Nobody, režie: Hristos Nicoleris
A Somewhat Gentle Man, režie: Han Petter Moland

CENA MĚSTA THESSALONIKI
Jo for Jonathan
režie: Maxime Giroux

CENA ŘECKÉHO PARLAMENTU
The Lips
režie: Iván Fundwas a Santiago Loza

CENA FIPRESCI PRO ŘECKÝ FILM
Apnea
režie: Aris Bafaloukas

Zdroj: Cineuropa.org

Doporučujeme

Odejít a odpovědět

Přidat příspěvek níže či na něj upozornit ze své vlastní stránky. Můžete také sledovat tyto komentáře přes RSS.

Udržujte pravidla diskuze. Vyjadřujte se k tématu. Žádné spamy.

Můžete použít tyto tagy:
<a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>

Tato stránka podporuje systém Gravatar. Pro vytvoření svého vlastního avataru (ikonky) se stačí registrovat na Gravatar.

Poznámky

Tento příspěvek byl napsán uživatelem dne 14. 12. 2010 ve 21.20 a zařazen do kategorie Festivaly ..

Můžete příspěvek okomentovat nebo na něj upozornit ze své vlastní stránky. Pro aktuální přehled o diskuzi, můžete sledovat tyto komentáře přes RSS.

Toto je Gravatar-enabled weblog. Pro vytvoření svého vlastního avataru (ikonky) se stačí registrovat na Gravatar.

Nejnovější komentáře

Creative Commons License

Kalendář



Pro kompletní výhled přejděte na stranu kalendáře.