Domů » Aktuálně

TV tip na neděli: Magnolia

Režisér Paul Thomas Anderson se řadí, co se týče periodicity vzniku snímků, mezi méně produktivní tvůrce. Dnes čtyřicetiletý režisér debutoval v kategorii celovečerního hraného filmu roku 1996 a dodnes natočil pouhých pět snímků. I na takto malé skupině filmů se však jasně rýsuje Andersonův rukopis. Sám si píše scénáře ke všem filmům. Výsledná zpracování se vyznačují enormním tempem vyprávění, důmyslným prolínáním paralelních dějových linek a důrazem na pevné zasazení každé scény do kostry vyprávění. A jelikož ani jeden z Andersonových snímků není trikovým spektáklem, zarazí i v dnešní době neobvyklý fakt, že tři z pěti natočených děl mají stopáž delší než dvě a půl hodiny.

I v  tříhodinové Magnolii (USA, 1999) vzniká neobyčejně hutná vyprávěcí směs. Film sleduje děvet obyvatel Los Angeles během jednoho dne – nemocného starce, jeho ženu a ošetřovatele, laskavého policistu, televizního moderátora a jeho dceru, mladého chlapce s neuvěřitelnými vědomostmi, zoufalého muže, který byl v mládí považován za génia a úspěšného spisovatele a pořadatele speciálních kurzů, během nichž učí ostatní muže svést, osouložit a potupit ženu. Už v prologu vypravěč zřetelně nabádá, jakého aspektu následující mozaiky si má divák všímat – na světě jsou některé věci a události natolik nepravděpodobné, že by bylo troufalé považovat je za čistě náhodné. A tak počáteční zdání, že sledujeme děvet oddělených příběhů postupně nahrazuje dojem, že všechny dějové linii postupně konvergují, aby se více či méně propletly.

Za jeden z nejvýraznějších formálních rysů Magnolie a Andersonovy tvorby obecně je neustálý pohyb kamery. Podobně jako v některých filmech klasici Jean Renoir či Federico Fellini využívá i Anderson dlouhé jízdy – pomalejší i rychlé. Místo klasického detailu volí postupné přiblížení z polocelku na detail, nebo jinde naopak od objektů zvolna, téměř nepostřehnutelně, ustupuje. V extrémně dlouhých jízdách objekty zájmu střídá, přeskakuje z postavy na postavu, nechává je vpadat a vystupovat do a ze záběru. Výsledným efektem je konsternovaný pohled diváka, neschopnost se odtrhnout od obrazu, plné pohroužení do děje. A tak přestože se může někomu jevit syžet Magnolie mnohočetnou neoriginální variací na klasické příběhy nalézání ztracených synů, smiřování se s zahořklými dcerami, vyrovnávání se se smrtí či hledání opravdové lásky, způsob Andersonovy fabulace podpořený nesmírně osobitou prací s filmovým médiem zaručí neobyčejný divácký zážitek.

7.11.  Neděle  21:55  (Nova Cinema) Magnolia (s českým dabingem)

Doporučujeme

Odejít a odpovědět

Přidat příspěvek níže či na něj upozornit ze své vlastní stránky. Můžete také sledovat tyto komentáře přes RSS.

Udržujte pravidla diskuze. Vyjadřujte se k tématu. Žádné spamy.

Můžete použít tyto tagy:
<a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>

Tato stránka podporuje systém Gravatar. Pro vytvoření svého vlastního avataru (ikonky) se stačí registrovat na Gravatar.

Poznámky

Tento příspěvek byl napsán uživatelem dne 7. 11. 2010 ve 2.59 a zařazen do kategorie Aktuálně ..

Můžete příspěvek okomentovat nebo na něj upozornit ze své vlastní stránky. Pro aktuální přehled o diskuzi, můžete sledovat tyto komentáře přes RSS.

Toto je Gravatar-enabled weblog. Pro vytvoření svého vlastního avataru (ikonky) se stačí registrovat na Gravatar.

Nejnovější komentáře

Creative Commons License

Kalendář



Pro kompletní výhled přejděte na stranu kalendáře.