TV tip na neděli: Divoch
20. 11. 2010 # 23.00 # Aktuálně # Bez komentářeSnímek Divoch (The Wild One, USA, 1953) režiséra Lázsla Benedeka se v době vzniku odlišoval od většinové studiové produkce. Byl jedním z filmů, které bok po boku s noirovými a gangsterskými snímky přinesl silnou hlavní postavu bez zřetelného odsouzení jejího na první pohled společensky nepřijatelného jednání. Divoch vypráví o motorkářském gangu „Black Rebels Motorcycle Club“ a soustředí se zejména na jeho vůdce Johnnyho (Marlon Brando). Na několik dní časově omezený příběh sice nezaujme dramatickou stavbou, silnými zvraty ani silnou atmosférou, představuje ale několik typů postav, které se v v padesátých letech vyskytovaly v amerických filmech zřídka.
Ačkoliv se jedná o teprve pátou roli dlouhé Brandovy kariéry (zahrál si ve více než třiceti filmech), nemůžeme říci, že by byl jako herec v roce 1953 v Hollywoodu neznámou tváří. Proslavila jej již Kazanova Tramvaj do stanice Touha, která mu přinesla první nominaci na Oscara (herec v hlavní roli). Nominaci získal i za další dva snímky (Viva Zapata!, Julius Caesar) předcházející Divochovi, ale sošku získal až díky filmu V přístavu z roku 1954. Brando byl vzdělán k adaptování herecké „Metody“. Ta ve filmu již od 40. let navazovala na Stanislavského učení o herectví. Herec podle ní musí do hloubky analyzovat pocity, emoce a prožitky postavy. K dosažení autenticity mu poté pomáhají vzpomínky a zkušenosti z vlastního života, které musí během hercekého projevu vylovit z paměti a roli tak plně prožít.
Divoch byl po svém uvedení přijat ambivalentně. Kritici poukazovali na to, že Johnny vzbuzoval v divácích sympatie, nicméně jeho charakter byl na hony vzdálen dobou žádané reprezentaci kladných postav. Kvůli zobrazení charismatické postavy s vůdčími schopnostmi, které jednala násilně, vulgárně a vymezovala se proti většině společenských hodnot byl snímek na čtrnáct let zakázán ve Velké Británii. Diváci si ale Johnnyho oblíbili. Firma Triumph, jež měla výhradní právo na dodání motocyklů na natáčení a v dalších letech využívala záběry z filmu v reklamě. Divoch nastoluje i další důležité otázky: o neschopnost policie, smysluplnosti domobrany či obhajitelnosti násilí jako reakce na jiné násilné jednání. Trvalým se však stal nový ikonický obraz hrdiny – Marlona Branda jako rebela na motorce oděného do kožené bundy, nosícího sluneční brýle a specifickou bílou čapkou.
21.11. Neděle 22:45 (ČT2) Divoch